قیمت آهن‌آلات نسبت به تابستان افت کرد

مرکز آمار ایران جدیدترین آمار مربوط به تورم نهاده‌های ساختمانی شهر تهران را در پاییز ۱۴۰۲ منتشر کرد. منظور از نهاده‌های ساختمانی مواد و مصالحی است که برای ساخت به کار می‌روند. تورم این مواد می‌توان منجر به تورم قیمت مسکن و انواع هزینه‌های ساخت و ساز شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مطابق این گزارش تورم فصلی کل نهاده‌های ساختمانی در پاییز ۱۴۰۲ یعنی تغییرات شاخص قیمت انواع مصالح در این فصل نسبت به فصل قبل برابر با ۰.۳ درصد بوده که نسبت به فصل تابستان ۱.۶ واحد درصد کاهش یافته است. اما بررسی جزئی‌تر زیرگروه‌های نهاده‌های ساختمانی حاکی از این است که بیشترین تورم فصلی در پاییز مربوط به زیرگروه موزاییک، کاشی و سرامیک برابر با ۳.۹ درصد و کمترین آن برای زیرگروه آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده برابر با ۴.۸- درصد بوده است و این زیرگروه در کنار تاسیسات برقی دو زیرگروهی بوده‌اند که قیمت آن‌ها نسبت به تابستان کاهش یافته است.

همچنین بررسی تغییرات تورم فصلی نسبت به تابستان نشان می‌دهد در اغلب زیرگروه‌ها این تورم کاهش یافته و در این میان بیشترین افت تورم فصلی برای زیرگروه گچ و گچ‌کاری برابر با ۱۸.۶ درصد بوده است.

بیشترین تورم فصلی برای سرامیک، موزاییک و کاشی

فاکتورهای مختلفی بر قیمت مسکن اثرگذار است و یکی از فاکتورهای مهم در این میان قیمت مواد و مصالح و تمام خدماتی است که در فرایند ساخت به کار می‌رود. مرکز آمار این نهاده‌ها را در ۱۵ زیرگروه مجزا تقسیم‌بندی کرده است.

مطابق آمار در پاییز ۱۴۰۲ قیمت‌ها در ۱۲ زیرگروه ساختمانی در شهر تهران نسبت به فصل قبل رشد کرده که بیشترین تورم فصلی برابر با ۳.۹ درصد مربوط به زیرگروه موزاییک، کاشی و سرامیک بوده است. نقاشی ساختمان و انواع بلوک سفالی و آجر نیز تورم فصلی زیادی را نسبت به فصل قبل تجربه کرده‌اند.

این در حالی است که قیمت نهاده‌های ساختمانی در ۲ زیرگروه نسبت به تابستان کاهش یافته که بیشترین کاهش برای زیرگروه آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده بوده که متوسط قیمت کالاهای آن ۴.۸ درصد افت کرده است. تاسیاست برقی زیرگروه دیگری بوده که ۰.۱ درصد نسبت به فصل گذشته افت قیمت داشته است. همچنین شاخص قیمت در زیرگروه چوب نیز تغییری نکرده است.

از سوی دیگر مقایسه تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی نسبت به تابستان می‌تواند روند تحولات فصلی را بهتر نمایان کند. این بررسی حاکی از افت تورم فصلی در پاییز در اغلب نهاده‌های ساختمانی است.

021123

افت تورم فصلی در اغلب نهاده‌های ساختمانی

بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح تورم فصلی در ۱۲ زیرگروه‌های نهاده‌های ساختمانی کاهش یافته است. افت تورم در این زیرگروه‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی رخ داده باشد. کاهش ساخت و ساز و مسکن در فصل پاییز نسبت به تابستان و همچنین تغییر در شرایط بازار نهاده‌های ساختمانی را می‌توان از دلایل این افت ذکر کرد.

در این میان بیشترین افت تورم مربوط به زیرگروه گچ و گچ‌کاری برابر با ۱۸.۶ واحد درصد بوده است. تورم فصلی این گروه از ۲۰.۶ درصد در تابستان به ۲ درصد در پاییز رسیده است.

با این حال تورم فصلی در سه زیرگروه آهن‌آلات میلگرد پروفیل درب و پنجره و نرده، زیرگروه نقاشی ساختمان و زیرگروه خدمات افزایش یافته که بیشترین رشد تورم فصلی مربوط به آهن‌آلات برابر با ۱.۷ واحد درصد بوده است. همچنین قیمت‌ها در نقاشی ساختمان و خدمات نیز که مربوط به هزینه‌های به کارگیری نیروی انسانی برای ساخت مسکن است افزایش یافته است.

۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 52338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha