نباید اقتصاد کشور به برجام گره زده شود/ظرفیت اقتصادی پانزده کشور منطقه با ۵۰۰ میلیون جمعیت موضوع ساده‌ای نیست که وزارت‌خارجه بی‌توجه از کنار آن بگذرد!

رامین مهمان پرست سخنگوی سابق وزارت خارجه گفت: یکی از اشکالات ما این است که داشتن یک معاونت اقتصادی را در وزارت خارجه کافی می‌دانیم و گمان می‌کنیم این معاونت مسوول مسائل اقتصادی کشور در وزارت خارجه است در حالی که این تفکر اشتباه است، چرا که نباید فکر کنیم یک معاونت کار اقتصادی کند و بقیه معاونت‌های وزارت خارجه کار سیاسی انجام دهند. این تفکر به معنای محروم کردن کشور از ظرفیت کار اقتصادی سایر معاونت‌های وزرات خارجه است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رهبر معظم انقلاب در اولین روز فروردین ماه که نقطه نظرات خود را با مردم در میان گذاشتند به موضوع عدم پیوند زدن مسائل اقتصادی کشور به تحریمها و اینکه برای باقی ماندن تحریم ها برنامه ریزی کنیم و گمان کنیم تحریم ها همچنان باقی می ماند اشاره کردند تا اقتصاد کشور شرطی و وابسته به برجام و تحریم ها نشود. رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت خارجه در راستای سخنان مقام معظم رهبری نقش وزارت خارجه در شکوفایی اقتصاد و توسعه تولید را بیان کردند که در ادامه آمده است.

رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت خارجه در گفت و گو با رادار اقتصاد با تاکید برمساله تولید و توجه به این نکته که نباید اقتصاد کشور به مساله برجام گره زده شود گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی و اول فروردین ماه بر موضوع تولید به عنوان رکن مهم رشد و توسعه اقتصاد کشور تاکید داشتند، اما رویکرد مهم دیگری که ایشان بر آن تاکید داشتند، گره نزدن اقتصاد کشور به موضوع برجام و فرض این موضوع که تحریم ها باقی ماندنی است.
 

وی دراین باره افزود: آنچه دراین موضوع مشخص است کار کردن برای خنثی کردن تحریم هاست که دستگاه های مختلف اعم از قوه مجریه یا مقننه و قوه قضاییه باید وارد عمل شوند. قوه مقننه با تصویب قوانین حامی تولید و مسائل اقتصادی می تواند روی خنثی کردن تحریم‌ها به شدت اثر گذار باشد. مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین حمایت از تولید و نظارت بر اجرای درست آن و ازمیان برداشتن و حذف قوانینی که مانع تولید و صادرات می شود می توانند دراین موضوع بسیار کارساز باشند. اگر این موارد توسط قوه مجریه و قوه مقننه به خوبی انجام شود و از آن سو قوه قضاییه نیز به سد سازان در برابر تولید اعلام جرم کند که آنها را به دادگاه می کشاند اگر در مسیر تولید اخلالی ایجاد شود قطعا از طریق مبارزه با مفاسد اقتصادی ، مبارزه با قاچاق کالا و وارداتی که می‌تواند کمر تولید را بشکند در زمینه تولید و رشد و توسعه اقتصادی می توانیم به سمت افق های روشن تری حرکت کنیم.

 رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزرات خارجه دراین باره خاطر نشان کرد: بنابراین یکی از مهمترین اقدامات برای سال ۱۴۰۰ خنثی کردن تحریم ها با بحث حمایت از تولید و رفع موانع تولید در داخل کشور است که بخشی از آن را باید در دیپلماسی اقتصادی محقق نمود. قطعا تنها وظیفه دستگاه سیاست خارجی حل کردن مسائل برجامی و مذاکره پیرامون آن نیست، هر چند دستگاه دیپلماسی خارجی نیز نباید در بحث برجام از طرف آمریکایی و اروپایی برای انجام تعهدات خود خواهش یا درخواست کند، بلکه برای توسعه اقتصاد کشور بیش از آنکه به بازگشت آمریکا یا اروپا به برجام بها دهیم باید به روابط دو جانبه یا چند جانبه با سایر کشورهای جهان در حوزه اقتصادی بیشتر توجه کنیم.

کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطر نشان کرد: روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان در اولویت است و یکی از موضوعاتی است که وزارت خارجه باید آن را در صدر برنامه های خود قرار دهد. قطعا دستگاه سیاست خارجی در این حوزه نقش خطیری بر عهده دارد لذا از این ظرفیتها نباید غفلت کند. استفاده از ظرفیت اقتصادی و تجاری پانزده کشور منطقه با ۵۰۰ میلیون جمعیت موضوع ساده ای نیست که وزارت خارجه بی توجه از کنار آن بگذرد.

رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت خارجه دراین باره توضیح داد: مرزهای گسترده آبی و خاکی با کشورهای همسایه فرصت خوبی برای روابط دو جانبه اقتصادی برای ما فراهم کرده است. بی تردید منافع اقتصادی و روابط تجاری و اقتصادی به روابط سیاسی گره خورده است و این روابط است که اتفاقا زمنیه های خنثی سازی تحریم ها را فراهم می آورد، از این رو می بایست زمینه های صادرات کالاهای تولیدی خود را به کشورهای همسایه فراهم کنیم، این موضوع یکی از مهمترین وظایف اصلی دستگاه سیاست خارجی است.

کارشناس سیاست خارجی خاطر نشان کرد: برای تولید کالای با کیفیتی که قابلیت رقابت با کالای خارجی را داشته باشد برخی زمینه ها در کشورباید فراهم شود که نقش وزارت امور خارجه در تسهیل کنندگی این موضوع بسیار حائز اهمیت است. به هرحال تولید کنندگان نیازمند واردات ماشین آلات پیشرفته و مدرن، مواد اولیه و فناوری های روز دنیا هستند، اگر این نیازها توسط  وزارت امور خارجه و هماهنگی دستگاه‌ها وزارتخانه‌های اقتصادی به دست تولید کنندگان برسد قطعا تحول ویژه ای در امر تولید کشور صورت می گیرد.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه تصریح نمود: یادمان نرود اگر دیپلماسی اقتصادی به درستی اجرا شود راه تنفسی برای اقتصاد و جهشی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌شود، لذا نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های سیاسی و اقتصادی و تمامی نهادهایی که در تولید و صادرات نقش دارند هستیم که با وزرات خارجه در ارتباط تنگاتنگی باشند، ضمن اینکه وزارت امور خارجه نیز باید ثابت کند شایستگی و لیاقت این فرماندهی را دارد و وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد.

رامین مهمانپرست وظایف وزارت خارجه را در شکوفایی اقتصاد و توسعه تولید اینگونه توضیح داد: وزارت خارجه باید بازارهای بیرون را به خوبی شناسایی کند و آنها را به تولیدکنندگان داخلی معرفی کند کالاها و خدمات فنی و مهندسی و سایر نیروهای متخصص که در زمینه های مختلف می توانند فعال باشند را در خارج از کشور به خوبی تبلیغ و معرفی کند و بین تجار و بازرگانان و فعالین اقتصادی ارتباط دو طرفه ای ایجاد کند.

وی در این باره خاطرنشان کرد: وزارت خارجه برای توسعه تولید و شکوفایی اقتصاد باید به سراغ برقراری روابط دو جانبه و چند جانبه با کشورهای مختلف برود، با آنها پیمان نامه هایی در راستای تسهیل صادرات کشور به امضاء برساند. برای مثال بسیاری از کشورها برای حمایت از تولید کنندگان خود در بازارهای هدف قرارداد های ترجیحی می‌بندند تا وقتی کالای کشورشان به کشورهدف صادر می شود، تعرفه پایین تری به آن بازار تعلق می‌گیرد، لذا وقتی قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده پایین می آید قدرت رقابت و فروش بیشتر ایجاد می شود.

کارشناس دیپلماسی اقتصادی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم به برخی از   موافقتنامه های چندجانبه و منطقه‌ای وارد شویم و از مزایای عوارض گمرکی و تعرفه‌های پایین و تسهیلات برای ورود کالاها و رقابت با سایر کشورها برخوردار باشیم، در امر جهش تولید و رونق اقتصاد موفق می شویم، لذا رسیدن به این جایگاه با تحرک جدی وزارت امور خارجه در ارتباط است. یکی از اشکالات ما این است که داشتن یک معاونت اقتصادی را در وزارت خارجه کافی می دانیم و گمان می کنیم این معاونت مسوول مسائل اقتصادی کشور در وزارت خارجه است در حالی که این تفکر اشتباه است، چرا که نباید فکر کنیم یک معاونت کار اقتصادی کند و بقیه معاونت های وزارت خارجه کار سیاسی انجام دهند. این تفکر به معنای محروم کردن کشور از طرفیت کار اقتصادی سایر معاونت های وزرات خارجه است. بی تردید روابط سیاسی بدون داشتن روابط اقتصادی و دیدن منافع اقتصادی در دنیا بی معنی است، کشورهایی که از حجم روابط بالای اقتصادی برخوردارند و روابط  پایداری دارند بیشتر بر روابط اقتصادی تکیه دارند تا روابط سیاسی، یعنی اگرروابط سیاسی خوب باشد اما حجم رابطه تجاری اقتصادی ناچیز باشد روابط سیاسی اهمیت چندانی ندارد و ممکن است با  کوچکترین نوسان سیاسی مواضع کشورها تغییر کند در حالی که این مواضع زمانی  پایدار می ماند که قطع روابط منجر به از بین رفتن منافع اقتصادی کشورها شود، بنابراین وزارت خارجه باید به این موضوع دقت کند  و در زمینه توسعه روابط اقتصادی به شدت فعال شود.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه بیان داشت: نه تنها معاونت اقتصادی وزارت خارجه، بلکه هدف همه معاونت ها باید توسعه روابط در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی به صورت توأمان باشد حتی بخش معاونت کنسولی باید تسهیل کننده این موضوع باشد. معاونت حقوقی و بین المللی نیز باید در این زمینه پیشگام شوند و همه معاونت‌های منطقه‌ای برای این مسئله تلاش کنند.در شرایط کنونی تمام معاونت ها باید برای کار اقتصادی بر خط باشند چرا که توان وزارتخارجه ما به مراتب بیشتر از عملکرد کنونی است.

 رامین مهمانپرست در پاسخ به این سوال که چرا این موضوع تا کنون محقق نشده است گفت: زمانی وزارت خارجی می‌تواند این نقش را ایفا کند که کارشناسان اقتصادی زبده و مدیران متخصص و مسلطی به مسائل اقتصادی روز دنیا داشته باشد. سفارتخانه‌ها کاملاً آماده این کار باشند و دستگاه‌های مختلف که به خارج از کشور مامور اعزام می‌کند، ماموران اقتصادی زبده و کار بلدی را به خارج بفرستند که با وزارت خارجه به صورت کامل در تماس باشند و فرماندهی وزارت خارجه را بپذیرند، این  زمان جنگ اقتصادی توسط کسانی که سعی کردند جنگ را به زمین اقتصاد ایران بکشانند به پایان می رسد چرا که ایران روابط اقتصادی خود را با کشورها توسعه داده و از این مسیر توانسته است تحریم ها را خنثی کند.

۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 12905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha