تزریق ۲۰۰ میلیون دلار پول به بازار سرمایه یک اقدام شدیدا غلط است/دیر یا زود گروه دیگری قربانی این مصوبات بورسی می‌شوند!

استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: مصوبه دولت برای تزریق ۲۰۰ میلیون دلار پول به بازار سرمایه برای تقویت بورس، یک اقدام شدیدا غلط است، ضمن اینکه ذخایر ارزی کشور خالی است و ارزی برای اختصاص دادن به این موضوع وجود ندارد! بنابراین مشخص است که دولت به چاپ پول رو می آورد که در نوع خود تورم زاست.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پیشنهاداتی که برای رشد بازار سرمایه به سران قوا ارجاع داده شده بود از سوی سران قوا برای تسهیل ورود سرمایه گذاری به بورس و حمایت از سهامداران تصویب شد. بندهای مصوب سران قوا از جمله موضوعاتی بود که درروزهای گذشته مورد تحلیل کارشناسان اقتصادی قرار گرفت و تحلیلگران اقتصادی دولت را نسبت به خطرات تحقق این بندها برای حمایت یک جانبه از بورس و تبعاتی که متعاقبا روی اقتصاد خرد وکلان کشور می گذارد هشدار دادند. حسین راغفر اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا دراین باره نظر خود را با رادار اقتصاد درمیان گذاشته است.

حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و کارشناس اقتصادی درگفت وگو با رادار اقتصاد درخصوص مصوبات بورسی سران قوا و شائبه ها و اشکالات پیرامون این موضوع گفت: اولا مصوبه دولت برای تزریق ۲۰۰ میلیون دلار پول به بازار سرمایه برای تقویت بورس، یک اقدام شدیدا غلط است، ضمن اینکه ذخایر ارزی کشور خالی است و ارزی برای اختصاص دادن به این موضوع وجود ندارد! بنابراین مشخص است که دولت به چاپ پول رو می آورد که در نوع خود تورم زاست.

راغفر دراین باره توضیح داد: پولی که از سمت نظام بانکی وارد بازار سرمایه می شود در نهایت وارد سفته بازی می شود بدون اینکه روی تولید اثر مثبتی داشته باشد.از سوی دیگر سران قوا تلاش می کنند تا اینگونه نشان دهند که مایل به جبران بخشی از زیانی هستند که بازندگان بورس دچار آن شد تا بلکه از این طریق بتوانند شاخص ها را بهبود بدهند و اعتمادی در بازار سرمایه ایجاد کنند که مردم گمان کنند کمتر دچار ضرر و زیان می شوند، قطعا این موضوع هم نمی تواند اعتماد از دست رفته مردم به بورس را بازگرداند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا دراین باره تصریح کرد: اعتماد سازی به این سبک و روش حتما کار مهملی است به این علت که بورس فقط با سرمایه گذاری در تولید رشد می کند.  سرمایه گذاری در تولید ممکن است دارایی های ملموس باشد مثلاً کالایی تولید شود، یا دارایی‌های ناملموس باشد که منجر به ثبت اختراعی شود که  این حق اختراع برای کشور ارزش افزوده ای بیافریند که بتوانیم آن را در بخش دارایی‌های ناملموس قرار دهیم، بنابراین این مصوبات واین مدل تصمیم گیری ها هیچ کمکی به بورس نمی کند چرا که ارکان اقتصاد ایران خراب است.

راغفر درباره این موضوع توضیح داد: سرمایه گذاری کشور بیش از ۱۰ سال منفی است، یعنی سرمایه گذاری خالص کمتر از میزان استهلاک سرمایه هایمان بوده است، بنابراین در این ده سال مرتبا از ذخایرمان مصرف کردیم یعنی سرمایه‌گذاری جدیدی که بتواند براساس آن رشد اقتصادی جدیدی فراهم کند که بر اساس آن رشد، ارزش افزوده داشته باشیم که ارزش افزوده منجر به  درآمد برای بنگاه‌ها شود و آن درآمد موجب افزایش قیمت سهام شود،وجود نداشته است. وقتی که سرمایه گذاری نداریم، آنچه موجب رشد شاخص بورس شود همه حباب است، حباب هایی که مانند سال های گذشته یکی پشت یکی دیگر در بورس می ترکد، بنابراین سران قوا مصوباتی از این دست طراحی و ابلاغ کنند به  جز متورم تر شدن حباب بورس، دستاورد دیگری برای ما نخواهد داشت و دیر یا زود گروه دیگری قربانی این مصوبات بورسی می‌شوند.

راغفر با اشاره به این موضوع مهم که اعتماد از دست رفته به بازار به این سرعت بازنمی گردد خطاب به سران قوا و مسوولین دولتی گفت: ضربه ای که مردم در سال گذشته وامسال از بورس خورده اند، ضربه سنگینی است که دولت از همان ابتدای امر می بایست متوجه این موضوع می بود که نبود! دولت چگونه انتظار دارد با مصوباب هفت گانه سران قوا مردم یک بار دیگر به بورس اعتماد کنند، هنوز جای ضربه آنها دردناک و متورم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا خاطر نشان کرد:قطعا اعتماد از دست رفته مردم به بازار سرمایه و به دولتی هایی که خود مصوب این اعتماد زدایی بودند به این زودی ها ساخته نمی شود، لذا سران قوا نباید فکر کنند که به این زودی ها و با این مصوبات می توانند سرمایه های مردم را راهی بورس کنند.

حسین راغفر شرط اعتماد مردم به بورس را اینگونه تشریح کرد و گفت: زمانی مردم به بورس اعتماد می کنند و سرمایه های خود را روانه این بازار می کنند که تولید کشور در مسیر رونق و جهش قرار بگیرد، موضوعی که نیازمند اصلاحات جدی و ساختاری و اساسی در ارکان اصلی اقتصاد کشور است. اگر اصلاحات انجام شود و تولید راه بیفتد، تولید سود آور باشد و دلالی از بین برود و سود آوری نداشته باشد آن زمان مردم در بورس سرمایه گذاری می کنند.

 استاد اقتصاد در ادامه خاطر نشان کرد: از این جهت رونق تولید برای مردم و سرمایه گذاران حائز اهمیت است واینگونه به سرمایه گذاری در بورس اعتماد می کنند که رونق تولید، منجر به افزایش سطح اشتغالزایی در کشور می شود، لذا مردم می دانند که می توانند در حوزه های جدید مثل نوآوری در صنایع تولیدی سرمایه گذاری کنند، سرمایه گذاری در   تولید رقابتی قابل عرضه ای که نه تنها بازار داخلی را پوشش دهد، بلکه قابل عرضه در بازارهای منطقه ای هم باشد. اگر چنین موضوعی دراقتصاد کشور کلید بخورد و سران قوا با سیاست گذاری های درست زمینه رشد اقتصادی کشور را فراهم کنند، بنگاهی که در این ارزش افزوده سهیم و شریک است، قیمت سهامش  افزایش پیدا کند، در غیر این صورت اقدامات دیگری که انجام می‌شود همگی اقدامات کاملا غیرمنطقی و سفته بازانه ای است که به هیچ وجه کمکی به بورس یا کمکی به حفظ و ارتقای سرمایه های مردم و رشد تولید و شکوفایی اقتصاد کشور نمی کند و از این جهت مصوبه سران قوا چیزی عاید مردم و اقتصاد کشور و بازار سرمایه نمی کند.

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 14635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha