اسرائیل همزمان نمی تواند در چند جبهه بجنگد/از یک سال گذشته تا کنون ۹۰۰۰ موشک به اسرائیل شلیک شده/ماهیت مبارزاتی محورمقاومت، جنگ نامتقارن است/حد مطلوب اسرائیل کشاندن آمریکا و ناتو به جنگ منطقه است

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: حد مطلوب اسرائیل کشاندن آمریکا و ناتو به جنگ منطقه است ولی راهکار مقاومت این است که تدریجا جنگ را فرسایشی ادامه دهد تا اینکه در یک جایی آنقدر در تحت فشار نتانیاهو قرار بگیرد که مجبور به تن دادن به آتش بس شود.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بشیر اسماعیلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین الملل در گفت و گو با راداراقتصاد در خصوص این موضوع که آیا اسرائیل همزمان می تواند در چند جبهه با محور مقاومت بجنگد، گفت: کارشناسان سیاست خارجی بارها بر این نکته تاکید کرده اند که اسرائیل همزمان نمی‌تواند در چند جبهه با محور مقاومت بجنگد اما در حال حاضر اسرائیل در جبهه‌های مختلف به صورت مقطعی حملاتی را علیه محور مقاومت آغاز کرده است؛ حال این سوال مطرح می شود که نتانیاهو در پس این عملیات‌ها به دنبال چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
وی در این باره خاطر نشان کرد: بی تردید کارشناسان سیاست خارجی به درستی بدین موضوع اشاره کردند که نتانیاهو موفق به تحقق خواسته خود در لبنان و اراضی اشغالی نخواهد شد، ضمن اینکه اسرائیل همزمان نمی تواند در چند جبهه بجنگد، اما در حال حاضر توسط مقاومت به چند جبهه مختلف کشیده شده است.
بشیر اسماعیلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: امروز شاهد هستیم از یک سو مقاومت عراق و از آن سو حزب اله و یمن اراضی اشغالی تحت حاکمیت اسرائیل را مورد حمله همه جانبه قرار داده اند به گونه ای که از یک سال گذشته تا کنون نزدیک به ۹۰۰۰ موشک به صورت تدریجی به اسرائیل شلیک شده است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: محور مقاومت با برنامه ریزی درست تلاش کرده تا اسرائیل را خواسته یا ناخواسته وارد جنگی فرسایشی کند؛ همان استراتژی که حماس در دستور کار خود قارر داده است؛ استراتژی که به طور گسترده به ضرر اقتصاد رژیم صهیونیستی است مو منجر به مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی شده است.
بشیر اسماعیلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: حملات محور مقاومت به اسرائیل از نظر سیاسی نتانیاهو و حزب لیکود را تحت فشار قرار داده است، به این روند موضوعاتی مثل فشار افکار و احزاب عمومی مخالف دولت نتانیاهو را نیز باید به عنوان چالش های دولت اسرائیل اضافه کرد.
وی معتقد است: یکی از دلایلی که رژیم صهیونیستی دست به عملیات‌هایی در سطح وسیع مثل حمله به جنوب لبنان یا حمله به بنادر یمن زده این است که می‌خواهد هرچه سریعتر جنگ فرسایشی را به پایان برساند اما به نظر نمی‌رسد که موفق شود چرا که ماهیت مبارزاتی محورمقاومت، جنگ نامتقارن است.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: نمونه های بسیاری از جنگ‌های نامتقارن در طول تاریخ منطقه داریم که قابل مثال زدن هستند از آنجمله می توان به جنگ آمریکا با ویتنام که آن زمان ۲۰ سال به درازا کشید و تبدیل به جنگی فرسایشی شد اشاره کرد، جنگی که بعد از دو دهه به شکست و خروج آمریکا از ویتنام منتهی شد.
بشیر اسماعیلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی بیان داشت: جنگ نیروهای ناتو و آمریکا با طالبان نیز یکی از این نمونه هاست که در نهایت با شکست نیروهای غربی مجبور به خروج از افغانستان شدند؛ لذا جنگ‌های نامتقارن راه حل فوری و در فاصله زمانی کوتاهی ندارد چرا که این جنگ ها در نهایت به زیان ارتش های کلاسیک تمام می شود در حالی که پیروز میدان نیروهای چریکی هستند.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی توضیح داد: مقاومت در حال حاضر ماهیت نامتقارن و چریکی دارد اما اسرائیل دارای ارتشی کلاسیک است بنابراین رویکرد مقاومت ایجاد یک جنگ فراگیر بزرگ در منطقه نیست در حالی که رژیم صهیونیستی مایل است جنگ به منطقه سرایت کند و جنگ گسترش داده شود.
وی در این باره خاطر نشان کرد: حد مطلوب اسرائیل کشاندن آمریکا و ناتو به جنگ منطقه است ولی راهکار مقاومت این است که تدریجا جنگ را فرسایشی ادامه دهد تا اینکه در یک جایی آنقدر در تحت فشار نتانیاهو قرار بگیرد که مجبور به تن دادن به آتش بس شود ضمن اینکه امتیازاتی مثل سال ۲۰۰۶ شبیه به جنگ ۳۳ روزه به مقاومت بدهد چرا که در آن سال رژیم صهیونیستی نتوانست بیشتر از ۳۳ روز دوام بیاورد.

۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 60463

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha