هجوم عجیب مردم برای خرید طلا؛ردپای ۱۳ صفر بر بازار طلا + تصاویر

امسال ۱۳ صفر با روز یکشنبه ۲۸ مرداد مصادف بوده است و قیمت طلا ۱۸ عیار در شروع معاملات به گرمی سه میلیون و ۴۱۷ هزار تومان می‌رسد. اگر ماجرای خرید طلا در ۱۳ صفر به گوشتان خورده، این نوشته کمک می‌کند اصل موضوع را بفهمید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد طلا خریدن در ۱۳ صفر و خوش‌یمنی آن را به روایتی از امام صادق (ع) نسبت داده‌اند. در متنی که دست‌به‌دست می‌شود ادعا شده امام ششم توصیه اکید کرده خرید طلا در ۱۳ صفر شگون دارد و پر از خیروبرکت است.

به گزارش فرارو؛ نویسنده متن در ادامه تقریبا خود را لو می‌دهد: حضرت فرموده‌اند در روزهای یکم، دوم، ششم، هفتم، نهم، چهاردهم، هجدهم، نوزدهم، بیستم، بیست و دوم، بیست و سوم، بیست و هفتم، بیست و هشتم و بیست و نهم هر ماه قمری، آغاز هر کاری از جمله خریدن طلا مبارک است. امسال ۱۳ صفر با روز یکشنبه ۲۸ مرداد مصادف بوده است و قیمت طلا ۱۸ عیار در شروع معاملات به گرمی سه میلیون و ۴۱۷ هزار تومان می‌رسد. اگر ماجرای خرید طلا در ۱۳ صفر به گوشتان خورده، این نوشته کمک می‌کند اصل موضوع را بفهمید.

ماجرای خرید طلا در روز ۱۳ صفر

خرید طلا در روز ۱۳ صفر شگون دارد و می‌تواند پر از خیر و برکت باشد. این جمله عجیب، خلاصه متن نسبتا بلندبالایی است که روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها دست‌به‌دست می‌شود. بخشی از متن را تا توانسته‌اند به نفع خودشان تنظیم کرده‌اند: حتی خرید یک تکه کوچک طلا در این روز می‌تواند برکت و فراوانی را به مال بیاورد. لزومی ندارد که حتما سرمایه بزرگی برای خرید طلا در ماه صفر داشته باشید.

روز ۱۳ صفر در تقویم هجری قمری، با روز یکشنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳ مصادف شده و طبق انتظار، همان متن بی‌نام‌ونشان باعث شده کلی آدم از گوگل درباره حکمت خرید طلا سوال کنند. شگفت‌انگیز اینکه موتورجستجوی شماره یک جهان از حجم داده‌ها و اطلاعات تقریبا متناقض سرگیجه گرفته است.

خرید طلا در روز ۱۳ صفر به نوشته بعضی سایت‌ها برکت دارد و بعضی دیگر نوشته‌اند باید از خرید طلا در روز ۱۳ صفر پرهیز کرد. در مورد اول، منبع همان روایت بدون سند و مدرک از امام صادق (ع) است. منابع اینترنتی، مورد دوم را هم به امام ششم شیعیان نسبت داده‌اند و از قول سید بن طاووس نوشته‌اند امام صادق علیه‌السلام روز سیزدهم ماه قمری را نحس می‌دانند و اعتقاد دارند انجام هر کاری در این روز کراهت دارد.

خرید طلا در روز ۱۳ صفر، به این ترتیب احتمالا نوعی شیطنت و در بهترین حالت خرافه است. شایعه‌ای مشابه درباره خرید طلا در چهارشنبه آخر ماه صفر وجود دارد منتها ظاهر امر نشان می‌دهد آنچه در روایت‌های مذهبی پیرامون توصیه به دعا و نیایش و حاجت‌روایی نقل شده را به خریدوفروش یا سرمایه‌گذاری روی طلا چسبانده‌اند. جستجو برای روایت منسوب به امام صادق علیه‌الاسلام بی‌نتیجه می‌ماند. ظاهرا چنین چیزی اصلا وجود ندارد اگرچه نقل قول سید بن طاووس را می‌توان در صفحه ۱۱۴ از جلد اول کتاب الدروع الواقیة پیدا کرد. همانی که درباره کراهت سیزدهمین روز ماه قمری هشدار می‌دهد.

متنی به صورت انبوه در فضای مجازی منتشر شد که ادعا شده بود خرید طلا در روز سیزدهم ماه صفر خوش‌یمن بوده و سود و برکات فروانی به دنبال خواهد داشت. همین خبر کافی تا کاربران فضای مجازی واکنش متفاوتی به آن نشان دهند.

در بخشی از این نوشته که در رسانه‌های رسمی هم بازنشر یافته بود، آمده: «یکی از مهمترین روزهای این ماه که توصیه فراوانی به اندوخته کردن طلا در آن شده است، خرید طلا در ۱۳ صفر است. حتی خرید یک تکه کوچک طلا در این روز می تواند برکت و فراوانی را به مال بیاورد. لزومی ندارد که حتما سرمایه بزرگی برای خرید طلا در ماه صفر داشته باشید.»

صف خرید طلا

بازار رشت

روز گذشته مصادف با ۱۳ صفر طلافروشی‌ها حسابی شلوغ شد. طلا خریدن در ۱۳ صفر و خوش‌یمنی آن را به روایتی از امام صادق (ع) نسبت داده‌اند. در متنی که دست‌به‌دست می‌شود ادعا شده امام ششم توصیه اکید کرده خرید طلا در ۱۳ صفر شگون دارد و پر از خیروبرکت است. با جست‌وجو در پایگاه داده جامع الاحادیث، نه تنها چنین روایتی نیافتیم بلکه روایاتی خلاف آن به دست آمد که هم روز سیزدهم هر ماه قمری را نحس می‌داند. از جمله، سید بن طاووس نقل کرده که روز سیزدهم نحس است و هر کاری در آن کراهت دارد.

روز ۱۳ صفر در تقویم هجری قمری که مصادف بود با روز یکشنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳ طبق انتظار، همان متن بی‌نام‌ونشان باعث شده کلی آدم از گوگل درباره حکمت خرید طلا سوال کنند. شگفت‌انگیز اینکه موتورجستجوی شماره یک جهان از حجم داده‌ها و اطلاعات تقریبا متناقض سرگیجه گرفته است.

روز گذشته قیمت طلا بی‌توجه به خرافات و شایعات مانند روزهای گذشته تحت تاثیر عوامل اقتصادی حرکت کرد. هر گرم طلا ۱۸ عیار تا سه میلیون و ۴۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

واکنش کاربران به شلوغی طلافروشی‌ها در سیزدهم صفر:

* بهنام صمدی، روزنامه‌نگار: خدا شاهده اولین باره می‌شنوم که ۱۳ صفر طلا بخری برکت میاره. ملت همیشه در صحنه هم صف کشیده بودن. طلافروشی‌ها همه استوری کردن که حضوری نیایید. توی بازار ۱۵ خرداد جای سوزن انداختن نبود.

* پدرام سلطانی، کارشناس اقتصادی: شایعه کرده بودن انگار که اگه ۱۳ صفر طلا بخری پولدار میشی، بعد ملت واقعا هجوم برده بودن. سمت بازار طلا این رو باور نکردم تا یکی از دوستانم تو بازار طلا تایید کرد که بازار به شدت شلوغ بوده. این شایعه چرا سال های قبل نبود؟

* میلاد که در بازار تهران طلافروش است گفت: صف خرید طلا به مناسبت ۱۳ صفر بازار را قفل کرده بود. توان پاسخگویی به مشتریان را نداشتیم. دیشب تا ساعت ۱۱ شب مغازه پر بود از مشتری! نمیدونم واقعا این حرف از کجا اومده که مردم هجوم آوردن؟

* رزیتا که خود را دانشجو معرفی کرده است توئیت زد: دیروز وضعیت طلافروشی ها اینگونه بود که اول می‌ری اسمتو می‌نوشتی نوبت می‌گرفتی، نوبتت که شد صدات می‌زدند تا بری داخل مغازه، وقتی رفتی داخل باید سریع خریدتو انجام میدادی بری بیرون! این حکایت مردمیه که اعتقاد دارن اگه ۱۳ صفر طلا بخرن پول رو پولشون میاد!

* کریم که در رشت طلافروشی دارد اینگونه گلایه کرده است: دیروز سردرد گرفتم انقدر مغازمون شلوغ بود از مشتری‌ها برای ۱۳ صفر خسته شدم که سه تا قرص مُسکن خوردم!

* اکانت توئیتری پیانیست هم نوشت که از کنار بازار طلای اصفهان می گذشتم که از یکی از خریداران طلا سوال کردم: مردم هجوم آوردن به طلافروشیها، دلیلش چیه؟ گفت ۱۳ صفره و شگون داره!! مگه ۱۳ صفر چه خبر بوده؟

* صدرا هم می‌گوید: برخلاف هر روز ماه صفر که بازار کساده، جمعیت عجیبی هجوم آورده بود بازار و واقعاً هم خرید میکردند. به نحوی که پرسیدیم از مشتریان و گفتند که: معتقد هستند در روز ١٣ ماه صفر خریدن طلا و دیگر وسایل از بازار خیلی توصیه شده!!!! این بدعت حتی برای کسبه قدیمی بازار هم عجیبه.

* محمود هم از اهالی تبریز خبر داد که ۱۳ صفر یکی از شلوغترین روزای بازار طلای تبریز بود جوریکه خیلیا همزمان با باز شدن درب ها(ساعت ۹) اونجا بودن! فک میکنید علتش بالا رفتن نرخ طلاس؟ نه اون خیلیا بر این باورن که طلا خریدن تو این روز ثروتمندشون میکنه! این مملکت درست میشه؟

در همین زمینه تصاویری از صف خرید در مقابل طلافروشی‌ها در بازار تهران، تبریز، اصفهان، رشت، ساری و... بین کاربران فضای مجازی دست به دست می‌شود را ببینید:

صف خرید طلا

بازار تهران

صف خرید طلا

تبریز

صف خرید طلا

۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 58849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha