ساخت اولین پروژه نیروگاهی با تسهیلات ۱.۴ میلیارد یورویی روسها آغاز شد

وزیر نیرو گفت: عملیات اجرایی نیروگاه سیریک در هرمزگان، اولین پروژه است که از محل وام فدراسیون روسیه به پروژه های زیربنایی ایران احداث می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، رضا اردکانیان  در مراسم «آغاز احداث عملیات اجرایی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک» در استان هرمزگان گفت: وزارت نیرو در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش آب هر ۵۰ روز یک سد مخزنی ملی به بهره‌برداری رسانده، همچنین ۲۸ سد مرزی احداث کرده است.

وی با اشاره به افتتاح سد کنجانچم در استان ایلام که پیش از این بر روی رودخانه مرزی با عراق احداث شده است، افزود: قبل از انقلاب و در سال ۵۰ فقط یک سد مرزی بر روی سد ارس احداث شده بود اما از ابتدای انقلاب تاکنون ۵۶ سد مرزی بر روی رودخانه‌های مشترک با همسایگان احداث شده که نیمی از آنها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نیرو از دیگر برنامه‌های افتتاح امروز را بهره‌برداری از ۶۸۰ هکتار شبکه آبیاری در منطقه گرمسیری واقع در استان‌های ایلام و کرمانشاه عنوان و اظهار کرد: تاکنون ۳۵۴ هزار هکتار شبکه آبیاری زهکشی در کشور بهره‌برداری شده است.

اردکانیان گفت: هر دو ماه یک بار یک تصفیه‌خانه آب و هر یک ماه یک بار یک تصفیه‌خانه فاضلاب را بهره‌برداری کرده‌ایم ضمن اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۹ میلیون روستایی به شبکه آب پایدار روستایی متصل شده‌اند که تا پیش از این تنها یک میلیون نفر از جمعیت روستایی ایران چنین امکاناتی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش برق، امروز نیروگاه هنگام در بندرعباس با ظرفیت ۳۵۰ مگاوات افتتاح می‌شود که اولین نیروگاه سیکل ترکیبی است و راندمان بالای ۵۸ درصد دارد.

وزیر نیرو به آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در هرمزگان اشاره و اظهار کرد: این نیروگاه اولین پروژه بزرگ‌مقیاس است که از محل وام فدراسیون روسیه به ایران بهره‌مند خواهد شد. چنین تسهیلاتی چند سال پیش با مجوز مجلس در مسیر استفاده قرار گرفت اما به دلیل بوروکراتیک بودن اختصاص این تسهیلات در مذاکرات با روس‌ها، استفاده از آن به طول انجامید.

اردکانیان گفت: بارها با مقامات روسیه پروژه‌های مشمول این تسهیلات را پیگیری کردیم که سال گذشته موفق شدیم پروژه نیروگاه سیریک را با روس‌ها به تصویب رسانده و امسال LC آن افتتاح شد. به زودی سایر پروژه‌های مصوب در تسهیلات روس‌ها، در مسیر پروژه قرار می‌گیرد.

به گفته وزیر نیرو، نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک به پایداری شبکه برق جنوب کشور کمک شایانی کرده و امکان استفاده از سوخت جایگزین برای حفظ محیط‌زیست به دلیل نزدیکی آن به دریا وجود دارد.

وی ادامه داد: با تکمیل این پروژه دو میلیارد و ۳۰۰ مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی شده و این میزان به شبکه گاز کشور منتقل خواهد شد.

اردکانیان گفت: ارزش این ابر پروژه ۱.۴ میلیارد یورو خواهد بود

۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۶
کد خبر: 15829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha