بایدن: ایران به زودی به اسرائیل حمله می‌کند؛ آمریکا به دفاع از تل‌آویو متعهد است

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز جمعه در جمع خبرنگاران حاضر در کاخ سفید گفت که انتظار دارد ایران «به زودی زود» به اسرائیل حمله کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بایدن در پاسخ به این سوال که حمله ایران به اسرائیل چقدر قریب‌الوقوع خواهد بود، به خبرنگاران گفت: «نمی‌خواهم وارد اطلاعات محرمانه بشوم، اما انتظار من این است که به زودی زود خواهد بود.»

رئیس جمهوری امریکا در پاسخ به این سوال که پیام شما در حال حاضر به ایران چیست، گفت: «نکنید!» ظاهرا با تک کلمه «نکنید»، وی به مقامات ایران پیام می‌دهد و توصیه می‌کند تا به اسرائیل حمله صورت نگیرد.

بایدن در پاسخ به پرسش‌ خبرنگاران حاضر در اتاق که آیا سربازان آمریکایی در معرض خطر هستند یا خیر، به پشت تریبون بازگشت و گفت که ایالات متحده به دفاع از اسرائیل «متعهد» است.

جو بایدن گفت: «ما به دفاع از اسرائیل پایبند هستیم. ما از اسرائیل حمایت خواهیم کرد، به دفاع از اسرائیل کمک خواهیم کرد و ایران موفق نخواهد شد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه نیز گفته بود که حمایت کشورش از اسرائیل در برابر حمله احتمالی ایران یا گروه‌های تحت حمایت تهران «آهنین» خواهد بود.

قریب‌الوقوع بودن زمان حمله با استناد به دو مقام آمریکایی

شبکه سی‌بی‌اس به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده بود که احتمال دارد جمهوری اسلامی روز جمعه ۱۲ آوریل با صدها پهپاد به اسرائیل حمله کند.

مقامات آمریکایی به سی‌بی‌اس گفته‌اند دفاع در برابر حمله‌ای با این مقیاس برای اسرائیلی‌ها چالش برانگیز خواهد بود.

همزمان با صدور هشدارهای مسافرتی، سفارت آمریکا در اسرائیل سفر کارکنان خود را محدود کرده و فرانسه هم بستگان دیپلمات‌هایش را از تهران خارج کرده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه در دیدار با مایکل اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفت : «ما با همکاری شرکایمان آماده دفاع از خود در زمین و هوا هستیم و می‌دانیم که چگونه به حملات پاسخ دهیم».

او در ادامه افزود: «دشمنان ما فکر می‌کنند که می‌توانند اسرائیل و ایالات متحده را از هم جدا کنند، اما برعکس است و ما شانه به شانه کنار هم ایستاده‌ایم».

هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز گفته است که نیروهای اسرائیلی برای هر سناریویی آماده هستند.

ارتش اسرائیل می‌گوید به نظارت دقیق آنچه در ایران می‌گذرد، ادامه می‌دهد و به طور مداوم برای مقابله با تهدیدات احتمالی با ارتش ایالات متحده هماهنگ است و خود را برای هر حمله احتمالی آماده می‌کند.

از سوی دیگر جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفته است که نمی‌تواند جزئیات ارزیابی اطلاعاتی از ماهیت و مقیاس حمله احتمالی را مطرح کند، او در عین حال عنوان کرد این حمله «واقعی و محتمل» است.

آقای کری همچنین گفت مقامات ایالات متحده با همتایان اسرائیلی خود در تماس هستند تا مطمئن شوند «آنها می‌توانند در برابر این نوع حملات از خود دفاع کنند».

با توجه به با بالا گرفتن احتمال حملات، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در ۴۸ ساعت گذشته با وزیر دفاع یوآو گالانت گفتگو کردند.

آقای آستین در تماس با وزیر دفاع اسرائیل بر حمایت قاطع آمریکا از این کشور در مواجهه با تهدیدهای فزاینده حکومت ایران و حامیان منطقه‌ای آن تاکید کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز با صدور بیانیه‌ای به تهران هشدار داده که در صورت هرگونه حمله‌ به آن پاسخ خواهد داد.

ایالات متحده، فرانسه، روسیه و آلمان همگی خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌های درگیر در خاورمیانه شده‌اند.

در ادامه رایزنی‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک، «آنالِنا بِربوک» و «دیوید کامرون» وزیران امور خارجه آلمان و بریتانیا، از گفتگوهای تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان خبر دادند و گفتند که از تهران خواسته‌اند که خویشتن‌داری کند و از گسترش جنگ و درگیری در خاورمیانه جلوگیری کند.

هشدار چندین کشور به شهروندان: به ایران و اسرائیل سفر نکنید

همزمان با بالا گرفتن احتمال رویارویی نظامی ایران و اسرائیل، کشورهای آمریکا، فرانسه، روسیه و هند به شهروندان خود توصیه کردند که از سفر به این دو کشور پرهیز کنند.

سفارت ایالات متحده از کارکنان خود و خانواده‌هایشان خواست تا اطلاع ثانوی به خارج از «مناطق بزرگتر تل آویو، اورشلیم و بیر شوا» سفر نکنند. علاوه بر این مقامات آمریکایی به شهروندان این کشور هشدار دادند به اسرائیل سفر نکنند.

فرانسه نیز به شهروندان خود توصیه کرد در روزهای آینده از سفر به ایران، لبنان، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی خودداری کنند. این کشور همچنین از خانواده‌ کارکنان دیپلماتیک خود خواسته که ایران را ترک کنند.

هند نیز روز جمعه به شهروندانش توصیه کرد با توجه به «وضعیت حاکم بر منطقه» تا اطلاع ثانوی از سفر به ایران و اسرائیل خودداری کنند.

سفارت ازبکستان در تل‌آویو به اتباع این کشور در اسرائیل توصیه کرده که «هوشیاری» به خرج دهند و مراقب باشند. حدود ده هزار شهروند ازبکستان در اسرائیل شاغل هستند.

پس از حمله مستقیم به اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن چند تن از فرماندهان عالی نیروی قدس سپاه، وعده داده است که از اسرائیل انتقام خواهد گرفت.

۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۷
کد خبر: 54294
منبع: یورونیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha