افزایش یارانه تا ۱۶۰ هزار تومان صحت دارد؟

افزایش یارانه نقدی همواره طی سال‌های اخیر جزء خواسته یارانه‌بگیران بوده و حالا موضوع افزایش یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی تا ۱۶۰ هزار تومان مورد توجه قرار گرفته است، این موضوع صحت دارد؟

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، اگرچه طی چند سال اخیر یارانه‌بگیران از دولت درخواست افزایش یارانه نقدی را داشته‌اند اما از ابتدای طرح پرداخت یارانه مبلغ آن تغییر نکرده، یعنی همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر نفر است.

در چند سال گذشته با افزایش فشارهای اقتصادی و بالا رفتن نرخ تورم، بارها زمزمه‌ افزایش یارانه‌ها شنیده شده اما هیچگاه از سوی مسئول یا سازمانی تایید نشده است، افزایش یارانه تا ۱۶۰ هزار تومان نیز یکی از احتمالاتی است که از سوی برخی از رسانه‌ها و مردم اعلام شده اما تاکنون تایید یا تکذیب نشده است.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نیز حاکی از این است که برای افزایش مبلغ یارانه‌ها نه جلسه‌ای تشکل داده شده و نه تصمیمی گرفته شده است. در واقع سازمان‌های مرتبط با افزایش و پرداخت یارانه‌ها این موضوع را تایید نکرده‌اند.

در جریان لایحه بودجه نیز کمیسیون تلفیق از افزایش دو برابری یارانه‌ها خبر داد اما در صحن علنی تصویب نشد و دولت موظف شد دو یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی و یارانه معیشتی بنزین را در دستور کار واریزی‌های هر ماه خود قرار دهد.

اگرمصوبه کمیسیون تلفیق در صحن نیز رای می‌آورد امسال ۱۰ میلیون نفر از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، مبلغ ۲۶۷ هزار تومان؛  ۲۵ میلیون نفر از اقشار ضعیف و دریافت‌کنندگان یارانه معیشتی، مبلغ ۱۸۸ هزار تومان؛ ۲۳ میلیون نفر، مبلغ ۱۳۶ هزار تومان یارانه بنزین و ۲۰ میلیون نفر دیگر مبلغ ۹۱ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کردند.

در بودجه امسال نیز منابع برای پرداخت یارانه نقدی و بنزین تعیین شده و نامی از یارانه دیگری برده نشده است.

اما دو سناریو برای افزایش یارانه‌ها وجود دارد: اول این که اگر شرایط کرونا ادامه داشته باشد و وضعیت معیشت مردم سخت‌تر شود، احتمالا دولت پرداخت یارانه جدید مثل یارانه کرونا را در دستور کار قرار می‌دهد.

دومین سناریو نیز این است که از طریق ایجاد منابع درآمدی جدید برای دولت، یارانه سومی به واریزی‌های هر ماه اضافه شود که احتمالا منابع آن از طریق افزایش قیمت در یک بخش خاص تامین می‌شود.

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 14042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha