حال و هوای تجارت خارجی کشور در آبان ماه/ روند کاهشی ارزش صادرات در آبان‌ماه تقریبا نصف شده است/به ازای هر یک دلار کالای وارداتی ۶۰ سنت کالا از کشور صادر شده است

نکته مهم و تاثیر گذار در مورد نسبت ارزش صادرات به ارزش واردات به عنوان یک شاخص اثرگذار اینکه این شاخص در مهرماه برابر با ۰/۷۳ بوده که این رقم در آبان‌ماه به عدد ۰/۶۰ کاهش یافته است به عبارت دیگر در آبان‌ماه به ازای هر یک دلار کالای وارداتی ۶۰ سنت کالا از کشور صادر گردیده که در مقایسه با ماه قبل کاهش ۱۸درصدی را نشان میدهد . بنابراین علیرغم کاهش ارزش هر تن کالای وارداتی به علت رشد بیشتر وزن واردات نسبت به ارزش واردات ، نسبت صادرات به واردات وضعیت مطلوبی نداشته و لازم است در این خصوص تمهیدات جدی در نظر گرفت .

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در آبان‌ماه سالجاری ، ۱۰/۶میلیون تن کالا به ارزش ۳/۷میلیارد دلار صادر شده که با توجه به صادرات ۱۱/۸میلیون تنی به ارزش ۴میلیارد دلار در مهرماه سال۱۴۰۲، از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۰/۲و ۷/۵درصد کاهش را نشان می دهد. این در حالیست که در مهرماه نسبت به ماه قبل از آن یعنی شهریورماه ، صادرات از نظر وزنی تغییر چندانی نداشته ولی از نظر ارزشی کاهش ۱۶درصدی را تجربه کرده است.

این مسأله بیانگر آن است که روند کاهشی ارزش صادرات در آبان‌ماه ،تقریبا نصف شده است . بر اساس آمار موجود ، ارزش هر تن کالای صادراتی در آبان‌ماه برابر با ۳۴۹دلار بوده که در مقایسه با ارزش ۳۴۳دلاری مهرماه ، رشد ۱/۷درصدی را نشان می دهد .این در حالیست که ارزش هر تن کالای صادراتی در مهرماه نسبت به شهریور ماه، کاهش ۱۶درصدی را بیان کرده است.همچنین در آبان‌ماه ۱۴۰۲، ۳/۸میلیون تن کالا به ارزش۶/۱میلیارد دلار وارد شده که در مقایسه با واردات ۳/۳میلیون تنی به ارزش ۵/۵میلیارد دلار ، افزایش وزنی و ارزشی واردات به میزان ۱۵و ۱۱درصد را نشان می دهد .

شایان ذکر است که رشد واردات در مهرماه نسبت به شهریورماه از نظر وزنی ۳درصد رشد و از نظر ارزشی ۹ درصد کاهش یافته بود بنابراین بررسی آمار وزنی و ارزشی واردات در آبان‌ماه بیانگر رشد۵۰۰درصدی وزنی و ۱۶۶درصدی ارزشی نسبت به تغییرات وزن و ارزش واردات در مهرماه می باشد .ارزش هر تن کالای وارداتی در آبان‌ماه سالجاری برابر با ۱۶۰۵دلار بوده که در مقایسه با ارزش ۱۶۸۴دلاری هر تن کالای وارداتی در مهرماه ، کاهشی ۵درصدی را نشان می دهد این در حالیست که ارزش هر تن کالای وارداتی در مهرماه برابر با ۱۹۲۰دلار بوده که این روند کاهشی بیانگر افزایش نسبی واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و سرمایه ای و ماشین آلات در ماه‌های اخیر می باشد .

نکته مهم و تاثیر گذار در مورد نسبت ارزش صادرات به ارزش واردات به عنوان یک شاخص اثرگذار اینکه این شاخص در مهرماه برابر با ۰/۷۳ بوده که این رقم در آبان‌ماه به عدد ۰/۶۰ کاهش یافته است به عبارت دیگر در آبان‌ماه به ازای هر یک دلار کالای وارداتی ۶۰ سنت کالا از کشور صادر گردیده که در مقایسه با ماه قبل کاهش ۱۸درصدی را نشان میدهد . بنابراین علیرغم کاهش ارزش هر تن کالای وارداتی به علت رشد بیشتر وزن واردات نسبت به ارزش واردات ، نسبت صادرات به واردات وضعیت مطلوبی نداشته و لازم است در این خصوص تمهیدات جدی در نظر گرفت .همچنین تراز تجاری کشور ، در آبان‌ماه ۱۴۰۲، رقم (۲/۴-) میلیارد دلار بوده که در مقایسه با تراز تجاری (۱/۴-) میلیارد دلاری مهرماه ، کاهشی ۷۱درصدی را نشان می دهد . این در حالیست که از تیرماه که شاهد تراز تجاری (۲-) میلیارد دلاری بودیم روند تجاری کشور به گونه ای بوده که تراز تجاری کشور ، ارقام کمتر از منفی دومیلیارد دلار را تجربه کرده بود به صورتیکه تراز تجاری کشور در ماه‌های مرداد، شهریور و مهرماه به ترتیب برابر با (۱/۲-) ،(۱/۳-) و (۱/۴-) میلیارد دلار بوده است .به عبارت دیگر در حالیکه تراز تجاری کشور ، رشد ماهانه کسری صد میلیون دلاری را تجربه کرده بود به یکباره درآبان‌ماه ، شاهد افزایش کسری یک میلیارد دلاری نسبت به مهرماه هستیم .

۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
کد خبر: 49802

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha