حال و هوای بازرگانی خارجی در مرداد ۱۴۰۲/شیب نزولی صادرات غیرنفتی متوقف شد؛آغاز رشد تدریجی صادرات/ روند سینوسی تجارت خارجی در ماه‌های گذشته بهبود یافته است

ارزش تجارت خارجی کشور در مردادماه با وزن ۱۲میلیون و هفتصد هزار تن به ۸ میلیارد و پنجاه و پنج میلیون دلار رسید که نسبت به ماه گذشته یعنی تیر ماه از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب، کاهش ۶ و ۱۰ درصدی را نشان می دهد .خوشبتانه روند سینوسی تجارت خارجی در ماه‌های گذشته بهبود یافته و این امیدواری وجود دارد که شاهد توسعه هر چه بیشتر صادرات و مدیریت واردات باشیم.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ در مرداد ماه سال‌جاری ۱۰/۱۴۲میلیون تن کالا به ارزش ۳/۳۹۴ میلیارد دلار صادر و ۲/۵۵۸میلیون تن کالا به ارزش ۴/۴۶۱میلیارد دلار به کشور وارد شده است که صادرات ،نسبت به تیر ماه سال‌جاری از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱/۱ درصد و ۰/۴ درصد کاهش را نشان می دهد. این در حالیست که واردات در مردادماه نسبت به ماه قبل از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۲۱و ۱۶ درصد کاهش نشان می دهد .

تغییرات ارزش و تناژ صادرات و واردات در مردادماه نسبت به تیر ماه در مقایسه با این تغییرات در تیرماه نسبت به خرداد ماه علی‌الخصوص در حوزه صادرات، بیانگر کاهش روند نزولی صادرات بوده و این امیدواری را ایجاد می کند که با استمرار سیاستگذاریهای انجام شده در حوزه تجارت خارجی و همچنین ثبات قوانین و مقررات به ویژه در حوزه های ارزهای صادراتی به ویژه هماهنگی سیاستهای ارزی و تجاری شاهد تغییرات مثبت در راستای اهداف از پیش تعیین شده باشیم .

در حالیکه صادرات کشور در تیرماه نسبت به خرداد ماه از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۵ و ۱۶ درصد کاهش نشان می دهد این روند در مردادماه نسبت به تیرماه به ۱/۱و ۰/۴ درصد تغییر یافته است. به عبارت دیگر در حالیکه ارزش صادرات در تیرماه نسبت به خرداد ماه ۱/۱میلیارد دلار کاهش یافته است این کاهش در مردادماه نسبت به تیرماه ،صرفا صد میلیون دلار بوده که بیانگر آغاز رشد تدریجی صادرات از نظر ارزشی می‌باشد. همچنین کاهش مقدار وزنی صادرات مشروط به اینکه با افزایش ارزش صادرات همراه باشد به معنای صادرات کالاهای با ارزش افزوده و کاهش خام فروشی است .

در خصوص واردات هم لازم است حرکت از سمت واردات کالاهای نهایی به سمت مواد اولیه ،ماشین آلات ،کالاهای واسطه ای و سرمایه ای صورت پذیرفته و افزایش وزنی واردات با کاهش ارزشی همراه باشد. اما نکته مهم در خصوص حجم و ارزش تجارت خارجی اینکه در حالیکه تجارت خارجی از نظر وزن و ارزش در تیرماه نسبت به خرداد ماه به ترتیب ۲۶ و ۱۵ درصد کاهش را نشان می دهد وضعیت در مردادماه بهبود یافته و کاهش ۶ و ۱۰ درصدی در وزن و ارزش را تجربه کرده است .به دیگر سخن، روند تجارت خارجی در مرداد ماه از نظر وزنی ۷۷ درصد و از نظر ارزشی ۳۳درصد بهبود یافته است .

نسبت ارزش صادرات به ارزش واردات در مرداد ماه برابر با ۰/۷۱ می باشد که بیانگر یک دلار واردات در برابر ۷۱سنت صادرات بوده که این نسبت در تیرماه ۰/۶۱بوده که معنای صادرات ۶۱سنتی در مقابل یک دلار واردات بوده که ارقام فوق بیانگر بهبود ۱۶ درصدی این نسبت در مرداد ماه می باشد. همچنین میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در مردادماه ۳۳۵ دلار بوده که این شاخص در تیرماه برابر با ۳۳۲ دلار بوده که رشد یک درصدی ارزش هر تن کالای صادراتی و حرکت تدریجی به سمت صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاست. از سوی دیگر ارزش هر تن کالای وارداتی در مردادماه سال‌جاری ۱۸۲۲ دلار می باشد که این رقم در تیرماه برابر با ۱۷۰۸ دلار بوده که با توجه به افزایش ۷ درصدی این شاخص ،لازم است تمهیدات جدی در خصوص مدیریت واردات در نظر گرفته شود.

نکته مهم و پایانی تراز تجاری در مردادماه و مقایسه آن با تیرماه می باشد که می تواند دیدگاههایی را برای برنامه ریزی هر چه مطلوبتر فراهم نماید .در حالیکه تراز تجاری در تیرماه ۲/۱۳۳_ میلیارد دلاربوده این شاخص در مرداد ماه به ۱/۲۶۷- تغییر یافته که بیانگر بهبود ۸۶۷ میلیون دلاری در تراز تجاری ( بهبود ۴۱درصدی)می باشد.

به هر حال همانگونه که بیان گردید روند سینوسی تجارت خارجی در ماه‌های گذشته بهبود یافته و این امیدواری وجود دارد که با اقدامات انجام شده در حوزه های حکمرانی ،سیاستگذاریهای ارزی و تجاری و اقدامات جامعه تجار و بازرگانان شاهد توسعه هر چه بیشتر صادرات و مدیریت واردات باشیم.

۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 46498

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha