نرخ ارز نباید به دست بازار آزاد سپرده شود/ معیشت مردم بستگی به نوسانات نرخ ارز دارد/نباید بانک مرکزی در دام دلالان و سوداگران بیفتد/فرزین عملکرد قابل قبولی در بانک مرکزی داشته است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: عملکرد بانک مرکزی در یک سال گذشته بخصوص بعد از راه اندازی مرکز مبادله ارز وطلا منجر به تعیین نیازهای واقعی ارز کشور شد، چرا که سایرنیازهای ارزی از جمله نیاز به ارز برای سوداگری یا قاچاق کالا یا تبدیل ریال به ارز برای خروج از کشور در مرکز مبادله ارز و طلا انجام نمی شود.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با راداراقتصاد درخصوص مدیریت نرخ ارز و نتایج استفاده صحیح از ابزارهای در اختیار بانک مرکزی گفت: اصولا یکی از کارکردهای بانک مرکزی تنظیم گری و جلوگیری از دست اندازی دلالان وسوداگران در بازار ارز است به این خاطر تفاوت بین عملکرد مدیران بانک مرکزی را می توان در نوسانات نرخ ارز و فراهم کردن زمینه ها برای دست اندازی یا عدم دخالت دلالان و سوداگران در بازار ارز به بحث وبررسی گذاشت.

وی در این باره گفت: به عنوان مثال بانک مرکزی امارات همواره تلاش می کند تا نسبت های قیمتی بین نرخ دلار و درهم را ثابت نگاه دارد، این روند درباره مدیریت نرخ دلار و یورو هم علی رغم تفاوت های قیمت و کاهش و افزایش نرخ یورو و دلار اعمال می شود، بنابراین یکی از بهترین وجوه عملکردی بانک مرکزی در طی یک سال گذشته عدم فراهم سازی زمینه برای دلالانی است که همواره به دنبال افزایش نرخ ارز هستند.

آلبرت بغزیان معتقد است: اصولا نرخ ارز نباید به دست بازار آزاد برای قیمت گذاری سپرده شود چرا که قیمت گذاری ارز متفاوت از قیمت گذاری مرغ وتخم مرغ و سایر کالاهاست. نرخ ارز به عنوان مهمترین متغیر کلان نباید به دست بازار داده شود چرا که تضمین کننده منافع عده کمی و به زیان عامه مردم تمام می شود.

وی در این باره تصریح نمود: بانک مرکزی به عنوان متولی ارز مدیریت ارزی و نرخ تورم باید با استفاده از ابزارهای خود اختیار بازار ارز را در دست بگیرد و مانع از اثرگذاری خریداران و فروشندگان آن هم در فضای اقتصاد تحریمی که با محدودیت منابع ارزی رو به روست شود.

بغزیان یادآور شد: مدیریت بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز به این جهت حائز اهمیت است چرا که نرخ ارز اثرات مختلفی روی اقتصاد کشور دارد به این خاطر است که بانکهای مرکزی اصولا خود تعیین کننده نرخ ارز می شوند و به بازار سازان اجازه دخالت نمی دهند، چرا که معیشت مردم و عدم تحمیل گرانی هایی که متاسفانه در اقتصاد به قوت خود پابرجا می ماند به زیان عامه مردم است.

آلبرت بغزیان درخصوص عملکرد دکتر فرزین یادآور شد: از این رو عملکرد دکتر فرزین تایید می شود چرا که با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا تقاضاکنندگان و فروشندگان ارز مثل وارد کنندگان و صادر کنندگان مشخص می شوند لذا نیازهای خود را از این مرکز تهیه می کنند، بنابراین هر روندی غیر از این در بازار صورت بگیرد به نوعی خارج از سیستم بانک مرکزی است قاچاق نامیده می شود اعم از خرید یا فروش ارز.

استاد دانشگاه در این باره بیان داشت: عملکرد بانک مرکزی در یک سال گذشته بخصوص بعد از راه اندازی مرکز مبادله ارز وطلا منجر به تعیین نیازهای واقعی ارز کشور شد، چرا که سایرنیازهای ارزی از جمله نیاز به ارز برای سوداگری یا قاچاق کالا یا تبدیل ریال به ارز برای خروج از کشور در مرکز مبادله ارز و طلا انجام نمی شود، بنابراین بانک مرکزی در این حوزه عملکرد قابل قبولی داشته است چرا که مانع از افزایش نرخ ارز در رقم هایی شده که دلالان وسوداگران به دنبال آن بودند.

۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 52611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha