۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
کد خبر: 6421

اراده داشته باشیم در کار با خارجی ها صاحب فناوری می شویم + ویدیو

بازار در مقابل انتقال فناوری در خریدهای خارجی
 اراده داشته باشیم در کار با خارجی ها صاحب فناوری می شویم + ویدیو

رئیس جهاد دانشگاهی کشور می گوید: اگر در کار با خارجی ها اراده داشته باشیم انتقال فناوری انجام می شود و صاحب فناوری می شویم؛ زمانی شرکت های اروپایی به ما می گفتند که چون نفت دارید باید پول بدهید و فناوری بخرید و وارد طراحی نشوید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، «اگر در کار با خارجی ها اراده داشته باشیم انتقال فناوری انجام می شود و صاحب فناوری می شویم؛ زمانی شرکت های اروپایی به ما می گفتند که چون نفت دارید باید پول بدهید و فناوری بخرید و وارد طراحی نشوید.یکی از صنایع مهم کشور که این روزها هم مثل همیشه در مرکز توجه اقتصادی و اجتماعی کشور قرار دارد، صنعت خودرو و حمل و نقل است که مجموعه جهاد دانشگاهی کشور در این باره پروژه های فناورانه ای دارد که این پروژه ها دقیقا مرکز نیاز واقعی روز این صنایع را هدف گذاری کرده اند.

درباره رویکرد مجموعه جهاد دانشگاهی کشور این ویدئو را مشاهده کنید:

درباره پروژه های جدید فناورانه مجموعه جهاد دانشگاهی کشور در صنایعی از جمله خودرو و حمل و نقل با حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به گفت وگو نشسته ایم.

آنچه در گفت وگوی خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور می خوانید:

* جهاد دانشگاهی برای حل چندین مساله اساسی صنعت خودرو وارد عمل شد

*کمک جهاد دانشگاهی به ایران خودرو در پلت فرم برق و الکترونیک خودرو 

*کار روی خودرو های تمام الکتریکی و هیبریدی آغاز شد

*جهاد دانشگاهی کشور سیستم رانش قطار مترو می سازد

*به موقع برای انتقال فناوری تولید اقدام کنیم

*بازار در مقابل انتقال فناوری، عرف خرید و فروش در بازار جهانی است

* جهاد دانشگاهی برای حل چندین مساله اساسی صنعت خودرو وارد عمل شد

فارس: مدتی است که موضوعات مختلف همکاری مجموعه جهاد دانشگاهی کشور با مجموعه خودروسازی و صنعت خودروی کشور مطرح است، در این باره محققان جهاد دانشگاهی چه کمک های فناورانه ای را به خودروسازی ها ارائه می دهند؟

حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال، گفت: در حوزه خودرو از یک سال گذشته تاکنون با هماهنگی بین مدیران مجموعه جهاد دانشگاهی کشور و مدیران گروه ایران خودرو مقرر شد که مجموعه جهاد دانشگاهی کشور برای حل چند مساله اساسی صنعت خودرو وارد عمل شود و خودروسازی از دانش فنی موجود در مجموعه جهاد استفاده کند. در این همکاری ما اعلام کرده ایم که هزینه تولید دانش فنی را می پردازیم و در مقابل گروه ایران خودرو هم تضمین خرید و قرارداد خرید را متعهد می شود تا بدانیم محصولی که تولید می کنیم مشتری دارد و از آن استفاده می شود.

وی توضیح داد: برای مثال یکی از این مسائل اصلی صنعت خودرو سازی کشور، موضوع کاتالیست خودرو بوده است. یکی از محورهای اصلی کارکرد کاتالیزور خودرو در زمینه کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی زیست محیطی است؛ به این صورت که یکی از وظایف کاتالیزور خودرو این است که آلاینده هایی که از موتور خودرو وارد اگزوز می شود پالایش کند و با این فرایند آلودگی های کمتری را وارد هوا کند.

یکی از طرح های فناورانه جهاد دانشگاهی کشور این است که هسته سرامیکی کاتالیزور و سپس حتی خود کاتالیزور را که پیش از این از خارج از کشور وارد می شد، داخل کشور تولید کند

طیبی تصریح کرد: پیش از این، هم مونولیت و هم فلزات گرانبهایی که باید در مونولیت استفاده شود از خارج از کشور وارد می شد که این رویه ارز بری برای کشور دارد؛ از این رو یکی از طرح های فناورانه جهاد دانشگاهی کشور این بود که هسته سرامیکی کاتالیزور و سپس حتی خود کاتالیزور را داخل کشور تولید کند تا یکی از مشکلات اصلی این صنعت حل شود. برنامه جهاد دانشگاهی ایجاد خط تولیدی است که در سال 300 هزار هسته سرامیکی کاتالیزور خودرو را تولید کند. 

*کمک جهاد دانشگاهی به ایران خودرو در پلت فرم برق و الکترونیک خودرو 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همچنین موضوع دوم، پلت فرم برق و الکترونیک خودرو است هم در بخش Tcu و هم Ecu بوده است. در حال حاضر در جهان اغلب رقابت در صنعت خودرو سازی روی پلت فرم برق و الکترونیک خودرو یا آپشن های مربوط به برق و الکترونیک خودرو است. در این زمینه هم قرار شد که مجموعه جهاد دانشگاهی کشور در بحث های مربوط به پلت فرم برق و الکترونیک خودرو کمک هایی را به گروه ایران خودرو داشته باشد.

*کار روی خودرو های تمام الکتریکی و هیبریدی آغاز شد

فارس: یکی از جهت گیری های روز صنایع خودرو سازی جهان و شاید جهت گیری آینده صنعت خودروسازی کشور، حرکت به سمت خودروهای برقی یا هیبریدی است. در این زمینه هم صحبت هایی از همکاری هایی بین مجموعه جهاد دانشگاهی کشور با گروه ایران خودرو شده بود.

مجموعه جهاد دانشگاهی کشور با گروه ایران خودرو وارد عمل شده که در بحث خودروی برقی بتوانیم کاری را انجام دهیم و ما هم پل فرمی را برای خودمان در این باره داشته باشیم

 رئیس جهاد دانشگاهی کشور در این باره، توضیح داد: یکی دیگر از موضوعات همکاری مجموعه جهاد دانشگاهی کشور با گروه ایران خودرو کار روی خودرو های تمام الکتریکی یا همان خودروهای برقی و هیبریدی است. موضوع خودروی برقی با توجه به بحث های زیست محیطی و آینده نگری درباره اتمام سوخت های فسیلی، این روزها در جهان مطرح است و حرکت به سمت خودروهای برقی گریز ناپذیر شده است. در این باره هم مجموعه جهاد دانشگاهی کشور با گروه ایران خودرو وارد عمل شده که در بحث خودروی برقی بتوانیم کاری را انجام دهیم و ما هم پل فرمی را برای خودمان در این باره داشته باشیم.

طیبی با اشاره به دیگر بحث های موضوع همکاری بین مجموعه جهاد دانشگاهی کشور و گروه ایران خودرو، گفت: همچنین کار روی مخازن کامپوزیتی، سیستم تست تصادف و سیستم اتصال هوشمند خودروها از دیگر بخش هایی است که در همکاری مجموعه جهاد دانشگاهی کشور و گروه ایران خودرو، دیده شده است.                                           

وی تاکید کرد: در مجموع تلاش شده که همکاری راهبردی و کاربردی بین مجموعه جهاد دانشگاهی کشور و گروه ایران خودرو ایجاد شود و به طور کلی مجموعه جهاد دانشگاهی گام های جدی تری را در زمینه رفع نیازهای صنعت خودرو بردارد.

*جهاد دانشگاهی کشور سیستم رانش قطار مترو می سازد

فارس: یکی دیگر از حوزه های فعالیت فناورانه محققان جهاد دانشگاهی کشور، صنعت حمل و نقل ریلی است؛ در این باره مهم ترین اقدامی که اخیرا انجام شده است، چیست؟

رئیس جهاد دانشگاهی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال، گفت: در سال گذشته با تفاهم نامه ای که با جهاد دانشگاهی کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت بهره برداری مترو تهران قرار شد که جهاد دانشگاهی کشور با همکاری مجموعه های دیگری یک دستگاه قطار 7 واگنی را داخل کشور برای شرکت بهره برداری مترو تهران بسازد که با توجه به تجربه و سابقه قبلی جهاد دانشگاهی کشور در این زمینه، ساخت سیستم رانش این قطار به جهاد دانشگاهی کشور، واگذار شده است. 

سیستم رانش قطار یک سیستم با فناوری بالا در جهان محسوب می شود و اکنون ساخت سیستم رانش یک قطار به جهاد واگذار شده است

وی خاطر نشان کرد: سیستم رانش قطار یکی از سیستم های با فناوری بالا در جهان محسوب می شود. 

رئیس جهاد دانشگاهی کشور یادآور شد: برنامه زمان بندی برای پایان کار و بهره برداری از این محصول تا آخر سال جاری پیش بینی شده بود.

*به موقع برای انتقال فناوری تولید اقدام کنیم

فارس: یکی از حساسیت های همیشگی شما به عنوان رئیس یک نهاد تحقیقاتی فناورانه، موضوع انتقال فناوری به کشور است در حالی که در عمل بسیاری از مدیران اجرایی کشور معتقدند که شرکت های خارجی زیر بار انتقال فناوری به فروشنده تکنولوژی نمی روند و این کار عملا مقدور نیست. 

حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال، گفت: به موقع برای انتقال فناوری تولید اقدام نکردیم؛ باید بازار کشور را در مقابل انتقال فناوری قرار دهیم. حتی تجربه هایی را با شرکت های خارجی همکار داریم که شرکتی در ابتدا حاضر به انتقال فناوری نبود اما وقتی پروژه جلو رفت در جریان همکاری و کار مشترک در عمل انتقال فناوری انجام شد.

برخی کشورها می گویند ما چون نفت داریم باید پول بدهیم و فناوری را خریداری کنیم و وارد طراحی نشوی

وی ادامه داد: برای مثال پروژه ای را با یک شرکت اروپایی داشتیم که در جریان این پروژه انتقال فناوری هم خود به خود انجام شد، در حالی که در عمل آن شرکت اروپایی راضی به انتقال فناوری نبود و حرفش این بود که ما چون نفت داریم باید پول بدهیم و فناوری را خریداری کنیم و وارد طراحی نشویم؛ بلکه تولید فناوری فقط در اختیار آن کشورها و آن شرکت ها باشد.

*بازار در مقابل انتقال فناوری، عرف خرید و فروش در بازار جهانی است

اگر در کار با شرکت خارجی اراده داشته باشیم صاحب فناوری می شویم؛ اما وقتی خریدار و مشتری، انتقال فناوری را از فروشنده طلب نکند و مطالبه نداشته باشد، فروشنده هم فناوری را به خریدار منتقل نمی کند

فارس: اساسا چه زمانی کشور خریدار یک فناوری، در کنار خرید تجهیز یا خدمت، بحث انتقال فناوری را هم ببیند و مطالبه کند؟

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: اگر در کار با شرکت خارجی اراده داشته باشیم صاحب فناوری می شویم؛ برای مثال ما می گوییم که امروز 2 هزار واگن مترو برای نیاز داخل کشور خودمان باید بسازیم اگر تجهیزات 600 واگن را بخرم، هر شرکت خارجی حاضر می شود که روی این حجم از خرید انتقال فناوری به خریدار داشته باشد. اما وقتی خریدار و مشتری، انتقال فناوری را از فروشنده طلب نکند و مطالبه نداشته باشد، فروشنده هم فناوری را به خریدار منتقل نمی کند و این عرف خرید و فروش در بازار جهانی است. در همه دنیا بازار در مقابل فناوری مبادله می شود.

طیبی افزود: اگر این کارها را انجام ندهیم صاحب دانش و فناوری نمی شویم؛ اما اگر انجام دادیم و خودمان را در خریدهای خارجی متهعد به انتقال فناوری کردیم طبیعی است که صاحب دانش و فناوری هم خواهیم شد.

*اساس بنگاه داری در اقتصاد باید خصوصی باشد

فارس: یکی دیگر از دغدغه های شما ساختار بنگاه ‌داری کشور است که در این باره معتقد به لزوم اصلاح ساختار فعلی هستید. در این باره چه نقصی مشاهده می کنید؟

رئیس جهاد دانشگاهی کشور در پاسخ به این سوال، گفت: ساختار بنگاه ‌داری در کشور نیاز به اصلاح رویه جدی دارد و ادامه این وضع به خسارت های جبران ناپذیری در صنعت و اقتصاد کشور منجر می شود. در حال حاضر اغلب بنگاه ‌های بزرگ اقتصادی کشور به معنی واقعی خصوصی نیستند و بیشتر شکلی از شبه دولتی یا خصوصی دولتی دارند.

وی ادامه داد: باید بنگاه های اقتصادی کشور به سمت خصوصی شدن حرکت کنند و به معنی واقعی خصوصی شوند. در این راستا اگر حمایت و یارانه ای هم وجود دارد باید به بنگاه ‌هایی داده شود که هر روز در حال توسعه و ارتقا فناوری های خود هستند که ماحصل این رویه، کمک به توسعه فناوری در کشور خواهد بود.

۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
کد خبر: 6421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha