بورل خواستار پایبندی اعضای اتحادیه اروپا به حکم دیوان عالی بین‌المللی برای بازداشت نتانیاهو شد

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت تمامی اعضای این اتحادیه باید به طور قانونی از حکم صادر شده توسط دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه مبنی بر بازداشت برخی مقامات ارشد صهیونیستی پیروی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، روز دوشنبه دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه برای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم به دلیل ارتکاب جنایات جنگی علیه ملت فلسطین درخواست حکم بازداشت کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اختیار و وظیفه دیوان کیفری بین‌المللی، به‌عنوان یک نهاد بین‌المللی مستقل، پیگرد قانونی جدی‌ترین جنایات بر اساس قوانین بین‌المللی است.»

او در ادامه نوشت: «همه کشورهایی که اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی را تصویب کرده‌اند، موظف به اجرای تصمیمات این دیوان هستند.»

رژیم صهیونیستی عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست و صلاحیت این دیوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما دولت فلسطین در سال ۲۰۱۵ به این نهاد پیوست. ایالات متحده یکی از موسسان دیوان کیفری بین‌المللی بوده، اما کنگره این کشور هرگز اساسنامه رم را تصویب نکرده است.

با این حال، حدود ۱۲۴ کشور در سراسر جهان، از جمله همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همه کاندیداها، به جز اوکراین و ترکیه، اساسنامه رم را امضا و تصویب کرده‌اند. اگر حکمی علیه نتانیاهو و گالانت صادر شود، می‌تواند توانایی رهبران صهیونیستی را جهت سفر به خارج به شدت پیچیده کند.

در شرایطی رژیم صهیونیستی به حکم دیوان کیفری بین‌المللی اعتراض دارد که بیش از ۳۵ هزار فلسطینی در نتیجه عملیات‌های زمینی و هوایی این رژیم از هفتم اکتبر در غزه به شهادت رسیده‌اند. اکثر قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و سران رژیم صهیونیستی بی‌توجه به تبعات حملاتشان، با پشتوانه آمریکا به جنایت علیه ملت فلسطین ادامه می‌دهد.

۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
کد خبر: 55650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha