نظرسنجی جدید ایسپا و صداوسیما بعد از مناظره دوم چه می گوید؟

نظرسنجی مرکز افکار سنجی ایسپا (به صورت عمومی) و صداوسیما (در اختیار کاندیداها قرار گرفته) منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ایسپا به همراه صداوسیما معتبرترین مراکز نظرسنجی کشور هستند و همانگونه که پیش از این و در دور اول انتخابات گفته شد داده های دونظرسنجی اگر با هم هم خوان باشد، تقریبا با درصد بالایی می توان شرایط را پیش بینی کرد. اما آخرین نظرسنجی این دو مرکز (بعد از مناظره دوم ) چه نتایجی داشته است:
نظرسنجی صداوسیمادرصد مشارکت: ۴۲.۷ پزشکیان : ۴۲  جلیلی: ۴۱   اختلاف آرا: یک درصد* آرای مرددین و سفید و ... لحاظ نشده است.
نظرسنجی ایسپا:مشارکت: ۴۵ درصد   پزشکیان: ۴۹.۵    جلیلی : ۴۳.۹    اختلاف آرا : ۵.۶ درصد
همانگونه که مشخص است نتایج دو نظرسنجی هم در عدد و هم در میزان تناسب آرا با هم همخوان نیست. برای همین نمی توان از درصد آرا، وضعیت نتایج انتخابات روز جمعه را پیش بینی کرد.
اما ایسپا و صداوسیما در یک مولفه مهم با هم هم‌خوان هستند و آن سرعت رشد آرای جلیلی نسبت به پزشکیان است.
بر اساس نظرسنجی ایسپا ، جلیلی از روز شنبه تا چهارشنبه حدود ۹ درصد رشد داشته و در این مدت پزشکیان فقط ۳.۵ درصد رشد داشته است. سرعت رشد آرای جلیلی بعد از مناظرات به خصوص مناظره دوم بیشتر شده و با توجه به اینکه دو روز پایانی این روندها عمیق تر و شدیدتر می شود می توان گفت که تا روز جمعه جلیلی با اختلاف کمی از پزشکیان پیش می افتد.
روند آرا در نظر سنجی صداوسیما چگونه است؟️نکته مهم اینکه نظرسنجی صداوسیما نیز همانند ایسپا بر این گزاره صحه می گذارد که سرعت رشد آرای جلیلی نسبت به پزشکیان افزایش یافته است.
در نظرسنجی که تا ظهر دوشنبه (قبل از مناظره اول) برگزار شده بود پزشکیان حدود ۲.۵ درصد از جلیلی پیش بود که این عدد بعد از مناظره دوم (تا ظهر چهارشنبه) حدود یک درصد شده است. این یعنی آنکه با ادامه این روند جلیلی از پزشکیان در روز جمعه پیش خواهد افتاد و پیروز خواهد شد.


سایر نظرسنجی ها چه می گویند: سایر نظرسنجی ها از اعتبار کم تری نسبت به ایسپا و صداوسیما برخوردار هستند با این حال برخی نظرسنجی ها مانند دانشگاه تهران، به نتایج مشابه صداوسیما دست یافته است ( از جهت تناسب آرای میان دو کاندیدا اختلاف آرای پزشکیان و جلیلی را یک درصد پیش بینی کرده ست) اما نکته مشترک سایرنظرسنجی ها نیز این است که رشد آرای جلیلی سرعت بیشتری از پزشکیان دارد و ادامه این روند جلیلی را در روز جمعه پیش می اندازد.
اما باید به سه نکته توجه کرد:️۱. نظرسنجی صداوسیما و ایسپا هر دو مدعی هستند مشارکت در دور دوم بیشتر از دور اول است اما با توجه به اشتباه فاحش هر دو نظرسنجی در میزان مشارکت در دور اول نمی توان به عدد مشارکت آنها استناد کرد. این موضوع را باید بخاطر داشت که اگر مشارکت پایین تر از پیش بینی این دو نظرسنجی باشد، وضعیت آرا به نفع جلیلی تغییر پیدا می کند.


️۲. نکته بعد درباره میزان احتمال مخدوش بودن نظرسنجی هاست. در نظرسنجی های انتخابات ریاست جمهوری چه در دوره اول چه در دوره دوم انتخابات، بیش از ۶۰ درصد از افرادی که از آنها خواسته می‌شد به سوالات پاسخ دهند حاضر به شرکت در مصاحبه نمی شدند. همین موضوع یکی از مولفه های اصلی نادرستی نظرسنجی ها در دور پیشین بود. نظرسنجی ها در دور قبل نه تنها نتوانستند درصد مشارکت و درصد آرای کاندیداها را به درستی تخمین بزنند بلکه در تناسب درصد آرا کاندیداها نیز اشتباه داشتند. به عنوان مثال ایسپا پیش بینی کرده بود که اختلاف آرای میان قالیباف و جلیلی ۹ درصد باشد اما نتایج انتخابات نشان داد اختلاف میان آن دو ۲۵ درصد بود.


️۳. اما نکته سوم آنکه از لحاظ آماری وقتی دو عدد در حاشیه خطای هم قرار داشته‌ باشد، اصلا نمی‌شود گفت که یکی جلوتر از آن یکی است. برای همین نمی توان بر اساس عدد گفت چه کسی هم اکنون پیش افتاده یا عقب است، اما آنچه که قطعی می توان گفت آن است که اختلاف آرای میان جلیلی و پزشکیان بسیار اندک است و همچنین رشد آرای جلیلی شتاب بیشتری از پزشکیان دارد. هر چه بیش از این ، در روز جمعه مشخص خواهد شد.

۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
کد خبر: 57207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha