افزایش ۵۰ درصدی تعرفه واردات قطعات یدکی و مصرفی نگران کننده است/وزارت صمت با این اقدام نابهنگام عملا ضد رشد تولید و مهار تورم عمل کرده است!

خسرو ابراهیم نیا گفت: وزارت صمت با افزایش ۵۰ درصدی تعرفه واردات لوازم یدکی و رساندن این رقم به ۵۵ درصد تمام واحدهای تولیدی را تحت فشار قرار داده است. اینگونه نیست که گمان کنیم فقط قیمت لوازم یدکی اتومبیل افزایش می یابد بلکه با این تصمیم وزارت صمت قیمت چرخ خیاطی و سایر دستگاه های بخش تولید به شدت بالا می رود.این تصمیم نادرست به دلیل بالا رفتن انتظارات تورمی سایر بازارها از جمله تولیدات ایرانی را به شدت گران می کند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد خسرو ابراهیم نیا نایب رئیس اتاق اصناف تهران در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع افزایش تعرفه واردات قطعات یدکی و مصرفی و تاثیری که این موضوع روی تحمیل فشارهای تورمی روی اقشار متوسط به پایین جامعه می گذارد، گفت: یکی از موضوعاتی که طی روزهای اخیر خبرساز و نگران کننده شده بحث افزایش ۵۰ درصدی تعرفه واردات قطعات یدکی و مصرفی است. با اینکه درآستانه شب عید و ماه مبارک رمضان به سر می بریم مشخص نیست وزارت صمت با کدام استدلال چنین تعرفه سنگینی که قبلا ۵ درصد بود را به یک باره به ۵۵ درصد رسانده، یعنی ۵۰ درصد تعرفه واردات قطعات یدکی و مصرفی را بالا برده است.

وی در این باره گفت: با توجه به اینکه بحث قطعات یدکی مختص به خودرو نیست بلکه بسیاری از ماشین آلات مرتبط با بخش تولید پوشاک و لوازم خانگی نیز مشمول واردات قطعه می شوند و بخشی از مواد اولیه البسه ای که در داخل تولید می شود از خارج وارد می شود، افزایش تعرفه ۵۰ درصدی واردات قطعات یدکی و مصرفی به منزله فشار بیش از پیش به مصرف کننده ایرانی و البته طبقه ضعیف جامعه است.

نایب رئیس اتاق اصناف در این باره یادآور شد: با اینکه گفته می شود تولید پوشاک تماما در داخل انجام می شود و در بخش پوشاک خودکفا هستیم و تولیدات داخلی است اما بخشی از پنبه مورد نیاز در این بخش از ترکیه و تاجیکستان وارد می شود پس تولید پوشاک صد درصد داخلی نیست. با اینکه نخ و پارچه در کشور تولید می شود اما خراب شدن یک سوزن در دستگاه های ریسندگی ما را با چالش های بسیاری رو به رو می کند چرا که سوزن یا سایر قطعات باید از خارج وارد شود.

خسرو ابراهیم نیا نایب رئیس اتاق اصناف با گلایه از عملکرد وزارت صمت گفت: با اینکه در آخرین ماه های سال رشد تولید و مهار تورم به سر می بریم اما وزارت صمت با این اقدام نابهنگام عملا ضد رشد تولید و مهار تورم عمل کرده است. رشد تولید و مهار تورم با شعار محقق نمی شوند و با شعار نمی توان زمینه های کاهش نرخ البسه که امروز از سبد خرید مردم خارج شده را فراهم کرد.

وی در این باره گفت: با توجه به اینکه دربخش پوشاک دستاوردهای خوبی داریم و حتی بخشی از پوشاک تولیدی کشور صادر می شود اما گران شدن مواد اولیه و قطعات و سخت افزارهای مورد نیاز قطعا به زیان بازار و بالا رفتن قیمت مواد اولیه تمام می شود و ما را از بازار رقابتی خارج می کند ضمن اینکه در داخل نیز رکود بازار بیش از پیش تعمیق می یابد.

وی در ادامه بحث یادآور شد: وزارت صمت با افزایش ۵۰ درصدی تعرفه واردات لوازم یدکی و رساندن این رقم به ۵۵ درصد تمام واحدهای تولیدی را تحت فشار قرار داده است. اینگونه نیست که گمان کنیم فقط قیمت لوازم یدکی اتومبیل افزایش می یابد بلکه با این تصمیم وزارت صمت قیمت چرخ خیاطی و سایر دستگاه های بخش تولید به شدت بالا می رود، پس دولت همراهی خاصی با بخش تولید کشور ندارد علی رغم اینکه عنوان می کند خواهان رشد تولید است اما عملکردها نشان می دهد دولت دچار دوگانگی در گفتار و عملکرد است.

وی یادآور شد: با اینکه آقای مخبر عنوان می کند دغدغه تامین نیازهای مردم و تسهیل خرید و ساماندهی بازار را دارد چگونه می شود که وزیر صمت هنوز یکی دو روز از سخنان معاون اول رئیس جمهور نگذشته عوارض ۵۰ درصدی به بخش تولید و مردم تحمیل می کند. با اینکه عنوان می شود در راستای حمایت از تولید قطعات داخلی عوارض افزایش یافته شکی نیست این تصمیم نادرست به دلیل بالا رفتن انتظارات تورمی سایر بازارها از جمله تولیدات ایرانی را به شدت گران می کند.

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 53250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha