زمانی می توان ارز را تک نرخی کرد که ساختار بانک مرکزی دچار اصلاحات اساسی شود/دولت پزشکیان باید تلاش کند تا نرخ تورم را به ۲۲ درصد برساند/با اخبار و شوک های سیاسی، نرخ ارز صعودی می شود

کارشناس اقتصادی گفت: دولت چهاردهم باید تا جای ممکن مانع اثرگذاری شوک‌های سیاسی به اقتصاد کشور شود تا اقتصاد در مدار رشد مستمری قرار بگیرد و متعاقب آن مقدمات تک نخی کردن ارز فراهم شود.درصورتی که دولت در این حوزه نتواند کاری صورت دهد به این معناست که باید منتظر تورم های بیشترو افزایش نارضایتی در جامعه باشیم چرا که کاهش نرخ تورم و ثبات درقیمت ها امروز اصلی ترین خواسته ومطالبه مردم از دولتمردان و حاکمیت است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع تک نرخی شدن ارز و وظایف دولت چهاردهم برای کاهش انتظارات تورمی که از این ناحیه اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: در احکام دائمی بودجه بر تک نرخی شدن ارز تصریح شده است یعنی دولت چهاردهم باید ساز و کارهای تک نرخی شدن ارز را به درستی فراهم کند و به این سمت حرکت کند تا ارز تک نرخی شود؛ چرا که تک نرخی شدن ارز منافع زیادی دارد از جمله حذف فساد اقتصادی.
وی در این باره خاطر نشان کرد: وجود ارز چند نرخی در سال های گذشته متاسفانه زمینه ساز مفاسد اقتصادی زیادی شده است بنابراین در این موضوع که ارز باید تک نرخی شود تا جلوی اینگونه مفاسد گرفته شود شکی نیست.
ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: تک نرخی شدن ارز به این دلیل حائز اهمیت است چرا که مانع اتلاف منابع می‌شود، به این معنا که دیگر به نام تولیدات یا واردات کالای اساسی؛ عده‌ای ارز دولتی نمی گیرند و جای دیگری به نفع منافع خود هزینه نمی کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که به زعم شما این سیاست در چه زمانی و به چه شکل و شیوه‌ای باید پیاده شود، گفت:سوال دقیقی بود. زمانی می توان به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کرد که ساختار بانک مرکزی دچار اصلاحاتی اساسی شود، ضمن اینکه معنا که نسبت به استحکام منابع اطمینان خاطر داشته باشیم و این مهم محقق نمی شود جز با رفع تحریم ها یا کاهش تحریم ها از روی اقتصاد ایران.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: در شرایط غیر تحریمی، جریان مبادله و ورود و خروج ارز به کشور بیشتر می شود و شاهد موج زدن اطمینان بیشتری نسبت به اقتصاد، سرمایه گذاری در اقتصاد و تامین ارز هستیم بنابراین امیدوارم دولت آینده با برخورداری از آرای عمومی انگیزه و اقتدار به دست آورده در حوزه تک نخی کردن ارز تلاش کند.
وی در این باره تصریح نمود: دولت چهاردهم باید تا جای ممکن مانع اثرگذاری شوک‌های سیاسی به اقتصاد کشور شود تا اقتصاد در مدار رشد مستمری قرار بگیرد و متعاقب آن مقدمات تک نخی کردن ارز فراهم شود.
ایمان زنگنه گفت: از آن سونرخ تورم هم باید کنترل شود و به سمت نرخ تورم دهه های گذشته پایین بیاید؛ یعنی دولت باید تلاش کند تا نرخ تورم را به نرخ ۲۲ درصد که میانگین نرخ رشد تورم در اقتصاد ایران بوده برساند تا شرایط با ثباتی شود.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: اقتصاد ایران روزهای پرالتهابی را از سرگذارنده است. روزهایی که درگیر نوسانات سیاسی و اثر گذاری آن بر اقتصاد و نرخ ارز بوده است. با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری نرخ تورم و نرخ ارز از یکدیگر انتظار می رود دولت چهاردهم این مقوله را یک بار برای همیشه سامان دهد و از این فصل سرد که معیشت مردم را به هم می ریزد عبور کند.
وی در این باره یادآور شد: بارها وبارها به عینه شاهد این موضوع بوده ایم که با اخبار و شوک های سیاسی، نرخ ارز صعودی می شود و به تبع آن قیمت کالاها و خدمات سر به فلک می کشد. با اینکه بعضا ممکن است نوسانات کمی در حوزه ارز منجر به کاهش نرخ شود اما قیمت های بالا و انتظارات تورمی به قوت خود باقی می ماند.
ایمان زنگنه تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: به این دلیل بسیار مهم یعنی پاسخگویی به مطالبه مردم که چیزی غیر از کاهش تورم و بازگرداندن قیمت ها به سال های گذشته یعنی قبل از تشدید تحریم ها نیست، دولت باید مسائل اثر گذار بر نرخ ارز را کنترل کند تا بتواند در سایر حوزه ها مثل رشد و جهش تولید، ایجاد اشتغال، بهره وری بیشتر و ایجاد رفاه برای مردم خوش بدرخشد.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: درصورتی که دولت در این حوزه نتواند کاری صورت دهد به این معناست که باید منتظر تورم های بیشترو افزایش نارضایتی در جامعه باشیم چرا که کاهش نرخ تورم و ثبات درقیمت ها امروز اصلی ترین خواسته ومطالبه مردم از دولتمردان و حاکمیت است.

۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 57335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha