دلــارزدایـــی از روابط تجاری، اقتصاد ایران را از خطرات ترامپ دور می‌کند / توسعه پیمان‌های منطقه‌ای بسیار مهم است/ در تعاملات دو یا چند سویه انحصارها از بین می‌رود

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: توجه به گسترش تبادلات و تعاملات تجاری در پیمان‌های منطقه ای و بین‌المللی به این دلیل حائز اهمیت است چرا که دسترسی ما را به بسیاری از کالاها به دلیل تحریمهای آمریکا آسان می کند و صادرات کالای ایرانی به کشورهای عضو پیمان های همکاری را تسهیل می نماید.اگر موضوع دلار زدایی از اقتصاد تا حد ممکن و جایی که برایمان مقدور است در دستور کار دولت قرار بگیرد بار بخشی از تحریمهای شکننده آمریکا بر سر اقتصاد ایران تخلیه می شود.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حمیدرضا ترقی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با رادار اقتصاد در پاسخ به این سوال که با توجه به در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و احتمال روی کار آمدن ترامپ و تشدید تحریم ها با توجه به تاکیدات وی بر تحریم بیشتر ایران، دولت چهاردهم و مجلس شورای اسلامی برای آمادگی کامل و خنثی سازی تهدیدات احتمالی رئیس جمهور بعدی آمریکا از اینک چه راهبردی را باید در دستور کار خود قرار دهد، گفت: دولت چهاردهم و مجلس شورای اسلامی برای بهبود وضعیت داخلی و سیاست خارجی اعم از اینکه در حوزه مسائل منطقه ای باشد یا اتخاذ تمهیداتی برای مقابله درست با تحریم های دنیای غرب به فرموده رهبر معظم انقلاب باید همفکری و همراهی قابل توجهی داشته باشند چرا که این رویه می تواند ما را نسبت به قبل قدرتمند تر کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: خوشبختانه ابزارهای بسیار زیاد و مهمی در راستای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا و تهدیدها و تحریم‌های ترامپ داریم که اگر در دستور کار قرار بگیرند تا حد قابل توجهی می توانیم بدون تحمل صدمات بزرگی از بحران های تحریم ها عبور کنیم، همانگونه که در طول سال های گذشته در این امر موفق بوده ایم.

حمید رضا ترقی درباره راهبردهایی که می تواند ما را از اثرات منفی تحریمها در امان نگاه دارد گفت: موضوع مهمی که خوشبختانه در دستور کار کشور های عضو اوراسیا و شانگهای و بریکس شاهد آن هستیم دلار زدایی از روابط تجاری و بازرگانی است. اگر موضوع دلار زدایی از اقتصاد تا حد ممکن و جایی که برایمان مقدور است در دستور کار دولت قرار بگیرد بار بخشی از تحریمهای شکننده آمریکا بر سر اقتصاد ایران تخلیه می شود.

وی در ادامه بحث درخصوص سایر راهبردهای کاهش فشارهای تحریمی گفت: اجرای تمام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موضوع مهمی است که متاسفانه تا کنون به صورت کامل در دولت های مختلف اجرا نشده است در حالی که اگر این راهبردها از ابتدای امر به تدریج در دستور کار دولتها قرار می گرفت قطع به یقین با جهش تولید و رشدی که نتیجه افتادن دراین مسیر است بسیاری از مشکلات ومعضلات اقتصادی کشور حل و فصل شده بود.

حمید رضا ترقی کارشناس سیاسی در خصوص توسعه روابط ایران با کشورهای مختلف و تعمیق روابط با کشورهای طرف همکاری ما در سازمان های بین المللی و منطقه ای گفت: امیدواریم دولت چهاردهم تقویت ارتباطات تجاری و اقتصادی ایران را شبیه به آنچه در دولت سیزدهم تجربه کردیم ادامه دهد. تاکید بر توسعه روابط و افزایش تجارت خارجی با کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای و بریکس نتایج مثبتی در تجارت خارجی کشور ایجاد می کند.

وی در این باره یادآور شد: توجه به گسترش تبادلات و تعاملات تجاری در پیمان‌های منطقه ای و بین‌المللی به این دلیل حائز اهمیت است چرا که دسترسی ما را به بسیاری از کالاها به دلیل تحریمهای آمریکا آسان می کند و صادرات کالای ایرانی به کشورهای عضو پیمان های همکاری را تسهیل می نماید.

وی در این باره افزود: در این مدل تعاملات دو یا چند سویه انحصار و تعرفه گذاری ها از بین می رود و مراودات تجاری به بهترین شکل ممکن انجام می شود، بنابراین توجه به توسعه روابط منطقه‌ای و فعالیت بیشتر تجاری در قالب پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی بسیار مهم است چرا که منجر به خنثی سازی تحریم‌های آمریکا می شود.

وی در این باره بیان داشت: تعمیق روابط با کشورهای عضو سازمان های منطقه ای و بین المللی مانع اثرات منفی تکانه های تحریمی در اقتصاد ایران می شود، ضمن اینکه زمینه ساز خودکفایی بیشتر وبی نیازی به دنیای غرب است بنابراین باید از ظرفیت هایی که پیمان های منطقه ای ایجاد می کنند حتی در شرایط تحریمی برای بهره برداری های اقتصادی و تامین منافع ملی خود به نحو احسن استفاده کنیم.

۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 57954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha