ترامپ تهدیدی برای کل دنیا بود/ از فرصت پیش آمده استفاده کنیم

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اظهار داشت: با آمدن بایدن استراتژی و راهبرد آمریکا نسبت به کشور ما تغییر نمی‌کند ولی شیوه‌های ترامپ و بایدن باهم متفاوت است، ترامپ خیلی تیز عمل می‌کرد ولی شیوه بایدن متفاوت است. در این تغییر شیوه‌ها اگر فرصتی پیش بیاید باید حداکثر استفاده را از آن برد.

به گزارش گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عباس آرگون در مورد روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و تاثیر آن بر تجارت ایران اظهار داشت:‌ در مدت زمانی که پشت سر گذاشتیم سیاست آمریکا فشار حداکثری روی ایران بوده و تحریم‌ها شدت بالایی داشت و به نوعی سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه کشور ما اعمال کردند. این موضوع با کرونا مصادف و به تحریم‌ها اضافه شد که صادرات غیرنفتی را هم تحت تاثیر قرار داد و مشکلات را در حوزه صادرات خارجی بیشتر کرد.

وی افزود: با آمدن بایدن استراتژی و راهبرد آمریکا نسبت به کشور ما تغییر نمی‌کند ولی شیوه‌های ترامپ و بایدن باهم متفاوت است، ترامپ خیلی تیز عمل می‌کرد ولی شیوه بایدن متفاوت است. در این تغییر شیوه‌ها اگر فرصتی پیش بیاید باید حداکثر استفاده را از آن برد برای مثال به برجام برگردد و گشایشی در آن حوزه ایجاد شود از تنگناها و فشارها کاسته می‌شود.

آرگون اضافه کرد: خیلی از کشورها از ترس تحریم‌های امریکا با ایران کار نمی‌کردند، ما منابعی در کشورهای مختلف داریم که به آنها دسترسی نداشتیم، اگر دسترسی امکان‌پذیر بود قاعدتا نباید این‌همه فشار را تحمل می‌کردیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: با آمدن آقای بایدن گشایش ایجاد نمی‌شود اما از فشار روانی کاسته می‌شود و فرصت‌هایی پیدا می‌شود که بتوانیم بازسازی‌هایی داشته باشیم. در این شرایط باید توجه به داخل هم داشت و زیرساخت‌هایی که می‌تواند کمک کند شرایط‌مان را در حوزه تولید داخل، صادرات، مزیت‌های تولیدی، ثبات قوانین و مقررات و بهبود فضای کسب کار بهبود ببخشیم.

وی افزود: الان باید یک دیپلماسی فعال هم در حوزه خارجی داشته باشیم که بتوانیم در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حضور داشته باشیم و بتوانیم منافع کشورهای دیگر را به منافع خود گره بزنیم؛ هرچه این منافع بیشتر گره بخورد تاثیرگذاری تحریم‌ها کمتر می‌شود. افزایش صادرات غیرنفتی خود را در دستور کار قرار دهیم.

آرگون در ادامه افزود: ترامپ فقط یک تهدید برای کشور ما نبود، یک تهدید برای کل دنیا بود و همه از شکست او خوشحال خرسند هستند، البته امیدواریم این اتفاق بیافتد چون هنوز موضوع را رها نکرده و پیگیر است. برخورد، تفکر و ادبیات او تهدیدی برای کل دنیا بود.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه در مورد برجام گفت: برجام یک امکان بود، بایدن گفته که به برجام برمی‌گردد اما من فکر نمی‌کنم به سادگی به برجام برگردد. به جای اینکه ما شروط بگذاریم، پیش‌بینی می‌کنم که آنها شروط بگذارند درحالی که آنها از برجام خارج شدند و در این بازه زمانی هم خسارت‌های زیادی را متوجه کشور ما کردند. درست است که می‌گوییم آنها باید جبران خسارت کنند اما پیش‌بینی من این است که آنها بخواهند شروطی بگذارند و اصلاحاتی اعمال کنند، برای مثال ممکن است بخواهند بازه آن را گسترده‌تر کنند.

وی افزود: اگر به برجام برگردند ما به شرایط قبل بازمی‌گردیم، شاید وضعیت نسبت به امروز بهتر شود و نقل و انتقالات مالی، تحریم‌های بانکی، تحریم‌های نفتی بهبود پیدا کند. قطعا فرصتی است که ما بتوانیم فعالیت‌هایمان را در جامعه جهانی بیشتر توسعه دهیم.

آرگون در مورد سازوکار اینستکس خاطرنشان کرد: ایسنتکس بخش جزیی بود که اگر به برجام برگردند ضرورت خود را از دست می‌دهد، برجام جامع‌تر بود و اگر اعمال شود دیگر اینستکس موضوعیتی ندارد.

انتهای پیام/

۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 6544
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha