کرونا آمار جهانی کلاهبرداری را افزایش داده است!

استفاده از رمزنگاری به عنوان وسیله ای برای پولشویی وجوه غیرقانونی نگران کننده برای بانک هاست. "مسافرت در حال حاضر بسیار دشوارتر است ، بنابراین جابجایی پول دشوارتر است."تهدید دیگر مربوط به فناوری توسط FinCEN شناسایی شده است، ظرافت فزاینده ای ارائه می دهد که مجرمان "با هدف تضعیف شناخت فرآیندهای مشتری شما در محیط از راه دور" تلاش می کنند.

گروه اقتصاد بین الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،مهرداد حاجی زاده فلاح  کارشناس بانکی؛گروه های تبهکار خیلی زود با سواستفاده از شرایط Covid-19 سازگار شدند. تجارت لوازم پزشکی تقلبی در جهان افزایش یافته است، این گروه ها در حال تغییر الگوی جرایم اینترنتی، کلاهبرداری و پولشویی هستند. شخصی به نام جان باسکویل به مطالعه پرداخته که همه گیری این ویروس، چگونه رفتارهای مجرمانه را تغییر داده است؟ و اینکه چگونه بانک ها می توانند خطر قرار گرفتن در معرض فعالیت های غیرقانونی را به حداقل برسانند؟ مهرداد حاجی زاده فلاح مدرس علوم بانکی واستاد دانشگاه ارتباط بین بیماری های همه گیری مثل کرونا و تلاش دولتها برای کاهش آثار بیماری و فراهم شدن زمینه های کلاهبردای و جرایم برای مجرمان و تاثیر آن دراقتصاد را با رادار اقتصاد مطرح کرده است که در ادامه می خوانید.

در اوایل ماه مه سال ۲۰۲۰، افسران نیروی مرزی در بندر شلوغ دوور انگلستان محموله ای را کشف کردند که در پوشش "لوازم پزشکی" وارد شد و ظاهراً به یک بیمارستان در لندن ارسال شده است.با این وجود، پلیس، بیش از یک چهارم تن کوکائین کشف کرد که در زیر بسته یخ پزشکی جاسازی شده بود و ارزش بازاری آن به ۱۰ میلیون پوند می رسید. آژانس جرایم ملی این کشور (NCA) می گوید که همچنان به "کشف مقدار قابل توجهی از مواد مخدر در مرز" و همچنین سلاح های غیرقانونی از جمله سلاح گرم نیمه خودکار و یک تفنگ تهاجمی AK47 ادامه می دهد. ان. سی.اِی پیشنهاد می کند که مجرمان با این فرض کار می کنند که تلاش برای مهار همه گیر باعث منحرف شدن حواس مسئولان به ویژه در بنادر شده است و بنابراین فکر می کنند فرصتی برای واردات مقادیر بیشتر وجود دارد.

 اما نهادهای نظارتی و مقامات انتظامی در سراسر جهان هوشیارانه هشدار می دهند که ویروس در حال تغییر سریع روشهای جرم برای انتقال کالاهای غیرمجاز و بودجه از مرزهای بین المللی است. گزارش های مربوط به فروش تجهیزات پزشکی تقلبی، در برخی موارد در محموله های بزرگ بین المللی، مشهور بوده است زیرا تقاضای بی سابقه دارو و تجهیزات محافظتی راه های جدیدی برای کلاهبرداری ایجاد می کند.

در عین حال، مجرمان سعی کرده اند از راه دور با تقلب در جعل هویت، فیشینگ و حملات سایبری را به انجام برسانند.این امر خطرات زیادی را برای بانک ها ایجاد می کند. زیرا ممکن است آنها ناخواسته پرداخت ها را انجام دهند یا حتی از طرف بازرگانان متقلب، تأمین مالی شوند و همچنین خطرات ثانویه وجود دارد به این شکل که عاملان تلاش می کنند عواید جرم را از طریق سیستم مالی شستشو دهند.گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ، یک سازمان تأثیرگذار جهانی که استانداردهای مبارزه با جرایم اقتصادی را تعیین می کند، در ماه مه ۲۰۲۰ گزارش مفصلی صادر کرد و بیان داشت که این بیماری همه گیر "در حال ایجاد منابع جدید درآمد برای بازیگران غیرقانونی" است.

با استفاده از شواهد ارائه شده از ۴۸ حوزه قضایی در سراسر جهان، توسط این گروه ویژه اعلام شد:اقدامات مهار Covid-19 بر اقتصاد جنایی و تغییر رفتار مجرمانه تأثیر می گذارد تا مجرمان سودجو به سراغ سایر رفتارهای غیرقانونی بروند."این سو استفاده بیشتر از خدمات مالی دیجیتال مانند ارز رمزنگاری شده ، تلاش برای دور زدن اقدامات مراقبتی از راه دور مشتری و تلاش برای سو استفاده از کمک های مالی اضطراری در سطح دولت را به عنوان تهدیدهای بانک ها مشخص می کند.

 گروه ویژه اقدام مالی، اضافه می کند که گروه های جنایتکار احتمالاً به مشاغل جدید در زمینه جرائم با پول نقد و با نقدینگی بالا در کشورهای در حال توسعه روی می آورند.سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)در مورد مسائل بخش خصوصی، هشدار می دهد که اختلالات زنجیره تامین برای کالاهای خاص منجر به فرصت های بی سابقه ای برای جنایتکاران برای افزایش فعالیت های غیرقانونی خود در زمینه های مشابه در زمینه های خود می شود در اتحادیه اروپا، اداره بانکداری اروپا (EBA) تجارت بین المللی را به عنوان یک منطقه خطر اختصاص داده است. پس از انتشار گزارش در مورد موضوع در ماه مارس، یک سخنگوی EBA به GTR گفت که این به دلیل اقدامات محدود کننده ای است که توسط دولت ها برای مدیریت گسترش Covid-19 تعیین شده است. این بدان معنی است که جریان های مالی از بسیاری از شرکت هایی که در تجارت بین المللی شرکت دارند، انتظار می رود که کاهش یابد، این گروه طی بیانیه ای روشن کرد که نهادها باید پس زمینه و هدف از این معاملات غیر معمول را بررسی کنند تا مشخص کنند که آیا این موضوع موجب سوء ظن می شود یا به جای آن یک دلیل اقتصادی یا توضیح قانونی را می توان یافت.

 تحقیقات OECD نشان می دهد که در سال ۲۰۱۶، ارزش داروسازی های جعلی یا پراکنده به ۴.۴ میلیارد دلار رسید، چین و هند، امارات متحده عربی، سنگاپور و هنگ کنگ به عنوان "اقتصاد ترانزیت" شناخته شدند، در حالی که آفریقا، اروپا و ایالات متحده اهداف اصلی بودند. با این حال، به نظر می رسد Covid-19 به طور قابل توجهی شدت تقلب عرضه پزشکی را افزایش داده است. آژانس جهانی پلیس اینترپول شیوع "فرصتی برای پول نقد سریع" ارائه کرده است، زیرا جنایتکاران از تقاضای بازار بالا برای محصولات حفاظت شخصی و بهداشت استفاده می کنند. در اثر عملیات پلیس اینترپل، تلاش هفتگی در برابر جرایم دارویی، ۱۸٪ افزایش یافت. همچنین در تشنج داروهای غیر مجاز داروهای ضد ویروسی در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. در این رابطه، داروی تشنج کلروکین غیر مجاز - آنتی مالاریا به میزان زیادی بوده است سایر لوازم مورد استفاده قرار گرفت بیش از ۳۴۰۰۰ ماسک جراحی تقلبی یا غیرقابل جابجایی، و همچنین داروهای جعلی و به اصطلاح "اسپری کرونا" را شامل می شود .

دبیر کل اینترپول می گوید عملیات "تنها نوک کوه یخ را نشان می دهد". به طور مشابه، شبکه اجرای جنایات مالی ایالات متحده (FINCEN) - یک قدرت پولشویی قدرتمند و تأمین مالی تروریستی است که در وزارت دادگستری قرار دارد، می گوید که گزارش های متعددی از معاملات جعلی مربوط به مراقبت های بهداشتی دریافت کرده است. محصولات دیگر شامل برندهای ضد عفونی کننده برای خانه ها و کیت های تست Covid-19 است.با افزودن FINCEN: برخی از این کلاهبرداری ها ممکن است توسط بازیگران غیرقانونی انجام شود که اخیرا شرکت های عرضه نشده پزشکی یا بدون مجوز را تشکیل داده اند.

 در بریتانیا، واحد اطلاعات مالی - که در داخل NCA تشکیل شده و گزارش های فعالیت مشکوک از بانک ها را جمع آوری می کند - اذعان دارد موارد زیادی مشاهده شده است که در آن بانک ها به جنایتکاران تجهیزات حفاظتی جعلی مظنون شده اند.از نظر ارزش، مبالغ مربوطه احتمالاً زیاد است. حتی قبل از همه گیری ، آمارهای OECD نشان می دهد کالاهای تقلبی ۳.۳٪ تجارت جهانی در سال ۲۰۱۶ و تقریبا ۷٪ واردات اتحادیه اروپا بوده است.

کریستن آلما ، تحلیلگر سیاست در FATF ، در جریان جلسات توجیهی اخیر گفته که ناظر "شاهد افزایش در این روش خاص تولید جرم مالی به دلیل سودآوری آن است".وی گفت: "مجرمان می توانند از طریق تقلب در تجهیزات حفاظت شخصی به میلیون ها یورو یا دلار دسترسی داشته باشند." "این یک جرم کاملا سودآور است و به همین دلیل است که ما شاهد این تغییر در فضای جنایی نسبت به این مناطق هستیم."برای بانکهایی که از تجارت بین المللی تجهیزات پزشکی حمایت می کنند - به ویژه در مناطقی که به شدت به کمک های بشردوستانه احتیاج دارند - تمیز کردن معاملات قانونی و جعلی آسان نیست.

 تیموتی اوتول ، وکیل در Miller & Chevalier در واشنگتن دی سی و رهبر رویه دفاع یقه سفید شرکت ، می گوید موسسات مالی "باید خطرات متعدد را متعادل کنند".عارضه دیگر در تشخیص محموله های تقلبی این است که تعداد زیادی از شرکت ها در سراسر جهان خطوط تولید موجود را متوقف کرده و به جای آن تولید تجهیزات پزشکی را آغاز کرده اند. فقط در انگلستان ، بنگاه های مهندسی و تولیدکنندگان بزرگ مانند استون مارتین ، BAE Systems و Jaguar Land Rover تولید تجهیزات محافظتی ، هواکش ها و سایر مواد مهم را آغاز کرده اند.این امر کار را دشوارتر می کند ، اما بانک ها هنوز هم می توانند هرگونه معامله را بررسی کنند و دریابند که آیا شرکت های درگیر آنهایی هستند که انتظار دارند ، آیا قیمت با مقدار کالا مطابقت دارد و یا گیرنده سازمانی است باید آن کالاها را دریافت کند.

تقلب مربوط به ویروس کرونا محدود به تجارت کالاهای تقلبی نبوده است. در ایالات متحده ، FinCEN می گوید که مجرمان از همه گیری به عنوان یک "فریب" برای طرح های کلاهبرداری استفاده می کنند ، هم شرکت ها و هم افراد آسیب پذیر را هدف قرار می دهند.این آژانس می گوید گروه ها با هدف قرار دادن افرادی که از راه دور کار می کنند ، می توانند از اقدامات قفل استفاده کنند ، "اعمال تغییر در فعالیت های تجاری ، کاهش تحرک و افزایش اضطراب برای شکار افرادی که به دنبال اطلاعات و تجهیزات مهم مراقبت های بهداشتی هستند ، از جمله افراد مسن و افراد ناتوان"

 در انگلستان ، از اوایل ماه ژوئن ، پلیس اقدام تقلب بیش از ۲۰۰۰ گزارش به طور خاص مرتبط با Covid-19 دریافت کرده است. کارن باکستر ، رئیس جرایم اقتصادی در پلیس شهر لندن ، در جلسه کمیته پارلمان گفت که این موارد منجر به خسارت نزدیک به ۵ میلیون پوند شد.برای بانک ها، نگرانی فقط هدف قرار دادن کارکنان نیست. FinCEN هشدار می دهد که مجرمان اینترنتی "عمدتا درآمد خود را شسته و ابزارهای انجام فعالیت های مخرب خود را از طریق ارز مجازی خریداری می کنند" ، مانند بیت کوین .این می تواند بدین معنی باشد که موسسات مالی که مبادلات ارزهای رمزنگاری شده را به سیستم رسمی بانکی متصل می کنند ، در معرض خطر بیشتری برای رسیدگی به عواید کلاهبرداری و جرایم دیگر هستند. شرکت تحلیلی بلاکچین CipherTrace مقدار تولید شده توسط جرایم مربوط به رمزنگاری در پنج ماه اول سال جاری بالغ بر 1.36 میلیارد دلار برآورد کرده است.

استفاده از رمزنگاری به عنوان وسیله ای برای پولشویی وجوه غیرقانونی نگران کننده برای بانک هاست. او می گوید: "مسافرت در حال حاضر بسیار دشوارتر است ، بنابراین جابجایی پول دشوارتر است."تهدید دیگر مربوط به فناوری توسط FinCEN شناسایی شده است، ظرافت فزاینده ای ارائه می دهد که مجرمان "با هدف تضعیف شناخت فرآیندهای مشتری شما در محیط از راه دور" تلاش می کنند.آژانس می گوید که شرکت ها باید هوشیار باشند و مجرمان سعی می کنند فرآیندهای پردازنده و احراز هویت را هدف قرار دهند و استفاده از اصطلاح "deepfakes" را که از هوش مصنوعی برای دستکاری تصاویر دیجیتالی استفاده می کنند، به عنوان راهی برای به دست آوردن حسابهای قانونی، هوشمند نگه دارند.همچنین موسسات مالی باید خطرات محیط فعلی را در فرآیندهای تجاری خود و سطح اطمینان مناسب مورد نیاز برای راه حل های شناسایی دیجیتال را برای کاهش بهره برداری مجرمانه از محصولات و سیستم عامل های خود در نظر بگیرند.

حتی موسسات مالی که معمولاً مشاغل خود را از راه دور مدیریت می کنند ، مانند برخی از مبدل های ارز مجازی ، با توجه به تغییر شرایط تهدید ، ممکن است خود را در معرض دید بیشتری قرار دهند.این بدان معناست که پاسخ های بانک ها باید چند وجهی باشد. در ابتدا شرکت حقوقی به مشتریان خود توصیه می کند تا اطمینان حاصل کنند که از هک شدن در امان هستند.

به دلیل محدودیت های قفل، حملات سایبری ساده ترین روش برای ایجاد اختلال در سیستم های مالی برای افرادی است که تمایل به این کار را دارند. یکی از مواردی که توصیه می شود این است که بانک ها روش های اینترنتی خود را بررسی کنند تا هیچ حفره خاصی نداشته باشند.حتی اگر بسیاری از سیستم های انطباق در حال حاضر کاملاً تحت فشار قرار گیرند ، انجام یک نوع مراقبت لازم که قبلاً انجام می دهید، از اهمیت حیاتی برخوردار است. "تزریقات جدیدی به سیستم وجود دارد که بانک ها باید بررسی کنند."

در مورد تجارت متقلبانه ، مدتهاست که دیجیتالی شدن اسناد به عنوان راهی برای کاهش چک ها و قطع تقلب ، قاچاق و پولشویی از طریق فاکتور بیش از حد یا کمبود کالا مطرح می شود. گرچه کارشناسان هشدار می دهند که این همه درمان نیست.جفری وین ، شریک سالیوان و رئیس قانون می گوید:برای بسیاری ، از جمله گمرک و حمل و نقل، کاغذ وسیله بسیار راحتی برای انجام کارها بوده است و ما هنوز هم نمی توانیم بارنامه الکترونیکی در بسیاری از حوزه های قضایی داشته باشیم.همچنین ، اگرچه تسریع در اسناد الکترونیکی و دیجیتالی شده است. آنچه همیشه با پیشرفتهایی که انجام می دهید دست به دست می دهد این است که افراد انحرافی همیشه در آنجا هستند یا در آنجا هستند -یا با آزار و اذیت ، در حال حاضر جلوتر هستند

در حال حاضر سایر فناوری ها توسط مسئولان در دست بررسی است. یک کارگزار OECD در زمینه تجارت غیرقانونی ، که نزدیک به یک دهه فعال است ، شامل استفاده از بلاکچین ، فناوری مصنوعی و تجزیه و تحلیل های پیشگویی برای مبارزه با جرم است.با این حال ، برای Sullivan’s Wynne ، این خطر وجود دارد که اگر موسسات مالی ملزم به ادامه تقویت کنترل جرایم مالی خود با قوانین جدید و فن آوری در حال ظهور (در واقع پلیس خود سیستم مالی باشند ) هزینه های اضافی می تواند عواقب ناخواسته ای را برای تجارت بین المللی به همراه داشته باشد.وی می گوید:نظارت و انطباق هزینه بر است. گران کردن این مسئله یا سنگین تر ساختن آن ، به این معنی است که ما می توانیم شاهد ادامه خطرپذیری بانک ها باشیم که خود را درگیر امور مالی بازارهای در حال ظهور نکنند.

۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 15066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کیمیا رمضانی IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      2 0
      دیدگاه هایی مثه اقتصاد ترانزیت و همچنین اقدامات برای مهار کرونا برای سو استفاده سودجویان و دیگر بحث های راجع به اصطلاحات بانکداری های خارجی آشنایی پیدا کردم و مفید واقع شد.