مسوولین به اثرات بد شغل های دوم در زندگی اجتماعی و خانوادگی مردم کاملا بی توجه اند/اگر دستمزدها واقعی شود کسی سراغ شغل دوم نمی رود/ کارگران و کارمندان درهشت ساعت کاری بهره وری ندارند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: مشکل اقتصاد ایران این است که چون شغل‌ها درآمد مکفی ندارند لذا مردم به فکر شغل دوم و سوم هستند؛ مسوولین نیز به تبعاتی که شغل های دوم در زندگی اجتماعی، خانوادگی و در عدم بهره وری درفضای کار ایجاد می کند کاملا بی توجه هستند.کارگری که استراحت ندارد، پرستار و پزشکی که چند شیفت مجبور به کار برای گذران زندگی و تامین حداقل معاش خانوار و خود است، فرد سرحالی نیست و نمی تواند خدمات ارزنده ای ارائه دهد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد هادی حق شناس کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت تصمیم گیری دولت در راستای بهبود وضعیت کسب و کار، توجه به معیشت مردم بخصوص کارگران گفت: در دنیای امروز براساس تعیین زمان کاری و استراحتی که هر فردی نیازمند آن است اصولا در روال عادی کار هر فردی روزانه هشت ساعت کار می کند و مابقی را صرف استراحت و رسیدگی به امور خانواده می کند. کارگر بیمار در زمان استراحت، کار نمی کند؛ لذا برای بهبود بدن خود و حضور با انرژی و سلامت در سر کار استراحت می کند.

وی در این باره گفت: با نگاهی به وضعیت درآمدی و ساعات کار در ایران متوجه می شوید بخشی از مشکلات اجتماعی و حتی خانوادگی ناشی از بیماری خستگی و افسردگی است که گریبانگیر مردم شده است.

کارشناس اقتصادی افزود: کارگری که استراحت ندارد، پرستار و پزشکی که چند شیفت مجبور به کار برای گذران زندگی و تامین حداقل معاش خانوار و خود است، فرد سرحالی نیست و نمی تواند خدمات ارزنده ای ارائه دهد.

وی افزود: فردی که دو یا سه شیفت کار می کند، انسان سر حال و موثری در اقتصاد، رسیدگی به خانواده و موثر برای جامعه نیست. فردی که استراحت جسمی و آرامش روانی ندارد، کارگری که درتامین حداقل های معیشتی خود مانده است بهره وری کاری خوبی ندارد و نمی تواند زندگی خانوادگی خود را در شادترین وضعیت ممکن اداره کند و فرزند تربیت کند یا فرزند آوری داشته باشد، قطعا بهره وری اقتصادی ایجاد نمی کند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تصریح نمود: مشکل اقتصاد ایران این است که چون شغل‌ها درآمد مکفی ندارند لذا مردم به فکر شغل دوم و سوم هستند؛ مسوولین نیز به تبعاتی که شغل های دوم در زندگی اجتماعی، خانوادگی و در عدم بهره وری درفضای کار ایجاد می کند کاملا بی توجه هستند.

هادی حق شناس گفت: واقعیت این است فردی که شغل دوم و سوم دارد قطعا تمام خود را در شغل اول نمی گذارد چرا که نگران تامین مالی خانوار است لذا در تمامی مشاغلی که در آن حضور می یابد کارایی پایینی دارد.

وی در این باره افزود: در کشورهای توسعه یافته که اصولا مردم یک شغل دارند و دستمزد آنها کفاف تامین معاش حتی پس انداز را می دهد کارایی بسیار بالاست؛ به همین سبب این کشورها، توسعه یافته اند.

حق شناس گفت: اگر دستمزدها در ایران واقعی شود کسی سراغ شغل دوم نمی رود، شادی زندگی فردی و خانوادگی حفظ می شود و این شادی به جامعه بزرگتر تسری می یابد در حالی که با وضعیت مالی امروز کارگران و حقوق بگیران با درآمد ثابت، شاهد عدم سلامت جامعه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: بالاجبار مردم نمی توانند استراحت کنند، چون جبر معیشتی استراحت و رسیدگی به عادی ترین مسائل را از آنها گرفته است، ضمن اینکه در عرصه کاری نیز کار مطلوبی انجام نمی شود چون کارگر در دو شیفت کاری وقتی برای بازسازی توان کاری خود ندارد و نمی تواند در ظرف زمانی مورد نظر کاری که نسبت به ان تعهد را دارد به درستی انجام دهد، به این خاطر تاکید می شود اقتصاد ایران بیمار است.

وی دراین باره گفت: بیماری اقتصاد ایران فقط چند نرخی بودن ارز، اتلاف منابع در پالایشگاه‌ها و کابل‌های برق و تورم نیست، بلکه بخشی از بیماری اقتصاد ایران ناشی از این است که کارگران و کارمندان درهشت ساعت کاری بهره وری ندارند، این موضوع نشان می دهد متاسفانه در همه بخش‌ها با عدم تعادل مواجه هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با چه راهکاری تعادل به اقتصاد ایران بازمی گردد، گفت: برای از بین بردن بی تعادلی در اقتصاد ایران باید همه مسائل در جای خود و به اندازه لازم مورد توجه قرار داده شوند و مدیران متخصص و با تجربه باشند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: وقتی مدیران بنا بر تخصص، تجربه و تعهد کاری انتخاب نمی شوند و مدیران در جای خود قرار نمی گیرند در نتیجه شاهد ناکارآمدی بخش های مختلف اقتصاد و پایین بودن بهره وری می شویم. وقتی به این موارد تحریم اضافه شود و عدم جذب سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران با چاشنی تنش‌های منطقه‌ای و باقی ماندن عوارض کرونا مشخص است امیدی به بهبود سلامت و روان مردم و اقتصاد بیمار نیست.

هادی حق شناس درپایان گفت و گو خاطر نشان کرد: با نگاهی به آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار،حجم جمعیت شاغل در سال جاری با قبل از کرونا تفاوت معناداری ندارد. این آمارها بیانگر یک حقیقت تلخ است که وضعیت اشتغال امروز کشور با چهار سال گذشته تفاوت معناداری نیافته و همچنان در حال پوشش دادن عوارض کرونا هستیم.

۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 58809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha