کاهش قیمت خودرو اولویت اصلی نمایندگان مجلس است/با این وضعیت نباید به فولادسازان تسهیلات و یارانه انرژی تعلق بگیرد

طاهری با بیان اینکه راهکارهای کاهش قیمت خودرو جزو اولویت نمایندگان مجلس است، افزود: موضوع واردات خودرو به کشور بدون انتقال ارزی در دست بررسی نمایندگان کمیسیون صنایع قرار دارد و هنوز تکمیل و نهایی نشده است اما به اعتقاد برخی از نمایندگان، امکان واردات خودروی خارجی و با استاندارد به کشور بدون انتقال ارز می تواند باعث افزایش عرضه خودرو در کشور شود و به دنبال آن، شاهد کاهش قیمت خودرو در کشور باشیم و منظور از این طرح، واردات خودروی لوکس نیست.

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه خودرو رادار اقتصاد ضمن انتقاد از افزایش قیمت مواد اولیه تولید خودرو اظهار داشت: فولاد در داخل کشورمان تولید می شود و با توجه به دریافت تسهیلات دولتی و یارانه انرژی، از این صنعت در کشورمان می شود و در حال حاضر، تولید آن دو برابر مصرف داخلی است و امکان صادرات هم برایمان مهیاست اما می بینیم که به دلایل نامعلومی قیمت فولاد با قیمت جهانی محاسبه می گردد، در حالی که اگر قرار است فولاد با قیمت دلار محاسبه گردد، نباید به آن تسهیلات و یارانه انرژی تعلق بگیرد.

وی ادامه داد: عرضه فولاد در بورس مطرح شد تا از این طریق بتوان مانع از افزایش قیمت فولاد شد اما دیدیم که به دلیل عدم عرضه صد در صدی فولاد در بورس، قسمت زیادی از آن سر از بازار سیاه در آورد و همچنان با قیمت بالا به فروش رسید و به همین دلیل، کمیسیون صنایع مجلس، عرضه صد در صدی فولاد در بورس را پیشنهاده داده است تا از این طریق بتوان مانع از افزایش قیمت فولاد شد و اجرای این طرح می تواند باعث تعادل قیمت فولاد در کشور شود.

طاهری با بیان اینکه کاهش قیمت فولاد باعث کاهش قیمت ساخت تولید خودرو می شود، افزود: یقینا با کاهش قیمت فولاد شاهد کاهش قیمت خودرو در کشور هم خواهیم بود چرا که قیمت فولاد در قیمت گذاری خودرو هم اثر مستقیم دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مقابله با دلالان در بازار خودرو هم می تواند در کاهش قیمت خودرو اثرگذار باشد، افزود: اعضای کمیسیون صنایع مجلس، طرح ساماندهی بازار خودرو  و عرضه خودرو در بورس کالا را پیشنهاد داده اند و این طرح در حال بررسی است اما یکی از اهداف، کم رنگ کردن اثرگذاری دلالان در بازار خودرو است و شرایط را به گونه ای تعریف می کنند که نگاه سرمایه ای به خودرو حذف گردد و فقط مصرف کننده واقعی متقاضی خرید خودرو باشد.

وی تاکید کرد: طبق این طرح، خریدار خودرو تا چند سال امکان فروش خودرو را ندارد و اگر این اتفاق رخ دهد، باید مالیات سنگین پرداخت کند که مقرون به صرفه نیست و این باعث می شود که مصرف کننده واقعی فقط با نیت مصرف گرایی و نه کسب سود، به سراغ خرید خودرو برود و همین امر باعث واقعی شدن تقاضاها در بازار خودرو می شود.

طاهری بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو را جزو اولویت های نمایندگان مجلس کمیسیون صنایع ارزیابی کرد و افزود: یقینا افزایش قیمت خودرو در طول ماه های گذشته  باعث شده که نمایندگان برای واقعی کردن قیمت خودرو تلاش های زیادی انجام دهند و تکمیل این طرح، همچنان در کمیسیون صنایع مجلس ادامه دارد و امیدوارم در نهایت، تصمیمی اتخاذ گردد که به نفع عموم مردم باشد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید متولی واردات خودرو بدون انتقال ارز باشد،اظهار داشت:موضوع واردات خودرو به کشور بدون انتقال ارزی در دست بررسی نمایندگان کمیسیون صنایع قرار دارد و هنوز تکمیل و نهایی نشده است اما به اعتقاد برخی از نمایندگان، امکان واردات خودروی خارجی و با استاندارد به کشور بدون انتقال ارز می تواند باعث افزایش عرضه خودرو در کشور شود و به دنبال آن، شاهد کاهش قیمت خودرو در کشور باشیم و منظور از این طرح، واردات خودروی لوکس نیست و بخش خصوصی می تواند در این زمینه، نقش آفرینی موثری داشته باشد. 

انتهای پیام/

۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 11139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha