قیمت گذاری دستوری سهامداران را از بازار می ترساند

اتفاقات خوبی در جهت کاهش هیجان و بازگشت اعتماد سهامداران به بورس رقم خورده است. شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیماتی را در راستای فراهم شدن امکان خرید و فروش سهام توسط کارکنان شرکت کارگزاری و نیز انتشار خبرهای مثبت جهت توسعه نهادها و ابزارهای مالی گرفته شده که این موضوع نشان می دهد دهقان دهنوی و تیم وی در تلاش هستند تا بتوانند این بازار را هر چه بیشتر قانونمندتر، پویاتر و شفاف تر اداره کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ عظیم ثابت، پیشکسوت بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به عملکرد مثبت و موفق دهقان دهنوی در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و ضمن ابراز امیدواری نسبت به ثبات مدیریتی در سازمان بورس گفت: در وضعیت فعلی بازار نباید به هیچ عنوان اینگونه باشد که با تغییر مدیران در دولت جدید شاهد تغییر مدیریت برخی از ارکان مهم و حساس مانند سازمان بورس باشیم زیرا این موضوع می تواند به عنوان ریسکی جدی در بازار، معاملات را مورد تهدید قرار دهد پس بهتر است با جلوگیری از این اتفاق زمینه تداوم ثبات معاملات بازار را فراهم کنیم.

تصمیمات جدید رییس سازمان بورس به نفع معاملات بازار

ثابت تاکید کرد: با توجه به اینکه دهقان دهنوی مدت زمان کوتاهی است که ریاست سازمان بورس را برعهده گرفته است اما بررسی عملکرد فعالیت وی نشان می دهد که تصمیمات  اتخاذ شده توسط ایشان نه تنها با حداقل اشتباه (تغییر دامنه نوسان متقارن) همراه بوده بلکه به دلیل شجاعت و ریسک پذیری ذاتی شان، خروجی نهایی تصمیمات به نفع بازار سرمایه تمام شده و توانستند تاثیر مثبتی را بر روند این بازار داشته باشند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: بحث توسعه نهادهای مالی که برای چندین سال در بازار سرمایه مسکوت مانده بود در این دوره تعیین تکلیف شد، همچنین موضوع معاملات آتی سکه و صندوق طلا در بورس کالا از جمله خبرهای خوبی بودند که نشان دهنده عملکرد موفق وی در این بازار بود.

وی اظهار داشت: دهقان دهنوی قادر به کسب موفقیت های خوبی در این بازار بود اما تنها درخواست ما فعالان بازار از رییس سازمان بورس این است که در این سازمان از اتخاذ تصمیمات لحظه ای و آنی برای بازار جلوگیری شود چراکه هر چقدر تصمیمات اتخاذ شده به نفع بازار باشد اما به دلیل هیجان های ایجاد شده از سوی سهامداران شاهد تاثیر منفی پیاده سازی اقدامات جدید در بازار خواهیم بود.

قطعی برق، مشکل فعلی معاملات بورس

ثابت با اشاره به اینکه مشکلی که اکنون در بازار با آن مواجه هستیم قطعی گاه و بی گاه برق است، معاملات شرکت های کارگزای که تاکنون توسعه زیرساخت آنها فراهم نشده است با اختلال همراه شده است و منجر به کندی معاملات و از دست دادن مشتری های آنها خواهد شد، گفت: این موضوع نشان دهنده وجود مشکل در صنعت برق است، متاسفانه در دولت فعلی کم کاری هایی در توسعه صنعت نیروگاهی صورت گرفته است، بنابراین باید کاری انجام داد تا توسعه نیروگاه ها برای بخش خصوصی جذابیت داشته باشند که امیدواریم یکی از اولویت های مهم در دولت جدید موضوع افزایش زیرساخت ها و سرو سامان دادن حامل های انرژی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه با مدیریت کسری بودجه، دولت می تواند بستر تولید در کشور را توسعه دهد و معضلات حاکم در بازار را برطرف کند، افزود: موضوعی که اکنون برای بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است پیش بینی پذیر بودن بازار ها و اقتصاد با یک فرمول دقیق است.

قیمت گذاری دستوری ترس کنونی سهامداران از بازار

وی با بیان اینکه نکته ای که بازار اکنون از آن ترس شدید دارد قیمت گذاری دستوری و عدم پیش بینی تصمیمات دولت است، گفت: امیدوارم با تجربه "حجت الاسلام و المسلمین رییسی" در ساختار کلان کشور، تیمی را برای مدیریت کشور در کنار یکدیگر قرار دهد تا با کمک سایر قوا و با غلبه مشکلات در حوزه کلان کشور بتوانند روند بازار را بهبود ببخشند.

به گفته ثابت، بازار سرمایه درفضای کلی بازارهای کشور، شفاف تر و قانونمندتر است و سهام شرکت ها و صنایع بزرگ در این بازار در حال دست به دست شدن هستند.

وی در ادامه با اشاره به استقبال بازار سهام از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بازار سهام بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران پیام و سیگنال مثبتی را از فرد منتخب انتخابات گرفته است که این موضوع نشان دهنده استقبال بازار از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است.

معاملات بازار سهام معلول تعداد زیادی علت

وی با بیان اینکه بازار سهام معلول تعداد زیادی علت مانند قیمت گذاری دستوری، نرخ سود بانکی، کسری بودجه دولت و رشد نقدینگی فزاینده ایجاد شده توسط بانک ها است، اظهار داشت: در صورت مدیریت این مسایل، بازار در یک فضای اقتصادی قابل پیش بینی که مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین کننده معاملات آن است به مسیر خود ادامه خواهد داد.

 ثابت اظهار داشت: تصمیمی اتخاذ شده در این زمینه که بورس کالا منبع قیمت گذاری باشد و زمینه حذف قیمت گذاری دستوری فراهم شود، اجرای این موضوع از جمله خبر و تصمیمات مثبتی است که می تواند به مراتب بر روند بازار تاثیرگذار باشند.

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 17148

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha