تجربه روابط با ونزوئلا را با سایر کشورهای تحریمی هم گسترش دهیم

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تاکنون فقط به دنبال مذاکره با آمریکا برای ایجاد گشایش اقتصادی بودیم گفت: میتوانیم با تغییر سیاست یعنی توجه به کشورهای همسایه و تشکیل باشگاه کشورهای تحریمی برای کشور گشایش واقعی اقتصاد ایجاد کنیم.

حامد ترابی در گفتوگو با خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به طرح تشکیل کمیسیون ویژه باشگاه کشورهای تحریمی در مجلس شورای اسلامی گفت: در این خصوص چند مسئله وجود دارد که یکی آنکه مسئل ۷ سال گذشته سیاست مذاکره را ادامه دهیم و در کنار گذشتن از یکسری از منافع خود بتوانیم دستاوردهایی هم داشته باشیم یا اینکه قید مذاکره را بزنیم و به سراغ کشورهایی برویم که شرایطشان مانند ایران است به طوریکه منافع مشترکی داریم و می توانیم از این منافع استفاده کرده و به یک نتیجه برد برد برسیم.

ترابی ادامه داد: نتیجه ای که تاکنون از مذاکره به دست آوردیم چیز دندان گیری نبود به همین دلیل به نطر می رسد باید راه کار خود را برای ایجاد گشایش اقتصادی تغییر داد و به سراغ کشورهایی رفت که مانند ایران دچار تحریم های آمریکا و اروپا شده اند.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید براینکه مسئله تشکیل باشگاه کشورهای تحریمی یک مسئله سیاسی است که باید برآن پیوست های اقتصادی نیز زده شود گفت: در حال حاضر رابطه ای که بین ایران و ونزوئلا تشکیل شده است رابطه خوبی است و می تواند به عنوان یک نمونه برای دیگر کشورها نیز اجرایی شود.

ترابی تصریح کرد: الان می بینیم که ایران به ونزوئلا بنزین و تجهیزات پالایشی می فروشد و اخیرا هم موضوع صادرات میعانات گازی به ونزوئلا مطرح شده است که در ازای تحویل این تجهیزات و بنزین و میعانات گازی طلا دریافت می کنیم  که این یک کار برد برد است زیرا هم منافع ایران از این طریق تامین می شود و هم منافع ونزوئلا تامین خواهد شد زیرا این کشور شدیدا به بنزین نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه با کشورهای دیگر هم می توان این رابطه را ایجاد کرد گفت: ایران از نظر تامین محصولات کشاورزی می تواند حرف برای گفتن داشته باشد به طوریکه اگر با کشورهایی مانند ترکیه، روسیه و برخی دیگر از کشورها همسایه توافق نامه های تجاری منعقد شود که محصولات کشاورزی برای این کشورها تولید کنیم می توانیم از این طریق درآمد خوبی را برای کشور ایجاد کنیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مسئله مهمی که در این سالها مغفول مانده ارتباط های اقتصادی با کشورهای همسایه است ادامه داد: معمولا این ارتباط ها تحریم پذیر نیستند و آمریکا نمی تواند این ارتباط ها را تحریم کند مانند روابطی که میان ایران و عراق وجود دارد و آمریکا تاکنون نتوانسته است صادرات برق و گاز ایران به این کشور را تحریم کنند.

ترابی ادامه داد: مسئله مهمی که باید به ان اشاره داشت این است که ایران می تواند از این فرصت استفاده کرده و ذخایر طلای خود را که برایمان بسیار حیاتی است بالا برد و از طرف دیگر این موضوع می تواند منجر به افزایش قدرت پول ملی کشور شود به طوریکه با برخی از همین کشورهای همسایه رابطه خوبی با مادارند پیمانهای پولی منعقد کنیم تا این مسئله منجر به تقویت ارزش پولی ملی کشور شود.

وی تصریح کرد: ترکیه و عراق و در سالهای اخیر قطر فرصت خوبی را برای ایران فراهم کرده اند تا بتوانیم از این طریق با آنها رابطه های تجاری داشته باشیم و محصولات خود را به آنها صادر کنیم. بنابراین اگر بخواهیم موضوع را جمع بندی کنم باید بگویم در کنار تشکیل باشگاه کشورهای تحریمی و رابطه های اقتصادی با این کشورها باید از فرصت همسایگان هم بهره برد و شرایط اقتصادی و تجاری با این کشورها را نیز غنیمت شمرد و این مبادلات را توسعه و عمق بخشید.

انتهای پیام/

۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۸
کد خبر: 1552

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha