مردم از دولتمردان آتی انتظارات زیادی در حوزه مسکن دارند/ ۲۰ میلیون نفر در کشور در بافت‌های فرسوده و در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند/رئیس جمهور آینده باید مدل خاصی در شبکه بانکی اجرا کند

کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن گفت: نامزدهای ریاست جمهوری یا رئیس جمهور آینده باید مدل خاصی در شبکه بانکی را اجرایی و عملیاتی کند تا بدین وسیله چالش نقدینگی و تامین مالی برای پروژه‌های مسکن در کنار بحث چالش زمین که خود این موضوع نیز موضوعد مهمی است حل و فصل شود.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد فرهاد بیضایی کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مباحث مهم در بخش مسکن که معتقد است جزیی از انتظارات مردم و مطالبات جامعه از نامزدهای ریاست جمهوری است و به تبع آن امیدواری نسبت به حرکت دولت آینده در ساخت و ساز مسکن که منجر به رای بیشتر مردم در پای صندوق های رای می شود، گفت: مردم از دولتمردان آتی انتظارات زیادی در حوزه مسکن دارند چرا که متاسفانه در طی سال های اخیر علی رغم اینکه از ساخت و ساز مسکن بسیار گفته شده و حمایت از مستاجران نیز در بخشی از ساز و کار سیاست های دولتها بوده است اما به دلایل مختلف از جمله افزایش نرخ تورم و بالا رفتن نرخ ارز و تشدید تحریم ها مطالبات مردم اعاده نشده است.

وی در این باره خاطرنشان کرد: دولت گذشته برای مسائل مرتبط با مسکن و ساخت و ساز و عرضه آسان مسکن راه های مورد نظر خود را تا حدی پیمود اما موفقیت های خاصی که چشمگیر باشد حاصل نشد، لذا مسائل اصلی بخش مسکن باید مورد توجه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار بگیرد و باید به پرسش های مردم در این حوزه جواب داده شود تا اطمینان مردم نسبت به عملگرایی بیشتر دراین حوزه مهم جلب شود.

وی در این باره تصریح نمود: دولت گذشته در کنار توجهی که به بحث تشکیل جلسات شورای عالی مسکن داشت متاسفانه به ستاد ملی بازآفرینی توجه ویژه‌ای اندازه ای نداشت، این موضوع در دولت بعدی حتما باید مورد بازبینی قرار داده شود به این معنا که به اندازه ای که جلسات شورای عالی مسکن تشکیل می شود به همین میزان نیز ستاد ملی بازآفرینی تشکیل جلسه دهد.

وی در این باره یادآور شد: مساله حائز اهمیت این است که دولت سیزدهم در طول سه سال گذشته در ستاد ملی بازآفرینی جلساتی برگزار نکرد، این موضوع باعث به تعویق افتادن پیگیری کارها به خصوص در بحث بافت‌های فرسوده حاشیه شهرها و بافت ناکارآمد شهری که معضل اساسی در بحث سیاست‌های حوزه مسکن به شمار می‌روند شد.

فرهاد بیضایی کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن معتقد است: آمارها حاکی از آن است که نزدیک به ۱۹ تا ۲۰ میلیون نفر در کشور در بافت‌های فرسوده و در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند لذا بافت فرسوده وحاشیه شهرها نیازمند توجه بیشتری از سوی دولتمردان آینده است به طوری که پیگیری ها در این حوزه باید نسبت به قبل جدی‌تری باشد، یعنی به همان اندازه که به شورای عالی مسکن و برگزاری جلسات آن توجه می‌شود به همان میزان نیز باید به ستاد ملی بازآفرینی توجه شود.

فرهاد بیضایی در ادامه بحث یادآور شد: در صورتی که به ستاد ملی بازآفرینی و روندها و فرآیندهای حاکم در این ستاد بیش از پیش توجه شود قطعا د بحث احیای بافت فرسوده و حل معضلات بافت‌های ناکارآمد، شاهد چاره اندیشی های کارسازی خواهیم بود.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: چالش بعدی که ممکن است در دولت آتی در خصوص مسکن مطرح شود و برجسته شود موضوع تامین نقدی و مالی ساخت و ساز مسکن است که در دولت قبل به عنوان یک معضل بزرگ باقی ماند چرا که دولت سیزدهم نتوانست با مدلی که ارائه داد متقاضیان را ساماندهی کند. وضعیت تامین مالی ساخت و ساز مسکن در دولت سیزدهم به گونه ای بد بود که دولت همواره نسبت به نظام بانکی در عدم پرداخت یا پرداخت به موقع و همکاری مناسب وام و تسهیلات گلایه مند بود و معتقد بود بانکها با دولت ودرخواست کنندگان وام در این زمینه همکاری لازم را ندارند.

وی در این باره تصریح کرد: از سوی دیگر پایین بودن قدرت خرید جامعه و درآمدهای پایین باعث شده بود که متقاضیان خرید مسکن بضاعت و آورده مالی مناسبی نداشته باشند، پس پایین بودن گردش نقدینگی در بحث پروژه‌های حمایتی ساخت و ساز مسکن و عدم اعطای تسهیلات بانکی دولت سیزدهم را در عرضه بیشتر مسکن وخانه دار کردن آسان مردم دچار مشکل کرده بود.

وی با بیان اینکه جامعه از نامزدهای انتخاباتی انتظار ارائه مدل متفاوتی نسبت به مدل های ناکارآمد ارائه شده دارند، گفت: به نظر می رسد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و دولتمردان آتی باید مدل خاصی برای تامین مالی ساخت و ساز مسکن داشته باشند تا طرحهای آنها موجب اقبال عمومی شود و مردم نسبت به آنها امیدوار شوند.

وی در این باره تاکید کرد: البته تغییر طرح های حمایتی دولت از اقشار فاقد مسکن نیز می تواند در دستور کار قرار بگیرد تا جذب نقدینگی از بازار سرمایه یا از منابع خرد منجر به افزایش عرضه و بیشتر شدن ساخت و ساز مسکن شود تا مردم و بخش خصوصی از این طریق بتوانند پروژه‌های مسکن را پیش ببرند.

فرهاد بیضایی کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن معتقد است: نامزدهای ریاست جمهوری یا رئیس جمهور آینده باید مدل خاصی در شبکه بانکی را اجرایی و عملیاتی کند تا بدین وسیله چالش نقدینگی و تامین مالی برای پروژه‌های مسکن در کنار بحث چالش زمین که خود این موضوع نیز موضوعد مهمی است حل و فصل شود.

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 56515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha