۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 6804
برنامه‌ای برای خرید واکسن کرونا از خارج کشور نداریم

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: برنامه‌ای برای خرید واکسن کرونا از شرکت‌های خارجی مثل شرکت اوگور شاهین، برگزیده جایزه مصطفی (ص) نداریم و خود در حال ساخت هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری دانشجو، مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره واکسن کرونای ساخته شده از سوی برگزیده جایزه مصطفی (ص) گفت: اوگور شاهین بیش از یک دهه است که روی موضوع مهمی کار می‌کند که آن پلت‌فرم واکسن سرطان است و تمام زحماتی که کشیده در این حوزه بوده است. اما بعد از شیوع ویروس کرونا، از همین زیرساخت برای ساخت واکسن کرونا استفاده کرد.

قانعی افزود: برمبنای این زیرساخت، سلول‌های دفاعی بدن از نوع لنفوسیت نوع T که نقش جدی در دفاع بدن ایفا می‌کنند، آموزش می‌بینند که علیه یک میکروارگانیسم یا سلول وارد جنگ شوند. در واقع اوگور شاهین طی یک دهه کار تحقیقاتی این زیرساخت را فراهم کرده بود و پاندمی کرونا فرصتی شد که از آن برای ساخت واکسن کرونا استفاده کند. اولین کسی که واکسن کرونا بر پایه mRNA را ساخته و وارد عرصه واکسن در دنیا کرده است. تاکنون واکسنی نداشتیم که بر پایه mRNA علیه یک ویروس و در واکسیناسیون ساخته شود.

رئیس سابق انستیتو پاستور ایران در مورد اینکه این واکسن در چه مرحله‌ای است، بیان کرد: این واکسن با توجه به اقدامات انجام شده در مرحله سوم تست انسانی است؛ یعنی روی ۴۳ هزار داوطلب تست می‌شود. بعد از این مرحله برای تزریق فراگیر خواهد شد. این واکسن شاید پیشروترین واکسن در رده خود و چهارمین واکسن در خط مقدم واکسن‌های دنیا به شمار می‌رود و کم کم برای ورود به مرحله واکسیناسیون جمعی آماده می‌شود.

قانعی در مورد اینکه آیا ایران برای گرفتن واکسن اوگور شاهین در اولویت قرار دارد یا خیر، اظهار داشت: در ایران نمونه این واکسن با همین روش در حال ساخت است و اولویت کشور ما خرید این نوع واکسن برای کل کشور نیست، بلکه تولید این واکسن با این نوع زیرساخت است. از سوی دیگر، خرید واکسن را سازمان بهداشت جهانی مدیریت می‌کند و تقبل کرده که درصدی از واکسن‌های تولید شده با تائیدیه خود را به کشورهای دیگر عرضه کند و ایران هم در این لیست وجود دارد. به هر حال باید دید که واکسن داخلی ما چقدر کارآیی خواهد داشت. با این حال کشور ما برنامه‌ای برای خرید واکسن شرکت اوگور شاهین را ندارد.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در ادامه بیان کرد: نکته مهم در این جریان، برگ برنده‌ای است که ایران به واسطه معرفی اوگور شاهین به عنوان جایزه دانشمند برتر سال ۹۸ رو کرده است و کسی را انتخاب و معرفی کرده که در سطح جهانی کارکرد اثرگذاری داشته است. نکته دوم این است که اوگور شاهین در سوابق خود ذکر می‌کند که در ایران قبل از اینکه کرونا شیوع پیدا کند و قبل از اینکه به دلیل ساخت واکسن کرونا شهرت جهانی پیدا کند، ایران به او احترام گذاشته و به او جایزه داده است. این امر نشان می‌دهد که ایران در شناسایی دانشمندان خوب و ارائه جایزه به آن‌ها در سطح بین‌المللی درست عمل می‌کند.

۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 6804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha