ظرفیت‌های بلا استفاده زیادی داریم/۱۵ کشور همسایه ایران سالانه  ۱۵۰۰ میلیارد دلار واردات دارند/باید از این ظرفیتها استفاده کرد/نامزدها وعده های دروغین به مردم ندهند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: از دو نامزد باقیمانده انتظار می‌رود در فرصت باقیمانده برنامه‌های خود را علی الخصوص در حوزه اقتصادی با وضوح و با شفافیت و با ذکر متغیرها و شاخص‌ها و همچنین با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات و نقاط قوت و ضعف را بیان کرده و امکان اینکه مخاطب در برابر آنها بتواند استدلال کند و نامزد بتواند پاسخگو باشد را باز بگذارند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد احسان قمری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع وعده های نامزدهای ریاست جمهوری بخصوص در موضوعات اقتصادی به برخی وعده های داده شده در مناظره های روزهای گذشته اشاره کرد و در این باره تحلیل خود را نسبت به وعده های واقعی و پوشالی ارائه داد و گفت: در این موضوع تردیدی نیست که مهمترین دغدغه نامزدهای ریاست جمهوری باید بیان برنامه هایی متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی کشور باشد. در این برنامه ها باید به موقعیت ژئوپلیتیک کشور در منطقه خاورمیانه وغرب آسیا و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی که در ایران وجود دارد توجه شود.

وی در این باره افزود: متاسفانه این مسائل در مناظرات، میز گردها، سخنرانیها و سایر برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری کمتر دیده شد؛ در حالی که به لحاظ اقتصادی ظرفیت‌های غیر قابل انکاری در کشور وجود دارد که توجه به آنها و بهره ور کردن آنها عواید اقتصادی و مالی بسیاری برای کشور ایجاد می کند.

دکتر قمری خاطر نشان کرد: با توجه به بررسیهای انجام شده شاید جزء معدود کشورهای دنیا باشیم که هم مرز با تعداد زیادی کشور یعنی ۱۵ کشور هستیم. کشورهایی که می توانیم روابط تجاری قابل توجهی با آنها برای دور زدن تحریم ها و علاج چالشهای ناشی از تحریم ها داشته باشیم.

وی در این باره خاطرنشان کرد: به هر حال ارتباط دوسویه و نزدیک بین ایران با کشورهای همسایه، مبادلات را تسهیل کرده و نقل و انتقالات مالی و پولی را تسریع می کند. اما در برنامه ها و مناظرات ریاست جمهوری نامزدهای محترم کمتر به این موارد توجه شد.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: با وجود اینکه با ۱۵ کشور، همسایه هستیم و دارای مرز آبی و خاکی با آنها بوده و اینکه در موضوعات مختلفی ظرفیت بسیار بالایی در توسعه روابط با آنها وجود دارد و از همه مهمتر از توانمندی های بالقوه و بالفعل بسیاری برخورداریم اما متاسفانه از این موارد به خوبی استفاده نکرده ایم. به عنوان مثال، ۱۵ کشور همسایه ایران سالانه بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دلار واردات دارند و بر اساس اعتبارسنجی و ظرفیت سنجی انجام شده ایران می تواند ۱۰۰ میلیارد دلار از نیازمندی‌های این کشورها را تامین کند چرا که از ظرفیت‌های بالقوه قابل توجهی برای انجام این مهم برخوردار است.

این کارشناس اقتصادی گفت: ما ظرفیت‌های بلا استفاده زیادی داریم که برای مراودات تجاری با سایر کشورها باید از آنها استفاده کنیم اما متاسفانه در این حوزه اتفاق خاصی به نفع رشد اقتصادی و تجارت خارجی کشور رخ نداده به طوری که از مجموع حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی ۳۰ میلیارد دلار به کشورهای همسایه صورت می‌پذیرد در حالیکه ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلاری فقط در بین کشورهای همسایه برای توسعه صادرات داریم. لذا اگر به این ظرفیت‌ها توجه شود شاهد رونق تجارت خارجی کشور خواهیم بود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: همواره بر این موضوع تاکید شده که صادرات به عنوان پیشران توسعه باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که صادرات و توسعه تجارت خارجی ظرفیت مهمی برای کشور است که حتماً باید در برنامه‌های نامزدها دیده شود اما متاسفانه تاکنون به این موضوع مهم توجه خاصی صورت نگرفته است.

وی در این باره توضیح داد: از سوی دیگر برخی برنامه‌های اعلام شده از سوی نامزدها_ فارغ از اینکه این برنامه‌ها منطق اقتصادی داشته باشد یا اینکه امکان اجرا شدن داشته باشد_ ذکر می شود. با توجه به اینکه نسبت به اختیارات رئیس جمهور آگاه هستیم قطعا برخی از وعده های داده شده عملیاتی نمی شوند و از سوی دیگر از معذوریت‌هایی که در اداره کشور در شرایط تحریم وجود دارد آگاه هستیم لذا باید بهترین و بهره‌ورترین راهکارها برای مدیریت اقتصادی کشور ارائه شود تا بهترین تصمیم‌ها برای حل مشکلات به خصوص در زمینه اقتصادی اتخاذ شود.

دکتر احسان قمری گفت: به عبارت دیگر بهترین تصمیم و کاراترین تصمیم در حوزه اقتصادی به زعم بنده که جزء وظایف رئیس جمهور است تصمیم گیری در حوزه اقتصادی است. هر چند رئیس جمهور مشاورانی دارد اما در نهایت رئیس جمهور با استفاده از ابزارها و اختیاراتی که دارد تصمیم گیری می کند بنابراین اگر نامزدی قولی به مردم می‌دهد و سیاستی اعلام می‌کند حتماً باید در برابر مخاطبان و مردم راهکارهای اجرایی و منابع مالی انجام آن برنامه را بیان کند.

وی در این باره به برخی وعده های داده شده اشاره کرد و گفت: اینکه به راحتی و بدون توجه به قوانین بالا دستی بگوییم اعتبار طلا می‌دهیم، گوشت درب منزل می آوریم یا قیمت کالاها را ارزان می کنیم و یارانه ها را افزایش می دهیم قطعا توهین به شعور مردم بوده و تصمیم گیری ها را با چالش روبرو می کند؛ ضمن اینکه انتظارات نسبت به عملکرد دولت بعدی را هم بالا می برد.

وی خاطر نشان کرد: برخی از برنامه‌ها و نکاتی که بیان شد در نگاه عادی شاید برای جذب رای مخاطب باشد اما فردای انتخابات، مخاطب دنبال مطالبه‌گری بابت و عده‌های داده شده است در آن زمان با توجه به قول و قرارهای گذاشته شده نمی‌توان افراد دیگری را مقصر عنوان کرد بنابراین از دو نامزد باقیمانده انتظار می‌رود در فرصت باقیمانده برنامه‌های خود را علی الخصوص در حوزه اقتصادی با وضوح و با شفافیت و با ذکر متغیرها و شاخص‌ها و همچنین با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات و نقاط قوت و ضعف را بیان کرده و امکان اینکه مخاطب در برابر آنها بتواند استدلال کند و نامزد بتواند پاسخگو باشد را باز بگذارند.

وی در این باره بیان داشت: هر چند نامزدها فرصت چندانی برای تهیه برنامه نداشتند اما این دلیل نمی‌شود که وعده هایی غیر اجرایی به مردم بدهند. فردی که خود را در قامت ریاست جمهوری می داند و این توانایی را در خود می بیند حتما باید از نقاط قوت و ضعف دولت حاکم شناخت داشته باشد تا نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کند . در این صورت با همدلی ومعاضدت همه بخشها ،موفقیت او تضمین خواهد شد .

۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
کد خبر: 57146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha