خسرو حیدری: دربی را می‌بریم

وضعیت تیم از لحاظ فنی و تاکتیکی و نتایجی که می‌گیریم خوب است اما از لحاظ امکانات و پشتیبانی، امکانات خوب و مناسبی در اختیار آکادمی نیست که این امر باعث شده کار برای رده‌های سنی استقلال به سختی پیش برود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد خسرو حیدری بعد از ۴ برد پیاپی همراه با تیم امیدهای استقلال در این رده سنی از سوی برخی از رسانه‌های تخصصی فوتبال پایه به‌عنوان بهترین سرمربی انتخاب شد ضمن اینکه این تیم نیز با ۱۹ امتیاز چند پله دیگر به صدر جدول نزدیک شد. این اتفاق خوشایند برای تیم‌های پایه استقلال موجب شد تا به این بهانه دقایقی با خسرو حیدری که هدایت امیدهای استقلال را برعهده دارد به گفت‌وگو بنشینیم؛ هرچند برگزاری دربی ۱۰۴ نیز باعث شد تا گریزی هم به اتفاقات و حواشی تیم بزرگسالان استقلال بزنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با کاپیتان اسبق آبی‌ها را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

صحبت را از برتری امیدهای استقلال برابر پاس قوامین آغاز کنیم که به‌عنوان چهارمین برد پیاپی برای امیدها به ثبت رسید.
بازی خوبی بود. تیم پاس هم حسابی آماده بود اما ما در همان دقایق ابتدایی به گل رسیدیم و در ادامه پاسی‌ها فشار زیادی را به ما آوردند اما خدا را شکر توانستیم این بازی را هم مثل سه دیدار گذشته با کسب سه امتیاز از زمین خارج شویم. بعد از گل زودهنگامی که زدیم حدود نود دقیقه به‌خوبی از این گل دفاع کردیم تا به سه امتیاز حساس این دیدار هم برسیم.

وضعیت فنی تیم چطور است؟
وضعیت تیم از لحاظ فنی و تاکتیکی و نتایجی که می‌گیریم خوب است اما از لحاظ امکانات و پشتیبانی، امکانات خوب و مناسبی در اختیار آکادمی نیست که این امر باعث شده کار برای رده‌های سنی استقلال به سختی پیش برود.

بعد از مساوی‌های پیاپی حالا انگار به یک روالی رسیده‌اید که فقط سه امتیاز دیدارهایی که برگزار می‌کنید بچه‌ها و کادرفنی را راضی کرده و به کمتر از آن رضایت نمی‌دهید.
من تیم را در حالی تحویل گرفتم که بسته شده بود و تنها چند روز بعد، بازی‌ها آغاز می‌شد. به همین دلیل نتوانستیم بازی تدارکاتی خاصی را انجام دهیم و فکر می‌کنم پنج، شش بازی ابتدایی‌مان حکم بازی تدارکاتی را برای ما پیدا کرده تا بتوانیم به یک شناخت خوب و درک متقابل نسبت با بازیکنان و یکدیگر برسیم. به هر حال بازیکنان هم باید متوجه می‌شدند که چه چیزهایی از آنها می‌خواهیم. بعد از آن از هفته نهم بردهای ما شروع شده و تا هفته دوازدهم فعلا ادامه پیدا کرده است. البته ما در بازی‌های قبلی موقعیت‌های زیادی را از دست می‌دادیم و بازیکنان‌مان با توجه به شرایطی که در پیش‌فصل وجود داشت، آن اعتمادبه‌نفس لازم را برای پیروزی نداشتند. اما الان به این مهم رسیده و داریم امتیازات از دست رفته را جبران می‌کنیم.

البته فقدان یک مهاجم تمام‌کننده هم در جریان بازی‌های‌تان محسوس بود.
البته باید آنقدری بازیکن داشته باشیم تا برای استفاده از آنها دستمان باز باشد. اما خوبی ماجرا این بود که امروز اکثر بازیکنان فاز هجومی تیم همراه با هافبک‌هایمان برایمان گلزنی کردند. ما برای گلزنی سعی کردیم فاز هجومی را تقویت کرده و فقط به مهاجم نوکمان نگاه نکردیم. سعی کردیم به همه بچه‌ها این را یاد بدهیم که هر بازیکنی می‌تواند در امر گلزنی به تیم کمک کند که خدا را شکر این مهم محقق شد.

به نظر می‌رسد هدف‌های بزرگی همراه با امیدهای استقلال داشته باشید.
در باشگاه باید خیلی چیزها درست شود تا بتوانید به قهرمانی فکر کنید. قطعا ما هر جا باشیم به رده‌های بالای جدول و حضور میان مدعیان فکر می‌کنیم؛ هرچند اول فصل وقتی تیم را تحویل گرفتم خودشان هم گفتند دنبال قهرمانی نیستیم و فقط می‌خواهیم تیم راه بیفتد و به یک جایی برسد اما مطمئنا برای نیم‌فصل دوم به دنبال آنیم تا یک‌سری بازیکن خوب در حد اسم استقلال جذب کنیم، چون نیمکت‌مان درحال‌حاضر خیلی خالی است. بنابراین درصورتی‌که این اتفاق بیفتد هدف‌مان این است که خودمان را در بالای جدول نگه داریم اما الان زود است بخواهیم درباره قهرمانی صحبت کنیم چون خیلی چیزها باید در باشگاه درست شود.

به نظر می‌رسد هدف بزرگ شما در آکادمی باید آموزش و آماده‌سازی نیروی کارآمد در راستای بازیکن‌سازی برای تیم بزرگسالان استقلال باشد. البته به نظر می‌رسد شرایط برای تحقق این هدف فعلا در آکادمی با شرایطی که وجود دارد، مهیا نباشد.
درست است و به نظرم هلدینگ باید برنامه‌ای برای آکادمی بچیند تا ما از آکادمی بتوانیم برای تیم بزرگسالان بازیکن‌سازی را در دستورکار قرار دهیم تا از صرف هزینه‌های هنگفتی که هر سال برای خرید بازیکن می‌شود، جلوگیری شود. همین الان در امیدها بازیکنانی را داریم که راحت می‌توانند در ترکیب تیم بزرگسالان بازی کنند. بازیکنانی مانند مجتبی هاشمی‌نسب، رامین کر و چند بازیکن دیگری که اتفاقا در تمرین بزرگسالان شرکت کرده و نظر نکونام هم روی آنها مثبت بوده است. بازیکنان دیگری هم داریم که از ظرفیت‌های این امر برخوردار بوده اما اگر امکانات نباشد واقعا نمی‌شود. در هر صورت غذای بچه‌هایی را که در خوابگاه داریم، خودمان می‌دهیم و تا به امروز بچه‌ها هنوز هیچ دریافتی نداشته‌اند. امکانات در آکادمی در حد صفر است. باشگاه پرسپولیس آکادمی خود را به‌صورت حرفه‌ای ساخته و دارد منفعتش را می‌برد ضمن اینکه این باشگاه با ثبات به اینجا رسیده است. به نظرم در قیاس با تیم بزرگسالان، آکادمی هزینه آنچنان بالایی هم ندارد که این‌طور فکر کنیم که قرار است چه رقمی برای ساختن آینده استقلال متحمل شویم. می‌شود با هزینه کم هم به ساخت‌وساز و پرورش بازیکن روی آورد اما الان همین کم هم وجود نداشته و تقریبا می‌توانم ادعا کنم هیچ امکاناتی در آکادمی وجود ندارد.

کلا کار در رده‌های پایه چطور است؟
به نظرم کار با جوانان خیلی هم لذت‌بخش است. رده‌ها نسبت به بزرگسالان خیلی باانگیزه‌اند. البته من قصد کار در رده‌ها را نداشتم اما چون باشگاه خودم بود و از من درخواست کردند تا سرمربی امیدها شوم این امر را پذیرفتم. قطعا هم موقت اینجا هستم اما به هر صورت کار را قبول کردم و با سختی‌هایش هم می‌سازیم و جلو می‌رویم تا ببینیم چه اتفاقاتی می‌افتد.

به دربی ۱۰۴ برسیم. به‌عنوان کاپیتان سابق استقلال که دربی‌های زیادی را بازی کردید، شرایط این تیم را در آستانه دربی حساس و مهم پیش‌رو چطور می‌بینید؟ در هر صورت استقلالی‌ها با حاشیه‌های زیادی مواجه بودند اما از نظر فنی به نظر می‌توان به این تیم امیدوار بود.
با توجه به اینکه خود نکونام در چند دربی مقابل پرسپولیس بازی کرده و سال گذشته نیز در دو بازی سرمربیگری استقلال در دربی را تجربه کرده است، به نظرم تجربه کافی برای این دیدار را دارد. در هر صورت فکر می‌کنم تیم استقلال هم مقداری نسبت به روزهای ابتدایی بهتر شده و فقط از لحاظ دفاعی هم باید مقداری پیشرفت کند و به شرایط خوبی برسد تا خیلی راحت گل نخورد. اصولا تیم‌های نکونام خیلی سخت گل می‌خورند اما با توجه به تغییراتی که در تیم در این فصل به وجود آمده، به نظر می‌رسد این تغییرات باعث شده این روند منفی در بازی‌های گذشته ایجاد شود. استقلال هفته‌های ابتدایی تا قبل از بازی با الغرافه را با چهار دفاع به میدان رفته اما الان با سه دفاع بازی می‌کند و به‌نظر می‌رسد هنوز آن ثبات و استحکام دفاعی و انسجام در کار دفاعی تیم وجود نداشته و اگر این مشکل حل شود به نظرم مشکلات نتیجه‌گیری تیم هم حل خواهد شد. به هر صورت در بخش هجومی الان استقلال خیلی خوب بازی می‌کند و روند مطلوبی دارد و به نظرم با توجه و اتکا به همین امر می‌تواند دربی را هم ببرد. اما باز هم تاکید می‌کنم با تجارب خوبی که نکونام از کار با استقلال دارد او می‌تواند در این دیدار حساس کار را برای این تیم و به سودش دربیاورد.

پس می‌توان به نتیجه این دیدار با وجود حواشی اخیر امیدوار بود؟
صددرصد. این حواشی به‌خصوص برای تیم بزرگی مثل استقلال همیشه وجود داشته و دارد و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. در استقلال همیشه حاشیه وجود دارد اما بازیکنان فقط باید به فکر موفقیت در دربی و روز بازی باشند.

یک دلیل اصلی برای گل‌های خورده استقلال نمی‌تواند میانگین سنی بالای بازیکنان خط دفاعی این تیم باشد؟
ربطی به سن و سال ندارد. در ازای این بازیکنانی که سن بالایی دارند بازیکنی مانند سامان فلاح هم در ترکیب دفاعی وجود دارند که اتفاقا سن پایینی هم دارد و این اتفاق خیلی به سن بازیکنان مربوط نمی‌شود. در کل کار دفاعی باید از جلو شروع شود و قطعا در هر سه خط تیم باید کار دفاعی به‌خوبی انجام شود که فکر می‌کنم قطعا خود نکونام در تمرین‌ها به همه بازیکنان استقلال با تاکید بیشتری به این امر اشاره می‌کند که هرکدام از آنها از وظایف دفاعی خود در دربی به خوبی بربیایند؛ چراکه با توجه به نقطه قوت تیم در فاز هجومی و در خط حمله به نظر می‌رسد در صورت موفقیت در فاز دفاعی، در دربی ۱۰۴ شانس استقلال برای موفقیت و برتری بیشتر خواهد بود.

به‌عنوان مدافع هافبک سابق استقلال، عملکرد هم‌پستی فعلی خودت در استقلال یعنی رامین رضاییان را که اتفاقا یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان فصل جاری تیم به شمار می‌رود، چطور ارزیابی می‌کنید و او چقدر می‌تواند برای استقلال در این مسابقه کارساز ظاهر شود؟ به نظر می‌رسد رضاییان چهره ویژه این دیدار هم باشد.
رامین از وقتی که آمده دارد کار و وظایف خودش را به خوبی و به نحو احسن انجام می‌دهد و نشان داده خیلی کاری به حاشیه‌ها ندارد. او کارش را درست انجام می‌دهد و به نظرم از آن جایی که بازیکن باتجربه‌ای محسوب می‌شود، بعید است حاشیه‌های دربی روی او تاثیرگذار واقع شده و در هر صورت امیدوارم روند خوبش را در دربی هم داشته باشد.

۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 60083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha