نشریه کنگره آمریکا: ایران در خاورمیانه پیروز شده است

نشریه نزدیک به کنگره آمریکا در یادداشتی نوشته جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه به پیروزی رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نشریه هیل در این یادداشت نوشته است: «اگر طرفی یاد گرفته باشد از ۷ اکتبر چطور باید در خاورمیانه به پیروزی رسید، آن طرف ایران است.»

مطابق این تحلیل، بیش از یک ماه از زمانی که مقام‌های ایران وعده خون‌خواهی اسماعیل هنیه را داده‌اند می‌گذرد، اما در حالی که تهدیدها ادامه دارند هیچ حمله‌ای محقق نشده است. هیل نوشته ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که فکر کنیم حضور نظامی آمریکا در منطقه عامل این تأخیر بوده است «اما عامل برانگیزاننده ایران در این مورد بیشتر از آنکه ترس باشد، موفقیت است.»

نویسنده خاطرنشان کرده در سطح سیاسی، جمهوری اسلامی از تناقضی که در نوع نگاه دولت جو بایدن به خاورمیانه وجود دارد بهره برده است. مقام‌های آمریکا از زمان ۷ اکتبر تأکید کرده‌اند که واشنگتن هم به دنبال «تنش‌زدایی» و هم به دنبال «بازدارندگی» است. در این یادداشت درباره تناقض موجود در دولت بایدن اینطور توضیح داده شده است: «از لحاظ مفهومی، برای تقویت بازدارندگی، طرف مقابل بایستی تمایل به تشدید تنش‌ها را احساس کند. برعکس، برای تنش‌زدایی، یک طرف ممکن است به صورت غیرعامدانه شرایطی را در ذهن دشمن ایجاد کند که بازدارندگی را از بین می‌برد.»

در ادامه این تحلیل آمده است: «با مانور روی ترس آمریکا از جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه، تهران امیدوار است که وقتی کار به جای باریک برسد، تنش‌زدایی نسبت به بازدارندگی در اولویت قرار خواهد گرفت. هدف ایران این است که واشنگتن و در سطح گسترده‌تر غرب را به سمت مهار اهداف جنگی تل‌آویو که یکی از آنها نابود کردن حماس است پیش ببرد.» هیل نوشته تلاش دیپلماتیک جدید آمریکا برای آتش‌بس در غزه را نمی‌توان از تهدید تهران به انتقام جدا دید.

این نشریه نوشته است: «مقام‌های ارشد ایرانی به رویترز گفته‌اند که در صورت آتش‌بس حاضرند از انتقام صرفنظر کنند. نتیجه؟ هر گونه توافق آتش‌بس ضرورتا حماس را به عنوان طرف مذاکره بر سر جایش نگاه خواهد داشت.» به نوشته هیل، چنین رویدادی موجب خواهد شد ایران به اهداف خود بعد از ۷ اکتبر مبنی بر نابود نشدن حماس دست پیدا کند. هیل در پایان این یادداشت رژیم اسرائیل را «قربانی معرفی کرده که با نزدیک شدن به سالگرد حمله ۷ اکتبر اسرائیل با فشارهای فزاینده سیاسی و حقوقی حتی از سوی جهان غرب مواجه شده است و حتی انگلیس صادرات سلاح به تل‌آویو را متوقف کرده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد. این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردند و علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند. رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

مقام‌های رژیم اسرائیل هدف نظامی خود در این جنگ را نابودی حماس اعلام کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران، حتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق این هدف را زیر سوال برده‌اند. ارتش اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه به ارتکاب جرائم جنگی نظیر حملات کور به شهروندان در مناطق مسکونی (از جمله بمباران ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها، پناهگاه‌ها، مدارس و موسسات آموزشی و مراکز خدمات شهری) نسل‌کشی، کوچ اجباری، شکنجه و اعدام زندانیان، خشونت جنسی، تخریب آثار فرهنگی، تنبیه جمعی و رفتار نادرست با زندانیان فلسطینی متهم شده‌ است. چند ماه قبل‌تر دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم کرد. رژیم صهیونیستی علی‌رغم مواجهه با محکومیت‌های بین‌المللی به دلیل ارتکاب جرائم جنگی در غزه همچنان از حمایت متحدانش به ویژه آمریکا برخوردار است.

۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 59921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha