ثبت‌نام‌کنندگان کنکور کارشناسی ارشد یک سوم شدند

بر اساس اعلام سازمان سنجش کشور، حدود ۱۲۱ هزار نفر برای شرکت در آزمون کنکور کارشناسی ارشد ثبت‌نام کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ برای متقاضیان از روز گذشته،‌ ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳، آغاز شد و بر اساس اعلام سنجش تا امروز ۲۸ مهر ادامه دارد.

علیرضا کریمیان، مدیر کل روابط عمومی سازمان ملی سنجش اعلام کرد که بیش از ۱۲۱ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۴ ثبت‌نام کرده‌اند. البته باید به این نکته اشاره کرد که متقاضیان همچنان برای ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ تا ۲۸ مهر مهلت دارند.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که درحالی آمار ثبت‌نام ۱۲۱ هزار نفری از سوی سازمان ملی سنجش اعلام شده است که سال گذشته، حدود ۴۷۶ هزار داوطلب برای این آزمون ثبت‌نام کرده بودند. به عبارتی دیگر، آمار ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ نسبت به سال گذشته حدود یک سوم شده است.

تفاوت آماری ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد این گمانه را تقویت می‌کند که بسیاری از افراد به دلیل افزایش هزینه ثبت‌نام،‌ از شرکت در این آزمون خودداری کرده‌اند.

آنگونه که سازمان سنجش کشور اعلام کرده است،‌ هزینه ثبت‌نام برای شرکت در آزمون کارشناسی سال ۱۴۰۴ به ۵۲۶ هزار تومان افزایش یافته است. به عبارتی دیگر، شرکت‌کنندگان حدود ۶۳ میلیارد و ۶۴۶ میلیون تومان برای ثبت نام در این کنکور به سازمان سنجش پرداخت کرده‌اند.

همانطور که گفته شد، هزینه ثبت‌نام کنکور ارشد سال ۱۴۰۴ به ۵۲۶ هزار تومان رسیده است،‌ درحالی که هزینه ثبت نام در کنکور سال گذشته با احتساب پرداخت هزینه گزینش در رشته‌ محل‌های پیام نور و غیرانتفاعی ۳۷۸ هزار تومان بوده است؛ یعنی افزایشی حدود ۱۴۸ هزار تومانی.

البته این افزایش قیمت موضوعی تازه نیست و سالانه هزینه شرکت در آزمون‌های سازمان سنجش با افزایش رو به رو می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که هزینه ثبت‌نام برای کنکور کارشناسی ارشد طی ۱۰ سال گذشته حدود ۱۵ برابر شده است.

کارشناسان بر این باورند که با افزایش سالانه هزینه شرکت در کنکورهای سازمان سنجش به صورت سالانه،‌ این احتمال مطرح می‌شود که برخی از داوطلبان که از نظر علمی توانمندند،‌ با افزایش بی‌رویه هزینه‌های کنکور به دلیل مسائل مالی از چرخه رقابت حذف شوند.

۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 60964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha