صندوق‌های ETF دولت زیر NAV معامله می‌شوند/ سرنوشت دارا سوم چه خواهد شد؟

بررسی معاملات در صندوق دارا یکم و پالایش یکم نشان می‌دهد شرکت‌های حقوقی تمایل چندانی به خرید این نمادها ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس؛ بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری که از چندین سهام و چندین دارایی تشکیل شده اند، دارای محاسباتی با عنوان NAV هستند که سرمایه گذاران باید براساس این محاسبات برای انجام معامله تصمیم گیری کنند.

در بازار سرمایه ایران، ETF ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود یا بسته مانند سهام در بورس معامله می‌شوند، سهام آن‌ها با ارزش بازار معامله می‌شود که می‌تواند بالاتر یا پایین‌تر از NAV باشد. این موضوع این امکان را برای معامله‌گران ETF فراهم می‌کند که بتوانند به موقع چنین فرصت‌های خوبی را بیابند.

 ETF ها مشابه با صندوق‌های مشترک، روزانه NAV خود را نیز در پایان بازار برای گزارش‌دهی محاسبه می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها همچنین NAV روزانه چند بار در دقیقه را آنلاین محاسبه و منتشر می‌کنند. اما برای انجام معامله سرمایه گذاران باید با دو مفهوم NAV صدور و NAV ابطال آشنا باشند. در گذشته گزارشی با عنوان «NAV چیست و چگونه محاسبه می شود؟» جهت آشنایی با مفهوم کلی NAV منتشر شده است.

NAV صدور چیست؟

NAV صدور به هزینه‌ای اطلاق می‌شود که سرمایه‌گذاران برای خرید واحدهای صندوق پرداخت می‌کنند. کارمزد معامله نیز در این مبلغ محاسبه می‌شود و به همین دلیل، NAV صدور اندکی بیشتر از NAV هر واحد است. NAV صدور بر اساس ارزش خالص دارایی در روز بعد از ثبت درخواست خرید محاسبه می‌شود.

NAV ابطال چیست؟

NAV ابطال به مبلغی گفته می‌شود که دارنده واحد صندوق در ازای فروش کسب می‌کند. با توجه به کسر شدن کارمزد معامله، قیمت NAV ابطال از NAV هر واحد کمتر خواهد بود. NAV ابطال بر اساس ارزش خالص دارایی در روز بعد از ثبت درخواست فروش محاسبه می‌شود.

به زبان ساده اگر سرمایه گذار تصمیم به نقدکردن سرمایه اش بگیرد، قیمت واحدها به صورت NAV ابطال محاسبه خواهند شد.

همانطور که گفته شد قیمت هر واحد با فرض کسر هزینه‌های مربوطه مشخص می‌شود، یعنی هزینه‌ی کارمزد و معاملات فروش محاسبه شده و از ارزش خالص هر واحد کسر می‌شود بر این اساس معمولا NAV ابطال کمتر یا مساوی NAV هر واحد می‌شود.

به عبارت دیگر، قیمت نمادها باید مطابق با NAV صدور و ابطال واحدها تعیین شده و متناسب با تغییرات آن‌ها نوسان می‌کند. با اینکار این اطمینان برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود که می‌تواند پول خود را با کسر هزینه منطقی معاملات و بدون در نظر گرفتن وضعیت بازار و قابلیت نقدشوندگی سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق، دریافت نماید.

معامله ETF های دولتی زیر nav ابطال

در سال جاری دولت جهت تامین کسری بودجه خود دست به افتتاح دو صندوق ETF با عنوان دارا یکم و پالایش یکم زد. صندوق دارا یکم شامل شرکت های بیمه ای و بانکی که دولت هنوز سهام دار آن بود، عرضه شد. پالایش یکم نیز شرکت های پتروپالایشی به مردم واگذار شد.

اما این صندوق‌ها در عمل هیچ یک بازارگردان ندارند یا بهتر است گفته شود، بازارگردانی با منابع مالی مناسب جهت معامله ندارند.

مطابق با آخرین NAV ابطالی که برای این دو صندوق محاسبه شده است، هر دو این صندوق ها در روز های گذشته، پایین از NAV محاسبه شده در حال معامله بوده اند. این یعنی در صورتی که خریداران بخواهند واحدهای این صندوق ها را به دولت بازگردانند، می توانند عدد بالاتری را به دست بیاورند. اما نکته جالب در خصوص خرید و فروش سهام این صندوق ها به جایی باز می گردد که شرکت های حقوقی اصلا تمایلی به خرید واحدهای این صندوق ندارند.

بررسی دقیق روند این نمادها، نشان می دهد شرکت های حقوقی کمتر از ۲ درصد معاملات روزانه، خریدار این صندوق ها بوده اند. معامله پایین تر از NAV ابطال نشان می دهد عده ای از خریداران این صندوق ها که حداقل ۲ ماه منتظر بازگشایی این نمادها بوده اند، حاضرند بدون کسب سود، آن را واگذار کنند.

دارا سوم در راه است

عباس معمارنژاد، معاون امور بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی، درخصوص صندوق داراسوم، گفت: صندوق داراسوم که مرکب از باقیمانده سهام دولت در سه بانک صادرات، ملت و تجارت است، در آینده ای نزدیک به مردم واگذار می شود.

تجربه دارا یکم که در روز بازگشایی تقریبا ۱۳۴ درصد سود نصیب خریداران کرد و تا ۲۲۰ درصد سود نیز پیش رفت، خرید دارا دوم را برای سهامداران جذاب کرد. اگرچه روند نزولی بازار سرمایه باعث شد از این صندوق استقبال پرشوری اتفاقا نیفتد و عملا درصد پایینی از سهام این صندوق فروش رفت. اما پالایش یکم با ۱۳ درصد سود بازگشایی شد و بعد از سود آن به ۴ درصد کاهش یافت. این مساله باید برای تصمیم گیران برای واگذاری دارا سوم که از نمادهای بانکی هستند، نمی تواند تجربه موفقی باشد و ممکن است تعداد افراد بسیار کمتری خریدار واحدهای دارا سوم باشند.

دولت باید پیش از آنکه دارا سوم را عرضه کند، مشکل بازارگردانی این صندوق ها را حل کند تا تجربه خرید این صندوق ها را برای مردم شیرین کرده تا بتواند سهام باقی مانده این شرکت ها را واگذار کند.

۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 10461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha