افسارگسیختگی طلا؛ چه بر سر بازار طلا آمده است؟

افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا امروز و عدم توجه مسیر خطی طلا به تأثیرگذاران سنتی خود مانند نرخ‌های بهره ، تورم و دلار تحلیل گران را به این نتیجه رسانده است که با تغییر تدریجی عملکرد سیستم جهانی ، نفوذ بین‌المللی دلار و سیستم مالی ایالات متحده در حال فرسایش جدی است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، نشریه فاینشنال تایمز در جدیدترین تحلیل خود با عنوان : چرا غرب باید به افزایش قیمت طلا توجه بیشتری داشته باشد؟ مینویسد: در یک سال گذشته اتفاق عجیبی برای قیمت طلا رخ داده است. به نظر می‌رسد که طلا با ثبت رکوردها یکی پس از دیگری ، از تأثیرگذاران سنتی خود مانند نرخ‌های بهره ، تورم و دلار جدا شده است. علاوه بر این، ثبات رشد طلا در تضاد با موقعیت‌های ژئوپلیتیکی عجیب به نظر میرسد.

ویژگی "all-weather" طلا ( مقاوم در هر شرایطی) نشان دهنده چیزی است که فراتر از اقتصاد، سیاست و تحولات ژئوپلیتیکی با فرکانسی بالاتر در حال رخ دادن است.

این یک روند رفتاری فزاینده پایدار در بین چین و کشورهای "قدرت متوسط" و همچنین سایر کشورها را نشان می دهد و این روندی است که غرب باید بیشتر به آن توجه کند.

نمودار اونس طلا در سال 2024

افزایش خطی قیمت طلا در سال ۲۰۲۴

طی ۱۲ ماه گذشته، قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی از ۱۹۴۷ دلار به بالای ۲۷۰۰ دلار افزایش یافته است که تقریباً ۴۰ درصد افزایش را نشان میدهد. جالب اینجاست که این افزایش قیمت نسبتا خطی بوده است و هر عقب نشینی خریداران بیشتری را به خود جذب می کند.

علیرغم برخی نوسانات شدید در نرخ های سیاستی مورد انتظار، یک باند نوسان گسترده برای بازدهی معیار ایالات متحده، کاهش تورم و نوسانات ارزی، رخ داده است.

برخی ممکن است وسوسه شوند که عملکرد طلا را به عنوان بخشی از افزایش عمومی‌تر قیمت دارایی‌ها نادیده بگیرند که برای مثال شاهد افزایش ۳۵ درصدی شاخص S&P ایالات متحده در ۱۲ ماه گذشته بوده است. با این حال خود این همبستگی غیرعادی است. برخی دیگر آن را به خطر درگیری‌های نظامی نسبت می‌دهند که منجر به از دست دادن بسیاری از غیرنظامیان بی‌گناه، همراه با تخریب گسترده زیرساخت‌ها شده است. با این حال، مسیر قیمت طلا نشان می دهد که ممکن است چیزهای بیشتری در جریان باشد.

خرید مستمر بانک مرکزی خارجی عامل مهمی برای قدرت طلا بوده است. به نظر می‌رسد چنین خریدی تنها به تمایل بسیاری برای متنوع کردن تدریجی ذخایر خود به دور از تسلط قابل توجه دلار مرتبط نیست. همچنین علاقه‌ای به بررسی جایگزین‌های احتمالی برای سیستم پرداخت‌های مبتنی بر دلار وجود دارد که برای حدود ۸۰ سال هسته اصلی معماری بین‌المللی بوده است.

بپرسید چرا این اتفاق می افتد و معمولاً پاسخی دریافت خواهید کرد که به کاهش اعتماد عمومی در مدیریت نظم جهانی آمریکا و دو تحول خاص اشاره می کند.

همچنین در مورد توانایی روسیه برای ادامه تجارت و رشد اقتصاد خود با وجود خروج برخی از بانک‌های این کشور در سال ۲۰۲۲ از سویفت، سیستم بین‌المللی که اکثریت قریب به اتفاق پرداخت‌های فرامرزی را اداره می‌کند، خواهید شنید. این کار را با ایجاد یک سیستم جایگزین مبادله و پرداخت که تعداد انگشت شماری از کشورهای دیگر را درگیر می کند، انجام داده است. این امر در حالی که ناکارآمد و پرهزینه بود، به روسیه اجازه داد تا دلار را دور بزند و مجموعه ای اصلی از روابط اقتصادی و مالی بین المللی را حفظ کند.

سپس جنبه مربوط به درگیری در خاورمیانه وجود دارد که در آن بسیاری از ایالات متحده به عنوان حامی ناسازگار حقوق اساسی بشر و اجرای قوانین بین‌المللی یادمیکنند. این تصور با این که چگونه ایالات متحده از متحد اصلی خود در برابر واکنش به اقداماتی که به طور گسترده در جامعه بین المللی محکوم شده است محافظت کرده است، تقویت شده است.

آنچه در اینجا مطرح است نه تنها از بین رفتن نقش مسلط دلار بلکه تغییر تدریجی در عملکرد سیستم جهانی است. هیچ ارز یا سیستم پرداخت دیگری قادر نیست و نمی خواهد دلار را به طور کامل کنار بگذارد چراکه با محدودیت های عملی روبرو میشود ، اما تعداد فزاینده ای از راه های فرعی کوچک برای دور زدن این هسته ساخته شده است. و تعداد فزاینده ای از کشورها علاقه مند و به طور فزاینده ای درگیر هستند.

آنچه برای قیمت طلا اتفاق افتاده است فقط از نظر تأثیرات سنتی اقتصادی و مالی غیرعادی نیست ؛ همچنین فراتر از تأثیرات سخت ژئوپلیتیکی می‌رود تا پدیده‌ای گسترده‌تر را به تصویر بکشد که در حال ایجاد حرکتی جدید است.

از آنجایی که ریشه‌های عمیق‌تری پیدا می‌کند، این خطر به طور مادی باعث تکه تکه شدن سیستم جهانی و فرسایش نفوذ بین‌المللی دلار و سیستم مالی ایالات متحده می‌شود. این امر بر توانایی ایالات متحده برای اطلاع رسانی و تأثیرگذاری بر نتایج تأثیر می گذارد و امنیت ملی آن را تضعیف می کند. این پدیده ای است که دولت های غربی باید بیشتر به آن توجه کنند. و این جایی است که هنوز زمان برای تصحیح مسیر وجود دارد، البته نه به اندازه ای که برخی امیدوارند.

۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۰
کد خبر: 61126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha