به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اپلیکیشن تاکسی اینترنتی اسنپ حالا دیگر میخواهد از لغو سفر هم پول دربیاورد. البته به ادعای این شرکت برای رانندگانش. این اپلیکیشن دیروز با ادعای اینکه «روزانه حدود ۷۰ هزار سفر اسنپی پس از رسیدن کاربر راننده به مبدا توسط کاربر مسافر لغو میشوند» اعلام کرد؛ پس از رسیدن کاربر راننده به مبدا و گذشت ۵ دقیقه از زمان قبول درخواست سفر، در صورتیکه کاربر مسافر سفر را لغو کند، یا در صورتی که ۵ دقیقه بعد از رسیدن کاربر راننده در مبدا حاضر نشود و کاربر راننده مجبور به لغو سفر شود، کاربر مسافر موظف به پرداخت هزینه لغو سفر به کاربر راننده خواهد شد.
این هزینه در شهرهای مختلف متفاوت و بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان است که به طور کامل و بدون کسر کمیسیون به حساب کاربر راننده واریز میشود. چه چیز مشخص میکند که جریمه شما چقدر است؟ اینکه شما در چه شهری اسنپ گرفتهاید.
بنابراین در حال حاضر دو حالت وجود دارد. یکی اینکه راننده به مبدا رسیده باشد و بخواهید سفر را لغو کنید که در این صورت ابتدا پیام هشداری با ذکر مبلغ هزینه لغو به کاربر مسافر نمایش داده میشود تا در صورت پذیرش این موضوع لغو سفر را انجام دهد. اسنپ گفته در این موارد بلافاصله پس از لغو به وسیله یک سیستم هوشمند موقعیتی که در آن سفر لغو شده، مسیر پیش روی کاربر راننده و مدت زمان طیشده از قبول درخواست سفر را بررسی میکند و کاربر مسافر را به وسیله یک پیامک از وضعیت هزینه لغو سفر خود مطلع میسازد. در بخش دوم هزینه لغو سفر شامل مواردی میشود که کاربر راننده به مبدا سفر رسیده و ۵ دقیقه از قبول شدن درخواست سفر کاربر مسافر گذشته، اما سفر به دلیل لغو غیرضروری از سوی کاربر مسافر یا حاضر نشدن او در مبدا انجام نشده است. در این موارد دیگر کاری دست مسافر نیست و زمان ۵ دقیقه تعیین کننده لغو سفر است.
اسنپ مدعی است که این کار را برای حمایت از رانندگان خود انجام داده است. این شرکت در آمارهای خود گفته «به طور میانگین کاربران راننده در اسنپ ۳ دقیقه بعد از پذیرش درخواست سفر به مبدا میرسند. با در نظر گرفتن ۷۰ هزار لغو سفر در روز میتوان گفت زمان تلفشده کاربران راننده در روز چیزی حدود ۳هزار و ۵۰۰ ساعت و معادل ۱۴۵ روز است. این زمان در کنار هزینه سوخت رسیدن به مبدا و همینطور جاماندن از چرخه ارسال درخواستهای سفر موجب هدر رفتن بخشی از سرمایه شغلی کاربران راننده و همینطور برهمخوردن تعادل عرضه و تقاضا میشود.»
حالا ممکن است واقعا کاری برای شما پیش آمده باشد که بخواهید سفر را لغو کنید. راهکار اسنپ برای اینکه جریمه نپردازید نیاز به گذاشتن کلی وقت دارد. برای دستیابی به این امکان، به منوی اسنپ مراجعه کنید، به بخش «ارتباط با پشتیبانی» بروید و از دستهبندی مالی، گزینه «اعتراض به هزینه لغو سفر» را انتخاب کنید و با ثبت سفر مربوطه جزئیات دلایل لغو خود را شرح دهید. پشتیبانی اسنپ پس از بررسی نتیجه را در منوی ارتباط با پشتیبانی در بخش «بررسیشده» به شما اعلام خواهد کرد.
اگر جریمه را نپردازیم چطور؟ هزینه لغو سفر به عنوان بدهی در حساب کاربری مسافر ثبت میشود و به صورت خودکار از موجودی او کسر نمیشود. جزئیات مربوط به لغو سفر، مبلغ و تاریخ آن در بخش «پرداختهای معوقه» در منوی اپلیکیشن اسنپ ثبت میشود. هر کاربر مسافر تا ۳ مرتبه فرصت دارد هزینههای معوقه لغو سفر خود را پرداخت کند. اگر کاربر مسافری برای بار چهارم مشمول هزینه لغو سفر شود، تا زمان پرداخت بدهی قادر به ادامه استفاده از اپلیکیشن نخواهد بود.
برای لغو سفر توسط رانندهها چطور؟ اسنپ گفته از زمستان ۱۴۰۰، برای کاهش لغو غیرضروری سفر راهکارهایی در نظر گرفته تا از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کند. کاربران راننده اسنپ مجاز به لغو سفر بیش از حد تعیینشده در طول ۲۴ ساعت نیستند و در صورت لغو غیرموجه بیش از تعداد معین با محدودیتهایی در پذیرش درخواست سفر مواجه میشوند.
نظر شما