برنامه‌ریزی برای توسعه ساخت داخل اجزا و قطعات وارداتی صنعتی

 معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۰ درصد ارزش تولیدات صنعتی از واردات تامین می‌شود که برای داخلی‌سازی آنها برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ مهدی صادقی‌نیارکی درخصوص نگرانی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان از باز شدن درهای کشور به روی واردات با بهبود احتمالی فضای سیاسی بین‌المللی، افزود: بر اساس مجوز صادر شده از سوی شورای هماهنگی سران قوا، واردات نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ ردیف از مجموع هشت هزار ردیف تعرفه کالایی که به اندازه کافی در کشور تولید می‌شوند، ممنوع است و این ممنوعیت‌ها ادامه دارد.

وی بیان‌داشت: علاوه بر آن، وزارت صنعت درخصوص کالاهایی که به مرحله ساخت داخل می‌رسند از اعضای کمیسیون ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات، حمایت‌های تعرفه ای را تقاضا می‌کند.

صادقی‌نیارکی همچنین به مدیریت ثبت سفارش‌ها اشاره کرد و گفت: برپایه منابع ارزی که قابل تخصیص باشند، مقدار ثبت سفارش کالاها، تجهیزات و ماشین‌آلات با رعایت سقف و سابقه هر بنگاه مدیریت می‌شود.

وی تاکیدکرد: مجموعه سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به گونه‌ای است که منابع محدود را به اولویت واردات مواد اولیه، واسطه‌ای، قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز اختصاص خواهد داد.

معاون وزیر صنعت تصریح‌کرد: در سال‌های گذشته و متاثر از تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی، تقاضای بالایی برای داخلی‌سازی در کشور اتفاق افتاده و بسیاری کالاها و فناوری‌ها بومی‌سازی شده و پاسخگوی نیاز مشتریان نیز بوده که نیاز به خرید خارجی را کاهش داده است.

وی با اشاره به ارزبری حدود ۲۰ درصد تولیدات صنعتی، خاطرنشان‌کرد: همه ساله در بخشی از نیاز مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا و قطعات، ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع از طریق واردات تامین می‌شود که برای داخلی‌سازی آنها برنامه ریزی شده است.  امسال برنامه داخلی‌سازی ۳.۲ میلیارد دلاری در دستور کار است که در ۹ ماهه امسال با پروژه‌های اجرا شده در استان‌ها و برگزاری میزهای تعمیق داخلی‌سازی، ۲.۲ میلیارد دلار معادل ۶۸.۷ درصد برنامه به ثمر نشست.

۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 11925

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha