انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری: ابطال انتخابات با بازی سیاسی!؟

انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری با حدود ۴۰ میلیون سهامدار عدالت در حالی برگزار شد که برخی از کاندیداها و نمایندگان مجلس آن را غیر شفاف می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، انتخابات مجامع استانی  سهام عدالت را "فاقد مشروعیت" خواند.

او گفته است «پیشنهاد ما این است که انتخابات مجامع استانی سهام عدالت باید تا ثبت نام تمامی مالکان سهام عدالت به تعویق افتد و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات فراگیر فراهم شود.»

پیشتر هم برخی از نمایندگان اعلام کرده بودند که باید انتخابات شرکت‌های سرمایه گذاری تا انتخاب دولت جدید به تعویق بیفتد. قرار بود ۲۰ اسفند ماه برگزار شود که ابراهیمی سرو علیا عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس دلیل لغو شدن آن را فراهم نبودن زیر ساخت‌ها و کم بودن افراد متخصص ثبت نام کننده در انتخابات عنوان کرده بود.

خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم برگزاری انتخابات در صورت عدم رفع ابهامات را سبب ایجاد رانت می‌داند و گفته است که ساز و کار نظارت و ضوابط هزینه‌ کرد شرکت‌های سهام عدالت استانی مشخص نیست.

پور ابراهیمی با استناد به نامه رئیس سازمان بازرسی کشور به قوه قضائیه این انتخابات را مغایرت‌ با ابلاغیه مقام معظم رهبری دانست و گفته که ۱۱ بند تخلف سازمان بازرسی در انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری پیدا کرده است.

انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد ماه برگزار می‌شود. بعد از آزاد سازی سهام عدالت کسانی که روش مدیریت غیر مستقیم را انتخاب کردند اکنون سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند و تمامی آن‌ها می‌توانند با دریافت کد سجامی در انتخاب اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها حضور پیدا کنند.

به دنبال منافع سیاسی هستند

در رابطه با این موضوع یکی از مقامات  شرکت‌ سرمایه‌گذاری انتخابات طبق قانون برگزاری شده و هیچ گونه ابهامی در ان وجود ندارد.

او با اشاره به اظهارات برخی از نمایندگان مجلس به برگزاری مجامع این صحبت‌ها را بیشتر  سیاسی و انتخاباتی دانست.

خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: رهبر انقلاب در روز ۹ اردیبهشت ماه ابلاغیه ۳ بندی آزادسازی سهام عدالت را صادر کردند و شورای عالی بورس آیین‌نامه‌ای را در این خصوص تهیه کرد که دارای چند مشکل و نقطه ضعف جدی بود.

شرکت سرمایه‌گذاری استانی با استناد بر قانون مواد قانونی و ابلاغیه‌های سازمان بورس چنین ادعای را رد کرد و اعلام کرد: کلیه اقدامات در راستای فرآیند آزادسازی سهام عدالت و تشکیل مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، منطبق بر موازین قانونی و پیرو تحقق اهداف مدنظر، به ویژه حمایت از سهامداران و ایجاد امکان مشارکت گسترده ایشان صورت گرفته است.

در بخشی از واکنش شرکت سرمایه‌گذاری به اظهارات خاندوزی آمده: با هدف اجرایی نمودن دستور مقام معظم رهبری، امکان مشارکت گسترده سهامداران و جلوگیری از تضییع حقوق آنان در اداره امور شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، آیین­ نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۰۵ در ۲۲ ماده به تصویب آن شورای محترم رسید.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری به دنبال منافع شخصی

نعمتی روابط عمومی شرکت‌ سرمایه‌گذاری مرکزی در مورد مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری گفت: یکسری از شرکت‌های استانی به خاطر اینکه منافع آن‌ها به خطر افتاده شکایت کردند که با حجم دادستان لغو شد و تنها دو مجمع در بین مجامع باطل شد.

سجامی کردن مغایر با قانون تجارت است

یکی از کاندیدای انتخابات استانی هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری می‌گوید: که ضعف‌های در ثبت نام و اطلاع رسانی توسط سازمان وجود داشته است.

علی اکبر خاطره گفت: بعد از اینکه در سامانه سازمان بورس برای کاندیدای هیات مدیره ثبت نام کردم، هیچ گونه اطلاع رسانی به بنده در خصوص رد صلاحیت یا عدم رد صلاحیت صورت نگرفت و هر چقدر هم از سازمان بورس پیگیر این موضوع می‌شدیم کسی در این خصوص اطلاع نداشت.

او افزود: یکی از ایرداتی که برای این انتخابات می‌توان گرفت بحث الزام سجامی شدن سهامداران است. در کجای قانون تجارت الزام کردند که صاحبان شرکت برای انتخاب اعضای هیات مدیره باید یک کد خاصی دریافت کنند.

طبق قانون تجارت، سهامداران یک شرکت به اندازه تعداد سهام خود حق رای دارند، با توجه به اینکه دارندگان سهام عدالت سهام یکسانی دارند(بدون در نظر گرفتن سهام ۵۰۰ هزار تومانی) حق رای برای همه سهامداران یکسان است.

این کارشناس بازار می‌گوید: با توجه به بالا بودن تعدد کاندیداها بررسی سوابق و صلاحیت آن‌ها سخت بود و با توجه به کمبود نیرو این حق را می‌توان به سازمان داد که در بررسی آن‌ها به کندی رفتار کند اما مسئله مهم این است که چه اجباری بود که به سرعت انتخابات را برگزار کنند تا تخلف یا مشکل به وجود بیایید.

خاطره عدم بیرون آمدن صورت جلسه انتخاب هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری را ناشی از وضعیت مهیا نبود زیر ساخت‌ها می‌داند و می‌گوید: به نظر من سازمان تنها می‌خواست انتخابات را برگزار کند و چندان به مسائل زیر ساختی توجه نکرده است.

این کارشناس واکنش نمایندگان به انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری را در بخشی از موارد صحیح دانست و معتقد است که بخشی از این اظهارات هم جنبه حزبی دارد.

یکی از ایراداتی که به انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد است نحوی اطلاع رسانی به سهامداران و اجبار به سجامی شدن آن است.

اما شرکت سرمایه‌گذاری در مورد نحوی اطلاع رسانی اعلام کرده :" در رابطه با عدم آگاهی سهامداران نیز شایان ذکر است یکی از اهداف استفاده از سامانه سجام و دیگر درگاه‌های بازار سرمایه، اطلاع رسانی به سهامداران است که طی این مدت به طرق مختلف و به دفعات مکرر از طریق رسانه های جمعی و علی الخصوص شرکت سپرده گذاری مرکزی به عنوان نهاد مراجعه سهامداران، محقق گردیده و به وضوح نمایان است که سطح آگاهی سهامداران به طور چشمگیری افزایش یافته است. "

پیشتر هم مدیران شرکت‌های سرمایه گذاری نمی‌توانسنتند به سامانه "ستان" دسترسی داشته باشند و ایرادی که کاندیداهای هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری گرفتند این موضوع را تاکید می‌کند. حیدری سخنگویی شرکت مرکزی سهام عدالت در واکنش به عدم دسترسی‌ها به این سامانه می‌گوید: پس از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ به دلایل نامعلوم و به صورت مکرر دسترسی مدیران سرمایه‌گذاری استانی به ستان محدود شد و مشخص نیست که در دست چه اشخاصی قرار دارد. او این موضوع را چالش مهم در شفایت انتخابات مطرح کرده و گفته است این موضوع فرآینده ثبت نام کاندیداها را با مشکل و ابهام روبه رو کرده است.

قرار است که  در کمیسیون اقتصادی مجلس مسئله انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری عنوان و در خصوص ابطال و پذیرفتن این انتخابات تصمیم‌گیری شود.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 14578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha