مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار رادار اقتصاد در پاسخ به این سوال که چرا نتایج انتخابات آمریکا این گونه به طور مستقیم می تواند بر بازار خودرو کشورمان اثرگذار باشد، اظهار داشت: به اعتقاد بنده، بسیاری از بخش های اقتصادی کشورمان متاثر از عملیات روانی و تفکری مردم است و اگر همه مردم به این نتیجه برسند که یک رخداد می تواند قیمت ارز و یا خودرو را کاهش دهد، همان اتفاق هم خواهد افتاد و عکس این موضوع را هم شاهد هستیم و چنین روندی باعث آسیب پذیر شدن اقتصاد کشورمان شده است و نباید گذاشت که حوادث بین المللی بر اقتصاد کشور اثربگذارد.
اقتصاد مقاومتی به منزله عدم تاثیرپذیری اقتصاد کشور بر رخدادهای بین المللی است
وی ادامه داد: متاسفانه اقتصاد کشورمان شرطی شده است، برای مثال می گویند اگر برجام به امضا برسد این اتفاق در اقتصاد رخ می دهد و اگر امضا نشود این گونه اثرگذار خواهد بود و متاسفانه چنین اثرپذیریی هایی در اقتصاد کشورمان در طول چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و از سوی دیگر، برخی افراد نفوذی و وابسته به غرب نیز در تلاش هستند که طوری وانمود کنند که سازش با امریکا و غربی ها می تواند عاملی برای ثبات قیمت ها و اقتصاد کشورمان باشد و از این روش برای نتایج انتخابات به نفع جناح خودی استفاده می کنند، در حالی که این موضوع وابستگی اقتصاد کشورمان به بیگانگان را نشان می دهد و مغایر با آرمان های انقلاب اسلامی و اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب اسلامی است.
طاهری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به منزله عدم تاثیرپذیری اقتصاد کشور بر رخدادهای بین المللی است که مورد غفلت واقع شد، تاکید کرد: رهبرمعظم انقلاب اسلامی بر تحقق بخشی اقتصاد مقاومتی تاکید داشته اند چرا که این امر باعث عدم تاثیرپذیری اقتصاد کشورمان نسبت به پارامترهای بین المللی می شد و کشور را به سمت اقتصاد و ثبات بیشتری در حوزه اقتصادی می کشاند اما دیدیم که به دلیل کم کاری و غفلت برخی مسئولان، این امر به خوبی تحقق پیدا نکرد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: امروز صنعت کشاورزی، خودرو و... با عملیات های روانی و رخدادهای بین المللی در خارج از کشور آسیب پذیر شده است در حالی که فناوری و مواد اولیه کالایی همچون خودرو در داخل کشور و با تولید مازاد مواجه است اما جو روانی باعث افزایش قیمت ها می شود؛ برای مثال با اینکه محصولات کشاورزی در داخل کشورمان به خوبی تولید می شود، اما می بینیم که متاثر از شرایط جوی و روانی با شدت قیمت مواجه می شود که در این شرایط، نمی توان از فعالیت های مخرب مافیا و احتکارکنندگان هم غافل شد.
نگاه سرمایه ای به خودرو باید حذف شود
وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۳۰ میلیون تن شمش فولاد در ایران تولید می شود که مازاد نسبت به سرانه مصرف داخلی است، اما همچنان با افزایش قیمت فولاد در بازار مواجه هستیم، گفت: متاسفانه فولاد که در داخل کشورمان تولید می شود، با افزایش قیمت مواجه است و با قیمت جهانی و ارز آزاد محاسبه می شود و از طرفی دیگر، یارانه دولتی برای تولید دریافت می کند اما قیمتش کاهش پیدا نکرده است و از طرفی دیگر، چون قیمت فولاد در قیمت خودرو هم اثرگذار می گذارد، قیمت خودرو هم رو به افزایش است و چنین روندی، باید اصلاح شود و مجلس برای ساماندهی بازار فولاد، عرضه صد در صدی در بورس را پیشنهاد داده تا عاملی برای کم رنگ شدن نقش سودگران و دلالان بازار فولاد باشد و تقاضا را واقعی تر کند.
طاهری نقش دلالان در بازار خودرو را عاملی برای افزایش قیمت این کالای مصرفی دانست و گفت: تا زمانی که نگاه سرمایه ای از کالای مصرفی خودرو حذف نشود، همچنان با نابسامانی بازار خودرو مواجه خواهیم بود، چرا که عده زیادی به دلیل نداشتن اشتغال، به دلالی در بازار خودرو روی آورده اند و این موضوع عاملی برای افزایش تقاضا شده است و از طرفی دیگر هم با احتکار خودرو، عرضه را کاهش می دهند و این روند هم باعث تورم در قیمت بازار خودرو می شود.
واردات خودرو به شرط تامین ارز خارجی، مشکلی ندارد
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اثرات منفی تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار اظهار داشت: تفاوت قیمت خودرو میان کارخانه و بازار خودرو باعث شده که عده زیادی به این بیندیشند که با خرید خودرو از کارخانه، می توانند آن را در بازار آزاد به فروش برسانند تا این گونه سود خوبی به جیب بزنند و چنین روندی هم باعث شده که مصرف کننده واقعی قادر به خرید خودروی کارخانه نباشد و این ثبت نام هایی که برای خرید خودروی صفر وجود دارد، با وجود دلالان و تقاضاهای کاذب عاملی برای نرسیدن این کالای مصرف به دست مصرف کننده واقعی شده است.
وی با اشاره با بیان اینکه واردات خودرو در شرایط فعلی به دلیل مشکلات ارزی کشور امکان پذیر نیست، اظهار داشت: در حال حاضر واردات خودرو برایمان در اولویت نیست چرا که ارز فقط به واردات کالاهای اساسی، دارویی، مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و ... تعلق می گیرد که نیاز اصلی کشور است تا از این طریق بتوان چرخه اقتصاد را چرخاند اما از سوی دیگر می توان بدون خارج کردن ارز از کشورمان، خودرو وارد کرد که این موضوع هم به دلیل اینکه سامانه های شفافی برای مشخص کردن محل تامین ارز برای واردات خودرو اندیشیده نشده است، با مشکل روبرو است؛ باید مشخص شود که این ارز که به واردات خودرو تعلق دارد از داخل تامین شده و یا از خارج و یقینا اگر مشخص شود که ارز آن از خارج تامین شده، مشکلی در واردات خودرو ندارد.
انتهای پیام/
نظر شما