ارز تک‌نرخی تولید محصولات کشاورزی را توجیه‌پذیرتر می‌کند

شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران معتقد است: با تک نرخی شدن ارز، تولید محصولات کشاورزی توجیه‌پذیر می‌شود. توقف صادرات منابع نفتی و افزایش بهای ارز فرصتی برای رشد صادرات غیرنفتی کشور بود هرچند به دلیل مشکلات حاکم بر اقتصاد، صادرکنندگان نتوانستند از این فرصت بهره ببرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ نوسانات قیمتی در کالاهای اساسی، عدم تأمین به‌موقع نهاده‌های دامی، اعمال محدودیت در واردات این نوع از محصولات و در نهایت پافشاری دولت بر تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی، موضوعاتی بودند که رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به آنها، عملکرد دولت در این بخش را ضعیف و غیرقابل‌دفاع ارزیابی کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته عملکرد دولت در تأمین کالاهای اساسی را نامناسب دانست و تأکید کرد: در سال ۹۹ شاهد نوسانات قیمتی این نوع محصولات در سطح جامعه بودیم. متأسفانه منابع ارزی لازم به‌خوبی تخصیص پیدا نکردند و در مواردی می‌بینیم که وضعیت نابسامان نهاده‌های دامی، اثرات سویی بر بازار گذاشت، به‌ویژه بی‌برنامگی دولت در این حوزه را شاهد بودیم و محدودیت در واردات موجب شد در مقاطعی کمبود و نوسان قیمتی در بازار گشت قرمز و گوشت مرغ اتفاق بیفتد.

علی شریعتی مقدم، یکی از دلایل آشفتگی در بازار کالاهای اساسی را تصمیم نادرست دولت درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان به این از کالاها در خرداد ۹۷ عنوان کرد و گفت: اتاق ایران از همان خرداد ۹۷ که دولت تصمیم خود را اعلام کرد، آثار و تبعات احتمالی را در قالب نامه‌نگاری و گفت‌وگوهای تخصصی با دولت در میان گذاشت. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد این سیاست به‌مراتب اثرات مخرب‌تری نسبت به تک‌نرخی شدن ارز حتی با بهای گران‌تر داشت و زمینه سوءاستفاده و انواع اقدامات رانتی را فراهم کرد و در نهایت عواید مثبتی که دولت به دنبال آن بود تا به دست مصرف‌کننده برسد، محقق نشد.

به عقیده او اگر نظرات بخش خصوصی بیشتر موردتوجه قرار می‌گرفت و نظام روان‌تر، ساده‌تر و واقع‌بینانه‌تری اتخاذ می‌شد، امروز مردم درمجموع راضی‌تر بودند.

شریعتی مقدم همچنین به لایحه بودجه ۱۴۰۰ و امکان تأمین منابع پیش‌بینی شده برای حوزه کشاورزی اشاره و تصریح کرد: مشکل جدی این بودجه به تأمین منابعی که در آن متصور شده‌اند، برمی‌گردد. در حال حاضر محدودیت‌های قابل‌ملاحظه‌ای گریبان کسب‌وکار کشور را گرفته و از طرفی بنگاه‌ها با مشکلات جدی مواجه هستند و درعین‌حال باید مالیات سنگینی بپردازند که در این وضعیت فشار مضاعفی بر آنها وارد می‌شود.

این فعال اقتصادی منابعی که قرار است از محل چاپ اوراق که در سال ۹۹ هم صورت گرفت، تأمین شود را همراه با اثرات جانبی گسترده‌ای توصیف کرد که می‌تواند وضعیت اقتصادی را از این هم بدتر کند؛ بالا رفتن نرخ ارز، افزایش نرخ بهره در کنار تورم فزایند.

او با ابراز امیدواری درباره امکان ایجاد ارتباطات بین‌المللی با توجه به شرایط جدیدی که در آمریکا رخ داده است، بی‌توجهی نسب به فرصت ایجاد شده برای توسعه صادرات غیرنفتی را موردانتقاد قرار داد و افزود: در این مدت از فرصت توقف صادرات نفت در راستای جهش صادرات غیرنفتی استفاده نکردیم، البته هنوز هم دیر نشده، حداقل در محصولات کشاورزی و صنایع وابسته که مزیت داریم، چنانچه دولت و بخش‌هایی از حاکمیت مشکلات صادرکنندگان که از سال ۹۷ در زمینه ایفای تعهدات ارزی به وجود آمد را حل کند و برای آینده منابع لازم را در اختیار بانک‌های تخصصی قرار دهد، می‌توان نسبت به رشد صادرات محصولات کشاورزی امیدوار بود.

او ادامه داد: درخواست بخش کشاورزی از دولت اختصاص یک میلیارد یورو به بانک‌های تخصصی برای افزایش سرمایه آنهاست تا به کمک این منابع بتوانیم صادرات محصولات کشاورزی را توسعه داده و شاهد مثبت شدن تراز تجاری این بخش باشیم و درعین‌حال وضعیت اشتغال در این حوزه را بهبود داده، محرومیت‌زدایی کرده و سطح درآمدزایی کشاورزان را تقویت کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران روند خرید تضمینی محصولات کشاورزی را نیز نامطلوب خواند و تأکید کرد: تعیین قیمت‌های نامناسب و تأمین مالی که اغلب به‌موقع صورت نمی‌گیرد، مهم‌ترین مشکلات این حوزه هستند. اگر بتوانیم کیفیت و کمیت و به‌طورکلی بنیان‌های تولید را افزایش دهیم شاید به‌طورکلی مسئله خرید تضمینی به حاشیه برود.

شریعتی مقدم تصریح کرد: یک کالا در داخل با قیمت تضمینی خریده می‌شود که بازهم به دلیل دونرخی بودن ارز، بهای پایین‌تری نسبت به قیمت‌های جهانی دارد. اگر ارز را تک‌نرخی کنیم بدون شک تولید توجیه بیشتری پیدا می‌کند.

۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 11366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha