تحلیل آمار صادرات و واردات در آذرماه /تجارت خارجی چرا مسیر مستمر صعودی خود را بازیابی نکرده است؟/ با رشدهای کم نمی توان تراز تجاری منفی ۱۲میلیارد دلاری را  جبران نمود

در آذرماه سال‌جاری ، ۴میلیون تن کالای وارداتی به ارزش ۶/۳۲۰میلیارد دلار وارد کشور شده که در مقایسه با واردات ۳/۸میلیون تنی به ارزش ۶/۱۰۰میلیارد دلار در آبان‌ماه از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۵/۲ و ۳/۶درصد افزایش یافته است این درحالیست که واردات در آبان‌ماه نسبت به ماه قبل خود یعنی مهرماه از نظر وزنی و ارزشی ۱۵و ۱۱درصد افزایش نشان می دهد . این مسأله بدین معنیست که روند افزایشی وزن و ارزش واردات متوقف شده و روند واردات بیش از ۶۵ درصدی رشد از نظر وزنی و بیش از ۶۷ درصد. از نظرارزشی کاهش یافته است.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد نهمین ماه سال ۱۴۰۲را در حالی پشت سر گذاشتیم که نوسان تجارت خارجی کشور همچون ماه‌های گذشته استمرار داشته و تجارت خارجی کشور و در یک کلام صادرات و واردات کالایی،مسیر مستمر صعودی خود را بازیابی نکرده است .

در آذرماه سال‌جاری ، ۱۱/۸۶۰میلیون تن کالا به ارزش ۴/۲۳میلیارد دلار به خارج از کشور صادر شده که نسبت به صادرات ۱۰/۶۰۰میلیون تنی به ارزش ۳/۷میلیارد دلار آبان‌ماه ،از نظر وزنی ۱۱/۸درصد و از نظر ارزشی ،۱۴/۳درصد رشد را نشان داده است این در حالیست که صادرات در آبان‌ماه نسبت به مهرماه از نظر وزنی ۱۰/۲درصد رشد و از نظر ارزشی ۷/۵درصد کاهش نشان داده است . لذا آنچه از این آمار به دست می آید به این صورت است که روند ارزشی صادرات از مهرماه شروع به افزایش کرده و از کاهش ۱۶درصدی در مهرماه به کاهش ۷/۵درصدی در آبان‌ماه و رشد ۱۴/۳درصدی در آذرماه رسیده است که این امیدواری را ایجاد می کند که در صورت مدیریت واردات در ماه‌های اخیر و استمرار روند افزایشی صادرات، امکان جبران تراز منفی انباشته ماه‌های قبل وجود داشته باشد . همچنین رشد وزنی صفر درصدی صادرات در مهرماه نسبت به شهریورماه در ماه‌های آبان و آذر به ترتیب به ۱۰/۲ درصد و ۱۱/۸درصد ارتقا یافته که‌ با توجه به رشد ۱۴/۳درصدی ارزش در آذرماه به نظر می رسد روند صادرات کالاهای با ارزش افزوده ،صعودی شده است. لذا در حالیکه ارزش هر تن کالای صادراتی در مهر ماه و آبان‌ماه به ترتیب ،۳۴۳و ۳۴۹دلار بوده است ، این رقم در آذرماه سال ۱۴۰۲ با رشد ۲/۱درصدی به ۳۵۷دلار ،افزایش یافته است. قابل ذکر است که ارزش هر تن کالای صادراتی در مهرماه نسبت به شهریورماه ۱۶درصد کاهش یافته بود .

ازطرف دیگر در آذرماه سال‌جاری ، ۴میلیون تن کالای وارداتی به ارزش ۶/۳۲۰میلیارد دلار وارد کشور شده که در مقایسه با واردات ۳/۸میلیون تنی به ارزش ۶/۱۰۰میلیارد دلار در آبان‌ماه از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۵/۲ و ۳/۶درصد افزایش یافته است این درحالیست که واردات در آبان‌ماه نسبت به ماه قبل خود یعنی مهرماه از نظر وزنی و ارزشی ۱۵و ۱۱درصد افزایش نشان می دهد . این مسأله بدین معنیست که روند افزایشی وزن و ارزش واردات متوقف شده و روند واردات بیش از ۶۵ درصدی رشد از نظر وزنی و بیش از ۶۷ درصد. از نظرارزشی کاهش یافته است.

ارزش هر تن کالای وارداتی در آذرماه برابر با ۱۵۸۰دلار بوده که این رقم در شهریور ،مهر و آبان به ترتیب ۱۹۳۰، ۱۶۸۴و ۱۶۰۵بوده که بیانگر کاهش روند واردات کالاهای مصرفی و حرکت به سمت واردات مواد اولیه ،ماشین آلات و کالاهای سرمایه ای است. شایان ذکر است که ارزش هر تن کالای وارداتی در آذرماه نسبت به آبان‌ماه ۱/۶ درصد کاهش یافته است .نسبت ارزش صادرات به واردات در آذرماه برابر با ۰/۶۶ بوده که بیانگر یک دلار واردات در مقابل ۶۶سنت صادرات بوده . این شاخص در آبان‌ماه۰/۶۰ سنت و در مهرماه ۰/۷۳ بوده است .نکته آخر و پایانی وضعیت تراز تجاری در آذرماه می باشد که این شاخص برابر با ۲/۰۹- میلیارد دلار بوده که هر چند وضعیت نسبت به آبان‌ماه ۳۹۱میلیون دلار بهبود را نشان می دهد ولی روند منفی و بالای دومیلیارد دلاری تراز تجاری ادامه داشته و با رشدهای کم نمی توان جبران تراز تجاری ۱۲-میلیارد دلاری را نمود و لازم است تمهیدات جدی در خصوص شیوه حکمرانی و سیاستگذاری تجارت خارجی اندیشیده شود

۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 50619

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha