سیاست دو گانه بایدن در قبال عربستان

اگرچه دولت بایدن برخلاف دولت سابق آمریکا در ظاهر سیاستی متفاوت در قبال عربستان اعمال کرده اما در نهایت، ریاض همچنان گاو شیرده امریکا باقی خواهد ماند و تغییری در روابط راهبردی واشنگتن و ریاض به رغم ظاهرسازی های دولت بایدن صورت نمی گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، اگرچه دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا ساعتی پیش گزارش غیرمحرمانه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی با تایید محمد بن سلمان ولیعهد سعودی انجام شده است اما خبرگزاری رویترز گزارش داد که با این وجود محمد بن سلمان توسط آمریکا تحریم نخواهد شد.

یک مقام ارشد آمریکا به رویترز گفت: دولت بایدن تحریم ها و ممنوعیت های روادید را برای هدف قرار دادن شهروندان عربستان سعودی که در قتل خاشقچی در سال ۲۰۱۸ دست داشته اند، اعلام خواهد کرد اما این تحریم ها شامل بن سلمان ولیعهد عربستان نخواهد بود.

به گفته این مقام آمریکایی که رویترز نامی از وی نیاورده است، رویکرد دولت بایدن ایجاد شروع جدید روابط با عربستان بدون قطع رابطه اصلی میان دو کشور در خاورمیانه است.

به نوشته رویترز، به نظر میرسد که دولت بایدن اگرچه طبق اطلاعات ارائه شده محمد بن سلمان را فرد صادر کننده قتل خاشقچی می داند اما کاخ سفید قصد دارد روابط کاری خود با ولیعهد عربستان را حفظ کند.

مقام ارشد دولت بایدن در ادامه افزود: هدف ایجاد یک کالیبراسیون مجدد در روابط است نه جدایی، این به دلیل منافع مهمی است که ما به صورت مشترک داریم.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز جمعه گزارش غیر محرمانه‌ای را از قتل این روزنامه‌نگار منتقد حکام فعلی سعودی منتشر کرد که در آن آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی تایید کرده است

همچنین افزوده شده است: ما بر اساس کنترل  ولیعهد در تصمیم‌گیری پادشاهی، دخالت مستقیم یک مشاور اصلی و محافظان محمد بن سلمان در جزئیات این عملیات و حمایت ولیعهد برای استفاده از اقدامات خشونت آمیز برای سکوت مخالفان خارج از کشور از جمله خاشقچی، به این ارزیابی رسیدیم.

این گزارش تاکید دارد: از سال ۲۰۱۷، ولیعهد کاملا بر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی پادشاهی تسلط دارد و بسیار بعید به نظر می رسد که مقامات سعودی بدون مجوز ولیعهد، عملیاتی از این دست را انجام داده باشند.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۹ قانونی را تصویب کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا را موظف به ارائه چنین گزارش طبقه بندی نشده‌ای کرد اما ترامپ این درخواست را نادیده گرفت.

خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر ماه سال ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرد، به قتل رسید اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد.

۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 12197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha