آماربازماندگان از تحصیل نگران کننده است/ بعد از کرونا شاهد کاهش میل به درس خواندن در برخی مقاطع تحصیلی هستیم/به دلیل مشکلات اقتصادی برخی خانواده ها تمایل زیادی به تحصیل فرزندان ندارند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: قسمت غم انگیز ماجرا این است که بازماندگان از تحصیل یا لازم التحصیل ها برای تامین مایحتاج خانواده درس و مدرسه را کنار می گذارند تا درآمدی داشته باشند، پس مسوولین نتوانستند زنجیره امید ایجاد کنند بلکه تحریم ها و سوء مدیریت ها که منجر به فشار مالی و معیشتی به مردم شده زمینه ساز تولید زنجیره یاس گشته است.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی افزایش میزان بازماندگان از تحصیل طی سال های اخیر گفت: متاسفانه در طول سال های اخیر شاهد افزایش میزان بازماندگان از تحصیل هستیم و این موضوع در آستانه مهر ماه و فصل بازگشایی مدارس نمود عینی بیشتری دارد و نگرانی ها را نسبت به افزایش این روند افزایش داده است.

وی در این باره یادآور شد: آمارهای مختلفی از بازماندگان از تحصیل در همه سال ها ثبت شده است اما به نظر می رسد بعد از شیوع بیماری کرونا این آمار افزایش یافته به طوری که میل به تحصیل کاهش یافته است.

فیاضی گفت: با اینکه در طول سال های گذشته در سطح جهانی و داخلی فعالیت هایی برای بازگرداندن دانش آموزان به مدرسه و کلاس درس بخصوص در مناطق محروم اجرا شده و قانون برنامه چهارم و پنجم نیز راهکارهایی برای کاهش میزان بازماندگان از تحصیل ارائه داد مثل بحث ارائه خدماتی مضاعف به مناطق محروم، تا زمینه های لازم برای بازگرداندن دانش آموزان بخصوص در مناطق دوردست عشایری و روستایی فراهم شود اما بعد از شیوع بیماری کرونا شاهد کاهش میل به درس خواندن در برخی مقاطع تحصیلی هستیم.

عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه آمارهای مرتبط با بازماندگان از تحصیل در حال حاضر نگران کننده است چرا که ارقام بالاست، ارقامی که متاسفانه لابلای ازدحام مشکلات آموزش و پرورش و کمبود نیروی انسانی به نوعی گم شده است.

وی در این باره تصریح نمود:از اینکه رادار اقتصاد به این موضوع توجه نشان داده بسیار خرسندم چرا که بازماندن از تحصیل ناشی از یک مساله نیست، بلکه دلایل مختلفی اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد؛ البته دلایل اقتصادی و ضعف بنیه مالی خانواده ها در مناطق کمتر برخوردار برجسته تر است بنابراین به دلیل مشکلات اقتصادی برخی خانواده ها تمایل زیادی به تحصیل فرزندان ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح نمود: متاسفانه لازم به ذکر است که در این زمینه آموزش و پرورش کوتاهی کرده است، هر چند ممکن است آموزش و پرورش این کوتاهی را به نبود نیروی انسانی و کمبود منابع مالی خود نسبت دهد اما به هر شکل این وزارتخانه متولی و مسئول تعلیم و تربیت رایگان فرزندان ایران زمین در هر گوشه از این خاک هنر پرور است.

وی در این باره یادآورشد: قطع به یقین دولت، مجلس و همه حاکمیت باید برای رفع مشکلات آموزش و پرورش و تامین منابع مالی این وزارتخانه و رفع کمبود نیروی انسانی و کمبود فضا تلاش کنند اما این موارد بهانه و توجیه خوبی برای عبور از کنار دانش آموزانی نیست که به هر دلیلی راهی مدرسه نمی شوند و تحصیل نمی کنند.

عبدالوحید فیاضی گفت: درطول سالهای گذشته شاخه آموزش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) برای جلوگیری از عدم تحصیل دانش آموزان در کنار مراکز غیر انتفاعی و موسسات خیریه تلاش های قابل قبولی کرده اند، اما نابسامانی عدم میل به تحصیل بعد از بیماری کرونا همچنان رفع نشده و مسوولان برای رفع تبعات اقتصادی که بر کاهش انگیزه درس خواندن دانش آموزان و خانواده های آنها بسیار موثراست کار جدی صورت نداده اند.

فیاضی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است: وقتی انگیزه تحصیل انگیزه دانش‌آموزی کاهش پیدا می‌کند هیچ چیزی نمی تواند جبران کننده تبعات این خسارت بر کشور باشد، بنابراین تهدیدات این حوزه باید جدی گرفته شود تا مانع افزایش جمعیتی شویم که میل به ادامه تحصیل ندارند.

عبدالوحید فیاضی گفت: در صورت غفلت نسبت به تاثیرات منفی اقتصادی و آثاری که روی بازماندن از تحصیل به جا می گذارد در سال های آینده با افزایش این روند خطراتی جدی در انتظار کشور است از این رو انتظار می رود تمامی حاکمیت اعم از مجلس شورای اسلامی، کمیسیون آموزش و تحقیقات و شورای انقلاب فرهنگی برای این موضوع به درستی چاره اندیشی کنند و از خانواده هایی که توانایی مالی لازم ندارند و فرزندان آنها از تحصیل باز می مانند حمایت مالی کنند.

وی خاطر نشان کرد: بنا بر آمارها بخشی از بازماندگان از تحصیل درمقاطع دبیرستان و در زمان اخذ دیپلم است. در حالی که این گروه باید درس بخوانند و وارد دانشگاه شوند اما به نظر می رسد شرایط اقتصادی و اجتماعی به گونه‌ای شده که در مناطق دور تاثیرات منفی خود را به جا گذاشته و امروز لازم التعلم‌های ما به عنوان بازمانده از تحصیل در حال افزایش هستند.

وی افزود: قسمت غم انگیز ماجرا این است که بازماندگان از تحصیل یا لازم التحصیل ها برای تامین مایحتاج خانواده درس و مدرسه را کنار می گذارند تا درآمدی داشته باشند و در بازار کار حضور داشته باشند، پس مسوولین نتوانستند زنجیره امید ایجاد کنند بلکه تحریم ها و سوء مدیریت ها که منجر به فشار مالی و معیشتی به مردم شده زمینه ساز تولید زنجیره یاس گشته است.

۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 59695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha