معامله گران ارزهای دیجیتال ترجیح خود را بر بازار اسپات قرار دهند/ بررسی ریسک‌های پنهان بازار فیوچرز در رمز ارزها/بازار رمز ارزها به مراتب از بورس پیچیده تر است !

کارشناس ارزهای دیجیتالی گفت: در معاملات فیوچرز فرد هیچ کدام از ارزها را در اختیار ندارد و طی دادوستددهایی که انجام می‌شود، معامله گری می‌تواند پوزیشن لانگ و شورت بگیرد. در این بین بسیاری از سرمایه گذاران با استفاده از اهرم (Leverage) می‌توانند سود خود را چند برابر کنند. البته این ابراز امکان چند برابر شدن ضرر را هم فراهم می‌کند و موضوع لیکویید (liquidations) شدن پیش بیاید. بنابراین به سرمایه گذاران تازه وارد پیشنهاد می شود دقت کنند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ این روزها خبرهای مربوط به بازار رمز ارزها بخش زیادی از اخبار دنیا را به خود اختصاص داده است و پیش بینی اینده این بازار در اغلب رسانه های بزرگ مشاهده می شود.  بررسی این گزارشها نشان می دهد اغلب فعالان بزرگ در بازار رمز ارزها و تحلیل گران سرشناس در این بازار انتظار پایان روزهای رونق و ورود به رکود را دارند.  

سیر نزولی قیمت در بازار بیت کوین باعث شده است که شمار زیادی از سرمایه گذاران خرد متضرر بشوند ولی مساله مهمتر این است که بازار هنوز به کف قیمتی نرسیده است و روند نزولی قیمت ها در این بازار ادامه خواهد داشت. برخی شرایط این روزهای بازار رمز ارزها را با وضعیت سال ۲۰۱۸ مقایسه می کنند و بر این باورند که باید منتظر سقوط قیمت بود و برخی با استناد به پایان روزهای کرونایی در کشورهای صنعتی بر این باور هستند که از این پس تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها به خصوص بیت کوین به شدت کاهش پیدا می کند. در اغلب پیش بینی روند نزولی برای قیمت رمز ارزها پیش بینی شده است.

بازار آتی و یا فیوچرز یکی از اغوا کننده ترین و جذاب ترین بسترهای مالی برای معامله گران این بازار به حساب می‌آید که در کنار سودهای شیرین می تواند در کسری از ثانیه تمام دارایی سرمایه گذار را از بین ببرد که در ادامه به بررسی آن پرداختیم.

محمد اشرف کارشناس ارزهای دیجیتالی در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد با اشاره به معاملات آتی ارزهای دیجیتال، تشریح کرد: معاملات آتی در رمزارزها (Trading Futures) بسیار جذاب است و در واقع بازاری دوسویه با امکان فروش و خرید (پیش از پرداخت وجه) است. همین امر قدرت تحلیل و مانور بیشتری در معامله فروش‌ها و خریدهای سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد اما متاسفانه پوزیشن‌های اشتباه معاملاتی بیشتر تازه واردان باعث از بین رفتن تمام سرمایه آنها می‌شود.

اشرف ادامه داد: در معاملات فیوچرز فرد هیچ کدام از ارزها را در اختیار ندارد و طی دادوستددهایی که انجام می‌شود، معامله گری می‌تواند پوزیشن لانگ و شورت بگیرد. در این بین بسیاری از سرمایه گذاران با استفاده از اهرم (Leverage) می‌توانند سود خود را چند برابر کنند. البته این ابراز امکان چند برابر شدن ضرر را هم فراهم می‌کند و موضوع لیکویید (liquidations) شدن پیش بیاید. بنابراین به سرمایه گذاران تازه وارد پیشنهاد می شود دقت کنند.

کارشناس ارزهای دیجیتالی خبرداد: اشتباه در بازار فیوچرز می تواند به قیمت از دست دادن تمام سرمایه باشد بنابراین برایبرر کاهش ریسک معامله، سرمایه گذاران حتی الامکان با اهرم پایین وارد بشوند و حتما با تحلیل و تسلط کامل به این بازار ورود کنند.

وی معتقد است: تسلط در این بازار سودسازی خوبی برای سرمایه گذاران می تواند به همراه داشته باشد بنابراین اگر معامله گری در خود توانایی لازم برای ورود به این بازار می‌بیند، بازهم باید نکاتی از جمله کاهش اهرم، استفاده از حالت (isolated)، ایجاد Tp (حد سود) و همچنین SL (حدضرر) را در نظر نگیرد تا ریسک معاله را کاهش دهد. در واقع حالت cross بسیار خطرناک بوده و بهتر است از آن اجتناب کنند.

کارشناس ارزهای دیجیتالی توضیح داد: isolated حالتی است که قیمت لیکوییدتی شما هیچ ارتباطی با تمام دارایی شما در والت فیوچرز ندارد، بلکه مقدار رقمی که خود سرمایه گذار اختصاص می‌دهد ملاک قیمت لیکوییدتی در نظر گرفته می شود و در حالت cross تمام مقدار سرمایه شما که در قسمت والت فیوچرز شما قرار دارد در معرض ریسک قرار می گیرد؛ بنابراین در صورت باز کردن یک پوزیشن لانگ یا شورت که خلاف جهت انتظار و پیش بینی فرد، معامله پیش برود لیکویید شدن دارایی سرمایه گذار تا خالی شدن کل حساب والت فیوچرز ادامه خواهد یافت.

اشرف بیان کرد: در بازار بورس تهران بسیاری از افراد علی رغم هشدارهایی که از جانب مسئولان داده شده بود، با تمام سرمایه خود ورود به این بازار ورود کردند که در نهایت نیز ضرر سنگینی را متحمل شدند. بازار رمز ارزها به مراتب از بورس پیچیده تر بوده و با یک اشتباه در لحظه‌ای تمام سرمایه خود را از دست می دهند. در نتیجه سرمایه گذاران پس از اطمینان از تسلط خود از این حوزه، باید با بخش کوچکی از سرمایه خود به این بازار ورود کنند.

کارشناس ارزهای دیجیتالی توضیح داد: نوسان گیری و معامله (Traders) در بازار رمز ارزها انواع مختلفی دارد که اسپات تریدینگ (Spot) در مقایسه با سایر روش‌ها، ساده‌ترین روش به حساب می‌آید و برخلاف بازار فیوچرز، پرداخت‌های نقدی بدون تأخیر پردازش می‌شوند.

وی گفت: با شرایط نوسانی کنونی پیش بینی در بازار فیوچزر امری بسیار دشوار بوده و ریسک ذاتی این بستر مالی افزایش پیدا کرده است. بنابراین سرمایه گذاران ترجیح و اولویت خود را بر بازار اسپات قرار بدهند.

اشرف در بخش دیگری از این گفت‌وگو درمورد سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه از تقسیم بندی و دسته‌بندی‌های ساختاری بازار ارزهای دیجیتال، کدام دسته فضای بیشتری برای پیشرفت و رشد دارد؟ پاسخ داد: رمز ارزها همانند بورس که نمادهای یک صنعت و گروه، که با یک دیگر رشد و افت مشابهی دارند، نیست. البته تحرکات کلی بازار ارز دیجیتال در محور بیت کوین است اما روند و تاثیرگیری آنها با بازار سرمایه تفاوت بسیاری داشته و نمی توان ارتباط مفهومی و زمینه رشد مشخصی برای آنها فرض کرد.

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 15900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha