جایگاه شارژ خودروهای برقی تهران به ۱۲۶ رسید

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران گفت: مقرر شده به ۱۲۶ جایگاه شارژ خودروهای برقی با ایجاد زیرساخت‌های لازم با اولویت استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، برق‌رسانی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های واردکنندگان و همچنین متقاضیان خودروهای برقی در تهران، نبود زیرساخت برای تردد خودروهای برقی بود.

اما اکنون مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران گفت که وقوع تغییرات اقلیمی و رشد بی‌سابقه دمای هوا در سال جاری نشان‌دهنده اهمیت توجه هرچه بیشتر به انرژی‌های پاک و تلاش در جهت کاهش سهم سوخت‌های فسیلی در تامین انرژی موردنیاز بخش‌های مختلف صنعتی، اقتصادی و اجتماعی است.

کامبیز ناظریان ادامه‌داد:«با هدف توسعه و ترویج استفاده از خودروهای برقی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، با همکاری مشترک این شرکت با دستگاه‌های ذی‌ربط، مقرر شده است به ۱۲۶ جایگاه شارژ خودروهای مزبور با ایجاد زیرساخت‌های لازم با اولویت استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، برق‌رسانی شود.»

قدرت ایستگاه‌های شارژ در تهران

دبیر کارگروه تامین برق ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی نیز گفت: با اقدام‌های انجام شده، در حال حاضر ایستگاه‌های پارکینگ‌های طالقانی، حافظ، اندیشه و سعدی با قدرت قراردادی ۹۰ کیلووات در هر ایستگاه، پارکینگ امیرکبیر با قدرت ۷۰ کیلووات، ایستگاه معاونت حمل‌ونقل منطقه ۶ با قدرت ۱۲۰ کیلووات، پارکینگ نهج‌البلاغه با قدرت ۱۳۰ کیلووات و بوستان ولایت با قدرت ۳۴۰ کیلووات برق‌دار شده و از منظر تامین برق، قابل‌بهره‌برداری هستند.

مهدی شعبانی افزود: به‌زودی با خاتمه اجرای طرح فنی، انشعاب چهار ایستگاه دیگر نیز نصب و آماده بهره‌برداری خواهد شد.

دبیر کارگروه تامین برق ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی، خاطرنشان‌کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، در فاز نخست ۲ مگاوات انشعاب برق تامین شده و در فاز دوم که مربوط به پایانه‌های تاکسی و اتوبوس‌رانی است ۶ مگاوات انشعاب برق در ایستگاه‌های تعیین شده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

ایستگاه شارژ تنها چالش برقی‌های تهران؟

چندی پیش اعلام شده بود که تنها ۱۲ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران فعال است و رسیدن تعداد این ایستگاه‌ها ۱۲۶ عدد پیشرفت قابل توجهی را در حوزه برقی‌سازی حمل و نقل تهران نشان می‌دهد.

اما در این میان این مساله مطرح می‌شود که آیا ایستگاه‌های شارژ تنها مانع حضور خودروهای برقی در کشور بود؟

برای پاسخ به این سوال باید یادآور شد که چندی پیش اخباری مبنی بر نارضایتی مالکان تاکسی‌های برقی منتشر شد. در این خبر عنوان شده بود که مالکان این خودروها معتقدند که خودروهای خریداری شده از چین متناسب با همان کشور سازنده تولید شده‌اند و متناسب با شرایط ایران نیستند.

البته هزینه خرید این خودروها نیز معضل بعدی تاکسی‌هاست. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درباره اعتراض رانندگان تاکسی گفته بود:«رقم این تاکسی‌های برقی آن‌قدر بالاست که ما هم نمی‌توانیم با قرض‌گرفتن، یک‌میلیاردو ۴۰۰ میلیون تومان بپردازیم، چه برسد به تاکسیران.»

او با اعلام این خبر که قرار بود شهردار با معاون اول رئیس‌جمهور جلسه‌ای داشته باشد تا مشکل را حل کند، تأکید کرد:«تاکسیرانی و شهرداری دراین‌باره تسهیلاتی را پیش‌بینی کرده و اتومبیل آنها را هم خریداری می‌کند. اما مهم‌ترین بخش این تسهیلاتی که باید به تاکسیرانان تعلق می‌گرفت، همان ۴۵۰ میلیونی است که طبق قانون از محل ماده ۱۲ باید تأمین می‌شد که این موضوع برعهده وزارت نفت است و باید بپردازد.»

حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که چه سیاستی درباره مساله برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل کشور به کار گرفته می‌شود. آیا مسئولان می‌توانند به خوبی موضوع ورود و فعالیت خودروهای برقی در کشور را مدیریت کنند؟

۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 60623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha