به گزارش گروه خودرو پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سهیل معمار باشی در مورد آخرین وضعیت تصمیم برای عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس کالا طرحی بود که کارگروه خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تعیین کرده بود و این طرح در جلسات مختلفی با حضور خودروسازان، وزارت صمت، سازمان استاندارد، پلیس راهور ناجا و دیگر نهادها بررسی شد و در نهایت در جلسهای که در کمیسیون صنایع برگزار شد اشکالاتی به این طرح گرفته شد و مجددا به کارگروه بازگشت تا اشکالات و ایرادات رفع شود، بعد از آن مراحل تصویب در کمیسیون و تصویب در صحن را طی کند.
وی افزود: در این هفت ماهه ما بیش از ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم که حدودا ۲۳ یا ۲۴ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. یعنی روند تولید خودرو در کشور نسبت به سال گذشته افزایشی بوده است.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در مورد تاثیر کاهش قیمت ارز روی تولید خودرو گفت: مسائلی که خودروسازان در حوزه ارز داشتند، بیشتر متوجه تامین و تخصیص ارز بود تا قیمت ارز. خودروسازان مجبور بودند که حتی اگر با ارز با قیمت بالا قطعات خارجی که نیاز داشتند را وارد کنند. اما در فرآیند تخصیص ارز مشکل داشتند که در زمانی که نیاز داشتند و به قدر احتیاج به دلیل محدودیت ارزی کشور ارز به آنها تعلق میگرفت.
وی افزود: اگر کاهش قیمت ارز ممتد و ادامهدار باشد میتواند هزینه تولید و قیمت تمام شده را کاهش دهد، ولی کاهش قیمت ارز تا به حال در فرآیند تولید کارخانهها تاثیری نداشت. اما کاهش ارز تاثیر خود را بر قیمت بازار خودرو گذاشت یعنی هم بازار راکد شد و هم قیمت خودروهای لوکس کاهش بیشتری پیدا کرد و در مورد دیگر خودروها کاهش قیمت محسوسی داشتیم.
معمارباشی اضافه کرد: این موضوع نشان داد که مباحثی که در مورد افزایش قیمت خودرو طرح میشد و بارها هم از طرف وزارت صمت مطرح شد که این موضوع مسئله اقتصاد کلان کشور است و ارتباطی با صنعت خودرو یا عرضه آن ندارد به وضوح مشخص شد و با کاهش قیمت ارز قیمتها در بازار شکست. بنابراین هرچقدر کاهش قیمت ارز ادامه داشته باشد قیمت خودروها به قیمت کارخانهای خودرو نزدیکتر خواهد شد و با قیمت مناسب به دست مصرفکننده خواهد رسید.
وی در مورد قطعات تقلبی و کمکیفیت خودرو در بازار تصریح کرد: در تولید قطعات یدکی یک سری واحدهای تولیدی داریم که قراردادهایی با خودروسازها هستند و روی تولید آنها نظارت کیفی وجود دارد. این واحدهای تولیدی مراکز کنترل کیفی و آزمون دارند. آنچه امروز در بازار قطعات یدکی اتفاق میافتد متوجه این دسته از واحدها نیست. متاسفانه واحدهای بسیار زیاد صنفی در حوزه تولید لوازم یدکی وجود دارند که عمدتا کارگاههای کوچکی هستند و بعضا حتی مجوز هم ندارند. فرآیندی وجود ندارد که کیفیت اینها را بررسی کند.
وی افزود: موضوع دیگری که در این مورد تاثیرگذار است قاچاق لوازم یدکس خودرو است. قطعات لوازم یدکی خودرو قاچاق پذیری بالایی دارند. قیمت بعضی قطعات بسیار بالا است ولی حجم خیلی کوچکی دارند و قاچاق کردن آنها راحت است. اینها وارد بازار میشود و با کیفیت پایینی که دارند برای مصرفکنندگان ایجاد مشکل میکنند.
معمارباشی خاطرنشان کرد: ۱۶ قلم قطعه مهم و قاچاقپذیر را شناسایی کردیم، برای اینها شناسه کالا و شناسنامه واحدی تعیین و در سامانه جامع تجارت درج شد. تولیدکنندگان و واردکنندگان این کالاها ملزم هستند از این شناسه کالاها اخذ کرده و روی کالاهای خود درج کنند. با توجه به اینکه آیینامه ماده ۷ آن ابلاغ شده، اگر این شناسه را طی فرصت سه چهار ماههای که به تولیدکنندگان و واردکنندگان داده شده درج نکنند، کالا در حال ورود، تولید یا انبار کشف شود، مصداق قاچاق خواهد داشت. لذا ما بارها این موضوع را به واحدهای تولیدی و واردکنندههایی که از ما مجوز میگیرند این را اعلام کردیم.
وی افزود: میخواهیم این فرآیند را به کالاهای دیگری که اولویت آنها در حال شناسایی است توسعه دهیم. از قطعات پرمصرف و قطعاتی که ایمنی خودرو به آنها وابسته است شروع کردیم. اگر این فرآیند تسریع شود امیدواریم بتوانیم بخشی از مشکل بازار که به واسطه قطعات غیراصل به وجود آمده را حل کنیم.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت خاطر نشان کرد: از آنجا که آمار تولید یا مصرف قطعات وجود ندارد فقط به طور تقریبی میتوان گفت که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار توسط واحدهای تولیدی تامین میشود و بقیه بازار توسط واحدهای صنفی که اغلب آنها از نظر تولید قطعات کیفی و نظام نظارت روی قطعات ندارند مشکل دارند و این موضوع نیاز به اقدام مناسب دارد.
وی افزود: قطعات تقلبی عمدتا وارداتی هستند و بخشی هم از طریق کارگاههای زیرزمینی تولید میشود. متاسفانه آماری از تعداد این کارگاهها وجود ندارد.
انتهای پیام/
نظر شما