یارانه تشویقی ۶۱ میلیون نفر به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز اجرای مرحله جدید طرح کالا برگ الکترونیک با عنوان طرح فجرانه خبر داد که به موجب آن یارانه تشویقی همه خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و خانوارها می‌توانند به مدت سه ماه از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت ماه از اقلام کالابرگی خرید کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح جزئیات «طرح فجرانه» گفت: این طرح به مناسبت دهه مبارک فجر از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت و در این طرح اعتبار خرید ۱۱ قلم کالابرگی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

سید صولت مرتضوی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ادامه داد: در دولت سیزدهم در راستای ایفای وظایف و همچنین کمک به سفره مردم به خصوص اقشار کم درآمد به منظور بسترسازی تکافل اجتماعی چند طرح مهم در دستور کار دولت قرار گرفته است که یکی از این طرح‌ها، طرح کالابرگ الکترونیکی است که سال گذشته عملیاتی شد. هر چند با فراز و فرودهایی مواجه بود ولی اکنون بیش از ۱۷ درصد از جامعه هدف از این طرح استقبال کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: به منظور باز تعریف و به روز کردن طرح، اصلاحاتی در آن صورت گرفت و ابتدا ۱۱ قلم کالا به صورت کالابرگ الکترونیکی در خدمت آحاد مختلف ۷ دهک درآمدی قرار گرفت و مبلغ یارانه‌ای که به صورت خرید کالا از بستر کالابرگ الکترونیکی پرداخت می‌شد در دوره قبل ۱۲۰ هزار تومان بود که اکنون به ۲۲۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرده است.

به گفته مرتضوی طرح فجرانه فعلا به مدت سه ماه اجرا خواهد شد و افراد در این طرح برخلاف طرح گذشته که باید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه خود را صرف خرید کالابرگ می کردند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت کنند، در این مرحله ضرورتی ندارد که تا سقف ۲۰۰ هزار تومان خریداری شود. ۱۱ قلم کالا کد گذاری شده و هر کسی به هر میزانی از میزان معین شده کالابرگ خریداری کند مشمول این یارانه می شود.

وی افزود: به عنوان مثال اگر در این طرح برای سرانه هر فرد در ماه ۲ کیلو برنج تعیین شده است خانوار ۴ نفره می‌تواند در ماه ۸ کیلو برنج خریداری و یارانه‌اش را دریافت کند، مرغ و گوشت و حبوبات هم به همین شکل است.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر کسی ۱۱ قلم کالا خریداری کند معادل ۲۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف به حساب فروشنده واریز می‌شود. یعنی آن خریدار به قیمت پایه خریداری می‌کند و ۲۲۰ هزار تومان مابه التفاوت به حساب فروشگاه از طریق شبکه ملی اعتبار واریز می شود.

آنطور که مرتضوی گفته یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی خانوار همچنان به قوت خود باقیست و خرید به طور اختیاری صورت می گیرد و این طرح مشمول ۷ دهک اول تا هفتم درآمدی می شود که ۶۱ میلیون نفر را شامل می شوند.

وی ادامه داد: قیمت سبد، قیمت مبنا و پایه سبد ۱۱ قلم کالا، ۵۲۳ هزار تومان و قیمت فعلی ۱۱ قلم کالا ۷۴۳ هزار تومان است و چنانچه کسی بخواهد ۱۱ قلم کالا خریداری کند باید ۵۲۳ هزار تومان از جیب خود بپردازد و ۲۲۰ هزار تومان از طریق شبکه ملی به حساب فروشنده واریز می شود.

مرتضوی افزود: طرح فجرانه از ۱۷ بهمن ماه تا ۱۷ اردیبهشت ماه سال آینده تداوم دارد و خرید وزنی است و به تناسب هر فرد به هر میزانی که از این کالاها خریداری کند، مشمول یارانه تشویقی یا مضاعف خواهد شد.

وزیر کار در پاسخ به این پرسش که اگر برای یک خانوار ۴ نفره ۸ کیلو برنج درنظر گرفته شود و آنها ۵ کیلو خریداری کنند آیا ۳ کیلو برنج باقی مانده حذف خواهد شد با خیر؟ توضیح داد: یارانه مضاعف به همان ۵ کیلو تعلق می‌گیرد.یعنی اگر یک خانوده‌ای مثلاً قدرالسهمش ۸ کیلو برنج است حالا ۵ کیلو برنج خریداری کند به همان ۵ کیلو برنج یارانه تعلق خواهد گرفت.

وی گفت: مرتضوی در پاسخ به این پرسش که اگر خانواری تصمیم بگیرد همه ۷۴۳ هزار تومان را مرغ خریداری کند این مکان برایش هست یا خیر؟ گفت: این امکان برایش وجود ندارد، به همان میزان قدرالسهمی که مشخص شده باید خرید شود. مثلاً سرانه یک کیلو مرغ در ماه می‌تواند از بستر کالابرگ الکترونیکی خریداری کند.

وزیر کار درباره اتصال فروشگاه‌ها به شبکه کالابرگ نیز گفت: طبق آخرین برآوردها ۲۱۰ هزار فروشگاه در سراسر کشور از این طرح استقبال کردند که در حال حاضر به سامانه متصل شده‌اند. ۱۰ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ هم طرف قرارداد این طرح هستند و هیچ نقطه‌ای وجود ندارد که اگر کسی خواست از اقلام کالابرگ خریداری کند دچار مشکل شود. حتی در روستاهای کوچک این امکان فراهم و دسترسی برای آحاد مختلف دهک‌های هفتگانه فراهم شده است.

۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 51906
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha