سرمایه گذار به دنبال سرمایه گذاری در بازاری است که دولتمردان در آن محدودیت ایجاد نکنند/ بانک مرکزی به دنبال عدم رشد نرخ دلار نیمایی است/بازار بورس توان صعودی شدن ندارد

کارشناس و تحلیلگر بورس گفت: قاعدتا اتفاق مثبتی که برای مجموعه اقتصاد ایران افتاده این است که  بانک مرکزی توانسته دلار را زیر ۵۰ هزار تومان مدیریت کند، موضوعی که  انتظارات تورمی را تعدیل کرده اما در نهایت به رکود بیشتر همه بازارها دامن زده است.کاهش حجم معاملات بهترین نشانه رکود بازار سرمایه است چرا که در ده روز گذشته حجم معاملات زیر ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد احمد اشتیاقی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص زیان های وارده به اقتصاد ایران و بازار سرمایه به دلیل مدیریت دولتی و تحمیل تکالیف دولتی گفت: به طور کلی سازو کار بورس مبتنی بر رقابت و بازار آزاد است، اما هنگامی که دولت با تحمیل دستورات خود این خاصیت را از بازار می گیرد مانع رقابت سالم می شود و حضور در فضای بازار آزاد را از شرکت ها و سرمایه گذاران می گیرد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اعمال محدودیت هایی از سوی دولت به بورس یا سایر بخش های اقتصادی مثل تحمیل قیمت گذاری دستوری یا تصمیماتی از جنس خروج فولاد و سیمان از بورس کالا مانع رقابت در این عرصه و کشف قیمت درست می شود چرا که دولت با تاکید بر قیمت گذاری دستوری به زعم خود به دنبال تخصیص قیمت های پایین تر به مصرف کننده است که در عمل به توزیع رانت می انجامد؛ لذا این نوع تصمیمات و ابراز سلیقه هایی که برای بازار سرمایه سم است بازار را دچار چالش های جدی کرده است.

احمد اشتیاقی کارشناس بورس و بازار سرمایه معتقد است سرمایه گذاران وقتی در حصار دستورات دولت قرار بگیرند احساس می کنند سود آوری سرمایه آنها توسط تصمیمات دولت محدود می شود، لذا این شرایط بازار را دچار ابهام اساسی می کند و به این خاطر است که اصولا پولی متوجه بازار نمی شود و بازار روند نزولی می گیرد.

وی در این باره تصریح نمود: قطع به یقین اظهار نظرات مسوولین و تایید و تکذیب هایی که در مسائل اقتصادی دارند به زیان بازار سرمایه و سایر بازارها تمام می شود، چرا که سرمایه گذار به دنبال سرمایه گذاری در بازاری است که دولتمردان در آن محدودیت ایجاد نکنند و با قیمت گذاری دستوری جلوی رشد سودآوری آن را نگیرند وقتی نگاه تعدادی از وزرا به این شکل است با ابهام ایجاد شده نه تنها سرمایه ها راهی خرید نمی شوند، بلکه فشار فروش بیشتر می شود و این سایه سنگین بازار را دچار تاریکی و ابهام می کند.

کارشناس و تحلیلگر بورس در خصوص فاصله نرخ ارز آزاد با دلار نیمایی گفت: مدت هاست بانک مرکزی با ساز و کارهایی دلار را نزدیک به ۵۰ هزار تومان نگاه داشته و دلار نیمایی نیز در ۳۸۵۰۰ حبس شده است. فاصله ۳۰ درصدی نرخ دلار بسیار زیاد است در صورتی که فاصله دلار آزاد با دلار نیمایی حداکثر باید ۵ درصد باشد، پس بانک مرکزی به دنبال عدم رشد نرخ دلار نیمایی است و این موضوع رشد سودآوری شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی در ادامه بحث توضیح بیشتری داد و گفت: همزمان بحث های مرتبط با کنترل تورم نیز مطرح است که بازار را از دو جهت تحت تاثیر قرار داده است، اول نرخ های ناحیه سود سپرده بانکی که رقم های متوسط به بالایی است و نرخ اوراق بدهی که روی ۲۷ درصد است، سود بدون ریسکی به سرمایه گذار می دهد، پس این موارد نیز از جمله عوامل محدود کننده رشد بازار به شمار می روند.

وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر با سیاستهای سازمان برنامه بودجه با بانک مرکزی که توامان در پیش گرفته اند بخشی از مطالبات صندوق بازنشستگی داده نمی شود. وقتی مطالبات داده نشود قاعدتا فشار فروش بیشتر می شود و بازار باز هم از این جهت تحت فشار فروش قرار می گیرد لذا مجموعه عوامل بسیاری دست به دست هم داده اند تا توان لازم برای صعودی شدن روند را از بازار بگیرند.

احمد اشتیاقی بیان داشت: قاعدتا اتفاق مثبتی که برای مجموعه اقتصاد ایران افتاده این است که بانک مرکزی توانسته دلار را زیر ۵۰ هزار تومان مدیریت کند، موضوعی که انتظارات تورمی را تعدیل کرده اما در نهایت به رکود بیشتر همه بازارها دامن زده است لذا بازار سرمایه نیز از سایر بازارها مستثنی نیست.

احمد اشتیاقی در خصوص اصلی ترین نشانه رکود در بازار سرمایه گفت: کاهش حجم معاملات بهترین نشانه رکود بازار سرمایه است چرا که در ده روز گذشته حجم معاملات زیر ۵ هزار میلیارد تومان بوده است، پس بازار سرمایه متاثر از فضای کلی اقتصاد است مثل روند نزولی که در سایر بازارها اعم از مسکن تا بازار کالا شاهد آن هستیم.

احمد اشتیاقی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه خاطر نشان کرد: با اینکه بازار سرمایه مثل سایر بازارها بالای ارزش ذاتی خود نیست، چه بسا بازار سرمایه زیر ارزش ذاتی خود معامله می شود اما به هر حال باید جریان پول متوجه بازار شود، اما دراین شرایط جریان پول احساس می کند اگر در سپرده بانکی و اوراق سرمایه گذاری کند بازدهی بیشتری کسب می کند، به این دلایل است که بازار سرمایه نمی تواند جان دوباره ای بگیرد و متاسفانه اتفاقات بازار خوب نیست.

۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 47564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha