قیمت سکه و ارز ثابت ماند/ واکنش جدید بورس به اخبار انتخابات

در اولین هفته خرداد ۱۴۰۰ قیمت ارز و سکه اندکی افزایش یافت، اما نمودار شاخص بورس و ارزش ارز دیجیتال تحت تاثی عواملی روند نزولی داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار ارز و سکه در اولین هفته خرداد ۱۴۰۰ از نوسان کمی برخوردار بود و به طور کلی روند افزایشی را در پیش گرفته بود، که البته ارزش ارز دیجیتال  و بازار سرمایه نیز برخلاف دیگر بازارهای مالی روند نزولی داشتند  و بورس تحت تاثیر  عواملی همچون اتفافات رخ داده در صورت حساب ماهانه بانک ملت و پالایشگاه بندر  عباس  سبب شد که بازار در این هفته رنگ قرمز به تن کند.

در این هفته شاخص بورس از کانال یک میلیون و ۱۳۳ هزار واحدی به پله یک میلیون و ۱۰۹ هزار واحدی کاهش یافت و نمودار شاخص  حدود ۲۴ واحد  روند نزولی  را طی کرده است.

نمودار زیر روند شاخص بورس را در این هفته نشان می دهد.

انتظار بورسی ها اجرای برنامه های کار آمد است / 2 شرکت بانک ملت و پالایشگاه بندرعباس تعادل بازار سرمایه را برهم زدند

دلار ۳۰۰ تومان گران شد 

نرخ دلار نیز حدود ۳/۴ درصد افزایش یافت و از قیمت ۲۲ هزار و ۳۴۹ تومان به مبلغ ۲۲ هزار و ۶۵۲ تومان رسید و یورو نیز رشد ۵/۵ درصدی داشت به طوری که در ابتدای هفته نرخ آن ۲۷ هزار و ۳۸۲ تومان بود اما در اخرین معاملات هفته با قیمت ۲۷ هزار ۷۲۴ تومان معامله شد.

نمودار زیر بیانگر تغییران نرخ دلار در اولین هفته خرداد است.

انتظار بورسی ها اجرای برنامه های کار آمد است / 2 شرکت بانک ملت و پالایشگاه بندرعباس تعادل بازار سرمایه را برهم زدند

سکه  در پله ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی ایستاد

نرخ طلا و سکه همانند قیمت ارز روند افزایشی داشت و هر قطعه سکه طرح جدید از قیمت ۹ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان به مبلغ ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار در ابتدای هفته با نرخ یک میلیون و ۲۰ هزار تومان داد و ستد می شد که در آخرین روز معاملات به  نرخ یک میلیون و ۴۶ هزار معا مله شد.

انتظار بورسی ها اجرای برنامه های کار آمد است / 2 شرکت بانک ملت و پالایشگاه بندرعباس تعادل بازار سرمایه را برهم زدند

 در تصویر زیر نمودار تغییر نرخ سکه را مشاهده می کنید.

ارزش بیت کوین در این هفته ۱/۵۱ درصد  کاهش یافت 

بیت کوین با نماد اختصاری BTC یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۷۲۴.۴۴ میلیارد دلار، در رتبه ۱ بازار قرار داشته و سهم ۴۱.۱۰ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. در اوایل روز هفته (یکم  خرداد) ارزش بیت کوین به ۳۷ هزارو ۳۰۴ دلار و ۶۹ سنت معادل ۸۹۱ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۱۰۷  تومان  بود که هر واحد از بیت کوین در این لحظه که گزارش تهیه می شود  با قیمت ۳۸ هزار و ۶۹۸ دلار، معادل ۹۳۱ میلیون وو ۴۰۴ هزار و ۴۲۷ تومان تومان معامله می‌شود.

نمودار زیر تغییر لحظه ای بیت کوین را در  هفته اول خرداد  را نشان می دهد.

انتظار بورسی ها اجرای برنامه های کار آمد است / 2 شرکت بانک ملت و پالایشگاه بندرعباس تعادل بازار سرمایه را برهم زدند

در ادامه این گزارش  علت تغییرات نرخ طلا ، سکه و شاخص بورس را از کارشناس و فعال این عرصه جویا شده ایم.

قیمت طلا و سکه متاثر از نرخ دلار است

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو  با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت قیمت سکه و طلا در اولین هفته خرداد ۱۴۰۰ گفت: در ۴ روز اول این هفته قیمت اونس جهانی از  ثبات نسبی برخوردار بود ولی از روز چهارشنبه  نرخ آن با افزایش  قابل توجهی مواجه می شود و تا یک هزار ۹۰۸ دلار پیش می رود و به طور متوسط حدود ۱۷ دلار نرخ اونس جهانی افزایش می یابد.

کشتی آرای بیان کرد: افزایش اونس جهانی و افزایش نرخ دلار سبب شد قیمت سکه طرح قدیم ۲۵۰ هزار تومان افزایش یابد و به مبلغ ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید همچنین هر قطعه سکه طرح جدید با افزایش ۳۵۰ هزار تومانی همراه بود. 

او افزود: نیم سکه و ربع سکه   نیز حدود ۵۰ هزار تومان در این هفته گران شدند و  سکه های یک گرمی نیز ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کردند از  طرف دیگر هر مثقال طلای آب شده به قیمت ۴ میلیون و ۵۳۴ تومان معامله شد و گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۰ هزار تومان به ارزش آن افزوده شد.

کشتی آرای تصریح کرد: حباب سکه در این هفته بین ۵۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان متغییر بود و نسبت به هفته های گذشته کاهش داشته است به طور کلی در این هفته عرضه و تقاضا از شرایط خوبی برخوردار بوده است و  داد و ستد ها روال عادی خود را طی کرد.

او گفت: در این هفته شاهد کاهش سرمایه گذاری در  بخش طلا بوده ایم  به بیان دیگر سرمایه ها به سمت خرید طلا سوق پیدا نکرده است و  اگر داد و ستدی  باشد برای مصنوعات طلا است که به صورت معمول بوده است.

کشتی آرای  اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری بر بازار طلا و سکه تاثیر چندانی ندارد اما مذاکرات وین می تواند بر نرخ ارز تاثیر گذار باشد که با تغییر آن قیمت طلا و سکه تحت تاثیر این تغییر نرخ قرار  خواهد گرفت. 

اتفاقات رخ داده در صورت مالی بانک ملت و پالایشگاه بندرعباس سبب افت بازار سرمایه شد 

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو  با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  روند شاخص بازار سرمایه  در اولین هفته خرداد   ۱۴۰۰ گفت:یکی اصلی ترین دلابلی که در این هفته سبب شد شاخص بازار سرمایه با افت مواجه شود اتفاقاتی بود که در صورت مالی بانک ملت و پالایشگاه بندرعباس رخ داد که در ۲ هفته انتشار گذشته شاهد گزارشات صورت مالی ۱۲ ماهه ۱۳۹۹ بوده ایم  و از طرف دیگر گزارش ماهانه اردیبهشت ۱۴۰۰  در دست انتشار  است و اکثر شرکت ها گزارهای  مثبت است ولی  ۲ شرکت شاخص گرازشهای  نسبتا منفی  به بازار ارئه داده اند که اولین آن بانک ملت بود که  اختلاف نظر بین دلار تسعیری از طرف اداره مالیات و دلاری که در صورت های مالی  تسعیری از طرف بانک مرکزی  وجود دارد.

او افزود: حدود ۱۳  هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمدهای ناشی از تسعیر ارز  در بانک ملت شناسایی شد که این ریسک در  صنعت بانکداری  از اهمیت زیادی برخوردار است  و حدود ۷ تا ۸ درصد بازار سرمایه را صنعت بانکداری تشکیل می هد که انتظار می رود ار نرخ معقولی برخودار باشد و اگر بنا باشد سودی به سهامداران تعلق نگیرد نباید مالیاتی هم برای آن شناسایی شود.

دلبری تصریح کرد: صورت های مالی پالایشگاه بندر عباس با نرخ  های پاییز ۱۳۹۹ تهیه شده بود علارغم اینکه در زمستان  سال گذشته شرایط قیمتی خیلی بهتری فراورده ههای نفتی داشته ایم ولی گزارش  خیلی ضعیفی را  به بازار ارائه داد و معتقدم ۲ شرکت بانک ملت و پالایشگاه بندر عباس سبب تحت الشعاع قرار گرفتن بازار سرمایه شدند.

رشد فروش سهام ها تا ۷۴  درصد 

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از طرف دیگر آمار تولید و فروش در اردیبهشت امسال بسیار خوب بود و نسبت به آمار فصلی زمستان سال گذشته به لحاظ فروش تقریبا ۷۰  تا ۷۴ رشد فروش را شاهد بوده ایم و همچین از لحاظ سود خالص حدود ۹۱ درصد رشد داشته ایم و در کل شرایط گزارش ها مساعد است ولی ۲ شرکت که اطلاعات نامناسبی را به بازار ارئه می دهند بر بازار تاثیر می گذارد.

دلبری اظهار کرد: در بحث سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال عدد دقیقی  در دسترس نیست که چند درصد از سهامداران به این بازار  ورود کرده اند ولی حدود ۹ ماه است که شاهد  روند خروج  افراد حقیقی  از بازار سرمایه بوده ایم و برخی از این منابع به سمت بازار ارز دیجیتال رفته است ولی به دلیل اینکه ایران تحریم است و ریسک کلاهبرداری در این زمینه وجود دارد معتقدم میزان سرمایه استفاده شده در آن رقم بزرگی نخواهد بود.به طوری کلی ترس  از کاهش بازار موجب می شود خروج حجم زیادی پول در بورس داشته باشیم که برای افراد مهم نیست که مقصد آن  کجا خواهد بود. 

وعده های داده شده  در دولت جدید قابلیت اجرایی داشته باشد

این کارشناس بازار سرمایه گفت: معتقدم امسال جو انتخابات ریاست جمهوری آرام خواهد بود و نکته اصلی این است که  باید دید تیم فرد منتخب و برنامه های اقتصادی آن به چه صورت خواهد بود و قطعا امسال سهام عدالت و نگاه دولت به  بازار سرمایه  از مسائل اصلی خواهد بود که از کاندیدهای ریاست جمهوری مطالبه خواهد شد و امیدواریم  که وعده های داده شده  قابلیت اجرایی داشته باشد.

دلبری افزود: پیش بینی می شود بازار سرمایه  در روزهای پیش رو احتمالا از شرایط بهتری برخوردار باشد چرا که  با وجود وضعیت قیمت های جهانی  و  فروش خوب شرکت ها دور از انتظار است که بازار در این بازه قیمتی بایستد البته بیش از نیمی ازنمادها که در صف فروش هستند باید اصلاح قیمت بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته باشند اما بقیه نمادها شرایط خوبی دارند و نگرانی  وجود ندارد. 

سخن پایانی 

بسیاری از فعالان بازار مالی معتقدند با توجه به اینکه به روز انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم روند قیمت ارز و سکه از تغییرات زیادی برخوردار نباشد اما فعالان بازار بورس امیدوارند نگاه دولت به این بازار تغییر کند و برنامه ایی را برای آن تبیین کنند که قابلیت اجرایی داشته باشد و وضعیت آن را تغییر دهند تا دوباره جذابیت خود  را به دست بیاورد. 

انتهای پیام/ 

۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 15269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha