به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از پر شدن تقریبی «پایانه نفتی جاسک» خبر داده است که ایران میتواند بخشی از نفت خود را بدون گذر از تنگه هرمز از طریق آن صادر کند.
براساس این گزارش، ترمینال نفتی جاسک بطور رسمی در سال ۲۰۲۱ افتتاح شده است ولی از آن زمان به عنوان یک مرکز بارگیری غیرفعال بوده است. اما تصویری از وبسایت Sentinel Hub نشان میدهد حدود نیمی از ظرفیت این ترمینال نفتی اواخر ماه گذشته پر شده است و تا اواسط ماه اکتبر نیز یکی دیگر از مخازن آن پر شده است.
به ادعای بلومبرگ، این پایانه نفتی از این جهت اهمیت دارد که نفت ایران میتواند از طریق آن بدون گذر از تنگه هرمز صادر شود. این گذرگاه آبی اخیرا باوجود تشدید تنشها در خاورمیانه مورد توجه قرار گرفته است.
طبق تصاویر ماهوارهای که از سوی بلومبرگ مورد توجه قرار گرفته است، پس بازگشایی رسمی پایانه جاسک در سال ۲۰۲۱ دو تانکر کوچک از آن بارگیری کردند و از آن زمان تا اواخر ماه گذشته بارگیری از آن صورت نگرفته است.
با این وجود، براساس این گزارش، پایانه جاسک که در انتهای شرقی تنگه هرمز و خارج از خلیج فارس واقع شده است حتی در صورت پرشدن و راه اندازی کامل نمیتواند جایگزین «پایانه خارک» به عنوان پایانه اصلی نفتی کشور شود.
به نوشته بلومبرگ، پایانه جاسک ظرفیت بارگیری یک میلیون بشکه نفت در روز و توانایی نگهداری ۲۰ برابر آن را در مخازن آماده حمل دارد. با اینحال، تنها یک شناور از سه شناور بارگیری برنامه ریزی شده در این پایانه نصب شدهاند. اما درحالی که جاسک به لحاظ بارگیری فعالیت کمی دارد، این مساله درباره جزیره خارک صدق نمیکند.
پایانه خارک در انتهای شمالی خلیج فارس، از دهه ۱۹۶۰ مهمترین پایانه صادراتی نفت ایران محسوب میشود. خارک در نزدیکی میدانهای نفتی اصلی ایران قرار دارد و شامل بیش از ۵۰ تانکر ذخیره سازی و اسکله بارگیری است که تا ۱۰ نفتکش میتوانند در آن پهلو بگیرند، و در تئوری میتواند تا ۵.۵ میلیون بشکه نفت در روز را جابجا کند.
نظر شما