اگر اسرائیل پالایشگاه‌های ایران را بزند چه می‌شود؟ + فیلم

علی صمدزاده، کارشناس امنیت و روابط بین‌الملل، ضمن پاسخ به این سوال، طرحی از دو سناریوی کلی مقاومت و عقب‌گرد را تصویر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد علی صمدزاده، کارشناس امنیت و روابط بین‌الملل، ضمن پاسخ به این سوال، طرحی از دو سناریوی کلی مقاومت و عقب‌گرد را تصویر می‌کند:
من به صراحت می‌گویم اگر عسلویه ما را بزنند آن‌وقت نه گنبد شمالی قطر، نه فجیره امارات، نه آرامکو عربستان و نه پالایشگاه‌های عسقلان و حیفا اسرائیل وجود نخواهد داشت. امریکایی‌ها می‌گویند بی‌شک مسئله آرامکو کار ایرانی‌ها بوده است، آن‌وقت ما هنوز نگرانیم که نکند عسلویه ما را بزنند.
آیا قبلا ما این قدرت را داشتیم که ازطریق بازیگران ثالث و یاران وفادار این کارها را انجام بدهیم؟ این ویژگی قدرت منطقه‌ای‌بودن است. ما از ۲۰۱۵ و در پی موفقیت ایجابی در سوریه، عراق و یمن به‌اذعان غربی‌ها از یک قدرت ملی دارای نفوذ، به یک قدرت منطقه‌ای ارتقا پیدا کرده‌ایم.
شرایط جدید مثل داشتن خودروی با کلاس بالاتر است که هم تبعات و هزینه‌هایی دارد و هم ابزارها و امکانات جدید. امکانات جدید بسیاری از نگرانی‌ها و ترس‌ها را از بین می‌برد اما اگر شرایط جدید را درک نکنیم این ترس‌ها مانع ما خواهد شد.
یکی از دلیل شهادت حاج قاسم سلیمانی این بود که تبیین او از قدرت منطقه ‌ای ایران، ترس مردم، نخبگان و مسئولین را از بین می‌برد. امریکایی‌ها چهار سال بیش‌تر این مسئله را تحمل نکردند و پس از ماجرای آرامکو او را ترور کردند.
یکی از ضعف‌ها اصلی ما این است که راوی‌ای برای قدرت منطقه‌ایمان نداریم. فرماندهان ارشد نیروی قدس پس از حاج قاسم متاسفانه قدرت تبیینی ندارند. وقتی روایت استراتژیک خودتان از خودتان غلط باشد، ترس‌ها سر جایش باقی می‌ماند، ضربه می‌خورید و حتی نمی‌فهمید چرا دارند شما را محکم‌تر از قبل می‌زنند.
به‌صراحت عرض می‌کنم قدرت منطقه‌ای یا بین‌المللی‌شدن توبه ندارد. نمی‌شود برگشت به سطح یک قدرت ملی و گفت خب دیگر با من کاری نداشته باشید! اگر عقب‌گرد کنیم به‌جز بازیگران وفادار به ما که اتفاقات بدی برایشان خواهد افتد، سراغ ایران هم خواهند آمد، تمامیت ارضی ما هدف قرار خواهد گرفت. به ما رحم نخواهند کرد و تا نابودکردن همه زیرساخت قدرت ما پیش می‌روند تا مطمئن شوند نمی‌توانیم دیگر قد علم کنیم.

۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۶
کد خبر: 60438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha