وزیر کار باید تعامل مثبتی با کارگران و بازنشستگان برقرار کند/رسیدگی به صندوق های بازنشستگان یک امر حیاتی است/همسان سازی هرچه سریعتر اجرا شود

کارشناس بازار کار و کارگری گفت: انتظار عموم‌بازنشستگان از وزارت کار و رفاه اجتماعی این است که براساس برنامه هفتم توسعه هر چه سریع تر همسان سازی را اجرا کند. این موضوع یک مطالبه عمومی است که صندوق های بازنشستگی دولتی و تامین اجتماعی باید هر چه سریعتر انجام دهند و ساز و کارها را از طریق انتخاب یک مدیر عامل و مجموعه مدیریتی در سازمان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی برای تامین منابع مالی و اعتباری همسان سازی به بهترین شکل ممکن ایجاد کنند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اولویت های بخش کارگری با توجه دادن رئیس جمهور به چند موضوع مهم در انتخاب وزیر کار گفت: اولین انتظاری که جامعه کارگری و بازنشستگان کشور از دولت و شخص رئیس جمهور محترم دارند این است که در انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دقت نظر بیشتری داشته باشند تا شاهد انتخاب وزیری فنی، متخصص با تجربه و غیر سیاسی باشیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: غیر سیاسی بودن وزیر به این دلیل حائز اهمیت است چرا که وزارت تعاون و کار، وزارتخانه بسیار مهمی با وظایف و تکالیف بسیار زیادی است؛ لذا هر چه قدر وزیر غیر سیاسی باشد اقدامات مثبتی به نفع کارگران و بازنشستگان خواهد داشت. وزیر غیر سیاسی تیمی با خود وارد وزارتخانه می کند که متشکل از معاونان تخصصی، فنی و مدیران کل است.

کارشناس و تحلیلگر بازار کار و کارگری یادآور شد: انتظار دیگری که جامعه کارگری و بازنشستگان از رئیس جمهور در خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارند این است که وزیر باید رویکردی اجتماعی داشته باشد. تعاملی که این وزراتخانه با جامعه هدف دارد قطعا باید متفاوت از نوع نگاه و راهبرد دولتهای قبلی باشد چرا که این وزارتخانه ارتباطات و تعامل گسترده ای با بخش های بزرگی از جمعیت کشور شامل طبقات مختلف اجتماعی و صنفی و مرتبط با گروه های کارگری، کارفرمایی، بازنشستگان و مساله اشتغال دارد بنابراین انتخاب یک وزیر توانمند و مردمی بسیار حائز اهمیت است.

حمید حاج اسماعیلی معتقد است: رویکرد وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی بدین جهت باید اجتماعی باشد چون در این صورت است که می تواند پاسخگوی نیازها و مشکلاتی باشد که عموم مردم از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی انتظار دارند.وزیر باید توانایی لازم درپاسخگویی به مطالبات مردم را داشته باشد چرا که مردم ازاین وزارتخانه مطالبات گستره ای دارند.

وی به بخشی از این مطالبات اشاره کرد و گفت: مطالباتی مثل یارانه، حقوق و مزایا ودر بحث کارگری و بازنشستگی مثل دستمزد و حقوق و ... از موضوعات و تکالیف اصلی وزارت کار و رفاه اجتماعی به شمار می رود.

وی در خصوص عمده ترین مسائلی که وزیر کار باید بدان توجه کند، گفت: وزیر کار باید تعامل مثبتی با کارگران و بازنشستگان و سایر گروه های هدف برقرار کند تا قادر به حل مشکلات جامعه و رفع نیازهای اقشار یاد شده باشد.

کارشناس بازار کار و کارگری دراین باره افزود: وزیر کار باید یک تشریک مساعی عملی و قابل قبول با طبقات مختلف اجتماعی در کشور داشته باشد. مساله بعدی که وزیر کار باید بدان توجه کند احیای نقش نهادهای کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی برای مشارکت در فعالیت های است، یعنی این وزارتخانه موضوع اشاره شده را باید به عنوان تکلیف و وظیفه دنبال کند؛ موضوعی که متاسفانه در دولت گذشته تضعیف شد.

حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: دولت گذشته اهتمامی به فعال سازی سه جانبه گرایی در تعیین دستمزد کارگران نداشت. در حالی که تعیین دستمزد باید با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار و دبیرخانه شورای عالی کار اتفاق بیفتد. امیدواریم وزارت خانه مسائل یاد شده را دوباره احیا و پررنگ کند و به رسمیت بشناسد.

وی در ادامه بحث افزود: وزیر تعاون به خوبی می داند تشکل های مستقل کارگری و کارفرمایی می توانند در رفع مشکلات کشور نقش ارزنده‌ای داشته باشند، لذا انتظار داریم در این حوزه خوش بدرخشند.

کارشناس بازار کار و کارگری در خصوص مطالبات روی زمین مانده بازنشستگان نیز گفت: بی تردید رسیدگی به صندوق های بازنشستگان به یک امر مهم و حیاتی برای کشور تبدیل شده است. وزیر باید مدیریت هزینه و بهره وری در سرمایه های بازنشستگان را در صندوق های بازنشستگی با جدیت دنبال کند تا به سمتی برویم که صندوق های بازنشستگی ناترازی نداشته باشند، در عین حال منابع اعتباری صندوق ها افزایش بیابد و پایدار شود.

حاج اسماعیلی افزود: انتظار عموم‌بازنشستگان از وزارت کار و رفاه اجتماعی این است که براساس برنامه هفتم توسعه هر چه سریع تر همسان سازی را اجرا کند. این موضوع یک مطالبه عمومی است که صندوق های بازنشستگی دولتی و تامین اجتماعی باید هر چه سریعتر انجام دهند و ساز و کارها را از طریق انتخاب یک مدیر عامل و مجموعه مدیریتی در سازمان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی برای تامین منابع مالی و اعتباری همسان سازی به بهترین شکل ممکن ایجاد کنند.

وی درخصوص اولویت بعدی که باید مد نظر این وزارتخانه باشد، گفت: همه می دانیم سیاست یارانه های نقدی شکست خورده است. هدفمندی یارانه ها می تواند در قالب توزیع کالا بین اقشار ضعیف جامعه صورت بگیرد چرا که همه مردم ایران نباید یارانه دریافت کنند، بلکه دهک های ضعیف وآسیب پذیر باید از دریافت یارانه مطمئن باشند.

وی درپایان گفت و گو خاطر نشان کرد: مسائل روی زمین مانده و بلاتکلیف زیادی داریم که امیدواریم وزیر جدید با همراهی و همفکری با جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگان قادر به حل آنها و پایان دادن به چالش هایی باشد که جامعه کارگری و بازنشستگی را از درون و بیرون ویران کرده است.

۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 58621

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha