به گزارش رادار اقتصاد مقصود اسعدیسامانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی فارس، درباره تسهیلات حمایتی دولت از کسب و کارهای آسیبدیده در شیوع کرونا در حیطه صنعت حمل و نقل هوایی بیان کرد: پیش از این شرکتها مشکلاتی در دریافت این تهسیلات داشتند، درصد بالایی از موانع پیشِ روی شرکتها در این باره رفع شد، اما باز پرداخت این تسهیلات کماکان در گیر و دار اداری است و به پرداخت نرسیده است.
وی درباره آخرین وضعیت ورود بانک مرکزی به موضوع عدم پرداخت تسهیلات به شرکتهای هواپیمایی به دلیل وجود چکهای برگشتی، توضیح داد: فعلاً اعلام شد که تسهیلاتی برای شرکتهای هواپیمایی قائل شوند و چکهای برگشتی را مانعی برای ارائه تسهیلات عنوان نکنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: از سوی دیگر در بحث وثیقههای تسهیلات هم مصوب شده است که بانکها هم ملک و هم هواپیما را به عنوان وثیقه قبول کنند اما با این حال بانکها در گیر و دار بروکراسی اداری هستند، البته مسأله مهم این بود که مشکل چکهای برگشتی شرکتهای هواپیمایی برای بانکها، رفع شد.
اسعدی سامانی گفت: متأسفانه بانکها در ارائه این تسهیلات کمکاری میکنند و این پروسه زمانبر شده است، شرکتهای هواپیمایی به دلیل کاهش پروازها به دلیلی شیوع کرونا، برای پرداخت حقوق پرسنل خود و هزینههای خود کماکان مشکلات دارند.
وی ادامه داد: رقم این تسهیلات حمایتی دولت برای شرکتها ۲ هزار میلیارد تومان با نرخ سود ۱۲ درصد است، شرکتهای برای بازپرداخت ۳ ماه مهلت (تنفس وام) دارند و ۲ ساله باید کل رقم تسهیلات به اضافه سود بازپرداخت شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: البته ظاهرا کل تسهیلات حمایتی برای صنعت حمل و نقل هوایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که ۲ هزار میلیارد تومان آن برای شرکتهای هواپیمایی و ۳۰۰ میلیارد تومان هم به بخشهای دیگر صنعت حمل و نقل هوایی اختصاص مییابد.
به گزارش فارس، چندی پیش وزیر راه و شهرسازی درباره تسهیلات حمایتی دولت از صنعت حمل و نقل هوایی گفته بود: در این ۵ ماه زیان وارده به ایرلاینها به دلیل شیوع کرونا رقم ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.
به گفته محمد اسلامی رقم دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات کرونا را به بخش حمل و نقل هوایی و ایرلاینها تخصیص دادیم و عملکرد این دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کمتر از ۳۰ درصد است و همه ایرلاینها هنوز نتوانستند این رقم را دریافت کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفته بود که شرکتهای هواپیمایی نباید تعدیل نیرو داشته باشند و باید پشتیبانی فنی از ناوگان خود را انجام دهند و باید از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه این ناوگان مبالغی در اختیار گذاشته شود.
نظر شما