به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد پرویز امینی، استاد دانشگاه نوشت: با اتمام ظرفیتهای اصلی تبلیغات انتخابات علیالخصوص مناظرهها، نظرسنجیهای متفاوت از این حکایت دارد که بین یکپنجم تا یکچهارم رأیدهندگان قطعی و احتمالی انتخابات هنوز نتوانستهاند به نامزد مورد نظر خود برسند و بین نامزدهای موجود مرددند که با احتساب یک مشارکت حدود ۵۰ درصدی، رقم این افراد بین ۶ تا ۷ میلیون برآورد میشود که رقم بالایی است.
معنای این حرف آن است که این عده که عدد بزرگی در مجموع رأیدهندگان و تقریباً معادل رأی هر یک از سه نامزد اول انتخابات هستند، هنوز ترجیحی برای انتخاب نامزد مطلوب خود پیدا نکردهاند. بنابراین در ساعات پایانی تبلیغات انتخاباتی هر یک از نامزدها بتواند به فراخور امکانهای خود و ترجیح مؤثر این افراد تناسبی برقرار کند، میتواند وضعیت خود را بهبود ببخشد.
ائتلاف و بقای یک نفر از بین جلیلی و قالیباف در کورس رقابتها ظرفیت ساختن ترجیح این عده را دارد و چه بسا بتواند در دور اول انتخابات را تمام کند که البته چشمانداز مثبتی در این باره تا این لحظه در انتخابات از آن دیده نمیشود.
در غیر این صورت اگرچه دشوار است نامزدی بتواند رأی خود را به نصاب ۵۰ درصد بهعلاوه یک برساند، هر نامزدی بتواند به شکلی بر ترجیح این عده اثر بگذارد میتواند خود را جزء دو گزینه دور دوم تثبیت کند. یک تکنیک تا حدودی مؤثر استفاده از گروههای مرجع اجتماعی مثل دانشگاهیان، روشنفکران، روحانیون، عالمان دینی و حتی مداحان به عنوان واسطهای به طور نسبی قابل اعتماد و اتکاست که بتواند در ترجیح نهایی مرددین مؤثر افتد.
نظر شما